רק כשליש מהצוותים הרפואיים במערכת הבריאות התחסנו נגד שפעת בחורף שעבר, לעומת כ־60% בתקופה המקבילה לפני שנתיים. במשרד הבריאות חוששים ששיעורי ההתחסנות הנמוכים יחזרו על עצמם גם השנה – ועל רקע השפעת הקשה הצפויה בחודשים הקרובים – מאיצים באנשי הרפואה ללכת ולקבל את החיסון.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים
חיסון חיסונים
רק כשליש מהצוותים הרפואיים במערכת הבריאות התחסנו נגד שפעת בחורף שעבר
(צילום: shutterstock)
34% בלבד מהצוותים הרפואיים במערכת הבריאות התחסנו נגד שפעת בחורף שעבר. מדובר בנתון נמוך בכ־50% בהשוואה לעונת החורף של 2020/21. כך עולה ממכתב ששיגר לאחרונה פרופ' שאול דולברג, מנהל האגף להבטחת איכות במשרד הבריאות, אל הצוותים הרפואיים, בו ציין כי מדובר ב"שפל". פרופ' דולברג הוסיף כי "נכון ששיעורי ההתחסנות בקרב צוותים רפואיים הינם גבוהים פי שניים עד שלושה ביחס לאוכלוסייה הכללית, אבל אנו שואפים ליותר. עובדי מערכת הבריאות מטפלים בחולים ומטופלים פגיעים וכדי להגן על אלה יש צורך בשיעורי חסינות גבוהים".
קראו עוד:
על פי הערכות של ארגון הבריאות העולמי, השנה צפויה עונת שפעת קשה מאוד. "תחלואת השפעת בעונת חורף הקרובה צפויה להיות קשה יותר מאשר בעונת חורף ממוצעת, וזאת ממידע על תחלואת השפעת בעונת החורף בחצי הכדור הדרומי שהייתה קשה מהממוצע", כותב פרופ' דולברג, "בישראל, עונת 2020/21 הייתה ללא שפעת כלל, ועונת 2021/22 הייתה קצרה בגלל הופעת גל האומיקרון. לכן יש באוכלוסייה חסינות מועטה יחסית נגד זני השפעת השונים. חיסון נגד שפעת הוא ההגנה הטובה ביותר מפני שפעת וסיבוכיה ומפני הדבקה של מטופלים".
שפעת עלולה להיות מחלה קשה ולגרום לאשפוזים ואף לתמותה. בעולם מנסים שיטות שונות להגדלת ההיענות לחיסוני שפעת בקרב עובדי בריאות. בחלקן משתמשים גם בארץ, כמו למשל לאפשר חיסון במקום העבודה ובשעות העבודה ופרסום נתוני השוואה של התחסנות בין מוסדות רפואיים.
פרופ' דולברג מסיים את מכתבו בפנייה אישית לצוותים הרפואיים לקראת החורף: "מדובר בהיבט של בטיחות המטופל הכרוך בהתחייבות מוסרית של כל עובד בריאות כלפיו. מטופל שנדבק בשפעת מאיש צוות, עוד בשלב שאינו יודע שהוא חולה, יכול לחלות במחלה קשה ואף למות. בכך שעובדי בריאות אינם מתחסנים הם מזינים פחדים מחיסונים, מחזקים תחושות שנוגדות התחסנות, ומשמשים דוגמה רעה לציבור כולו".
בחודש שעבר אימץ המרכז לחקר מחלות ובקרתן (CDC) את המלצת הוועדה המייעצת לנוהלי חיסונים (ACIP) ולפיה החל מעונת החורף הקרובה יש להעדיף את השימוש בחיסוני שפעת בעלי מינון מוגבר למבוגרים בני 65 ומעלה. זאת על מנת להקטין את הסיכוי לתחלואה קשה ותמותה מהמחלה. למרות זאת, בקופות החולים בישראל רכשו לעונת החורף הקרובה רק כ־30 אלף מנות מהחיסון "פלוזון", על אף שבכל שנה מתחסנים כ־600 אלף מבוגרים בקבוצת הגיל הזו. החיסון יעיל נגד ארבעה זנים של שפעת ועל פי מחקרים שפורסמו בעולם הוא הפחית את תחלואת השפעת בשיעור של 24% בהשוואה לחיסון הסטנדרטי.