האם אמצעי חדש יאפשר אבחון מוקדם מוקדם של אוטיזם וישפר את איכות חייהם? מומחים הצליחו לפתח מערכת שמצליחה לסייע לאבחון מוקדם של אוטיזם, כבר מגיל שנה וחצי. התשובה שמסתמכת על תנועות עיניים ניתנת בתוך 30 דקות מהאבחון, וברמת דיוק של אבחון רופא. ממצאי שני מחקרים שבחנו את הבדיקה פורסמו בכתב העת הרפואי היוקרתי JAMA של ההסתדרות הרפואית האמריקנית.
המכשיר החדש בשם EarliPoint Evaluation קיבל את אישורו של ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני) ב-29 ביוני, ככלי עזר לאבחון ליקוי על הרצף התקשורתי לאחר אבחון מומחים. החוקרים המשיכו לבדוק אם המכשיר יכול לשמש גם רופאי ילדים ורופאי משפחה כדי לאתר טווח רחב יותר של ילדים על הספקטרום האוטיסטי.
עוד בנושא זה:
המכשיר כולל טאבלט וחיישנים שקולטים את תנועות העיניים של הצופה. בטאבלט מוקרן סרטון שמדגים אינטראציות חברתיות בין שני ילדים, והחיישנים עוקבים אחר מיקומי המבט של הילד הצופה, תנועות העיניים, ועל אילו אזורים בסרטון התמקד הילד.
באמצעות המעקב הזה אחר תנועות העיניים של הצופה בווידאו, בתדירות של 120 פעמים בשנייה, יכולים המומחים להבחין במיקום עיניהם של הילדים הצופים, ועל איזה מידע בסרטון עיניהם מתבייתים. פעוטות עם אוטיזם יעדיפו להביט על מקומות אחרים בסרטון, ולא על האינטראקציה החברתית. התוצאות כאמור יכולות להתקבל בתוך 30 דקות מהאבחון.
1 צפייה בגלריה
מכשיר EarliPoint Evaluation לאבחון אוטיזם
מכשיר EarliPoint Evaluation לאבחון אוטיזם
מכשיר EarliPoint Evaluation לאבחון אוטיזם
(צילום: EarliPoint Evaluation)
החוקרים ניסו את המכשיר החדש על 1,089 ילדים שגילם הממוצע היה 22 חודשים. הניסוי נערך בשישה ממרכזי האוטיזם המובילים בארה"ב. במהלך המחקר, נבדקו תחילה 499 ילדים בגילאי 16 עד 30 חודשים עם המכשיר ולאחר מכן עברו אבחון רפואי אצל רופאים מומחים. המכשיר הראה יכולת דיוק דומה לרמת דיוק האבחון של הרופאים. בחלק מהמקרים אף הצליח המכשיר לאבחן אוטיזם במקומות שבהם גם הרופאים לא הצליחו לגלות את האבחנה. המכשיר כבר נמכר בארה"ב, אך לא ברור מתי יגיע לשימוש גם בישראל.
המכשיר הראה יכולת דיוק דומה לרמת דיוק האבחון של הרופאים. בחלק מהמקרים אף הצליח המכשיר לאבחן אוטיזם במקומות שבהם גם הרופאים לא הצליחו לגלות את האבחנה. המכשיר כבר נמכר בארה"ב, אך לא ברור מתי יגיע לשימוש גם בישראל
"נכון להיום, אוטיזם מאובחן על ידי מומחים בעלי הכשרה ייחודית, בבדיקות שנמשכות שעות רבות", אמר פרופ' וורן ג'ונס, ראש צוות החוקרים במרכז האוטיזם באטלנטה שהיה שותף לפיתוח המכשיר, "מחקרים הראו שילדים שמאובחנים מוקדם יותר על הספקטרום האוטיסטי, מגיעים להישגים טובים יותר, כיוון שהמוח של ילדים צעירים הוא יותר פלסטי ויכול להשתנות בקלות רבה יותר".

רשימת המתנה ארוכה לאבחון

תחת השם אוטיזם נכללות מגוון של הפרעות התפתחותיות בעלות השפעה רחבת טווח על היכולת של הילד והמבוגר להגיב ולתקשר עם סביבתו. עדיין לא ברור מה גורם לתופעה. בישראל אחד מכל 200 ילדים סובל מהתופעה, 80% מהם בנים.
ההפרעות על הספקטרום מתבטאות בשורת ליקויים באינטראקציה חברתית ורגשית. הסובלים מההפרעה מתקשים להבין ולהגיב לרגשותיהם של אחרים, נמנעים מיצירת קשר עין כלל או קשר עין ממושך, מתקשים בהבנת רמיזות ו"סאב-טקסטים", הם בעלי טווח מצומצם של תחומי עניין, נוטים להתבודד, מרגישים בנוח יותר בעיסוק עם חפצים, ומגלים פחד וחרדה וקשיי וויסות תחושתיים למגע או רעש.
בנוסף, סובלים האוטיסטים מליקוי בהתפתחות השפה, מתקשים ביצירת קשר עין ומתקשים גם בהסתגלות לשינויים. אבחון האוטיזם מתבצע רק לאחר גיל שנתיים, אולם ברוב המקרים ניתן להבחין בסימנים ראשונים כבר בגיל שנה ואף למטה מזה.
נכון להיום אבחון אוטיזם הוא תהליך ארוך מאוד, שדורש בדיקות ותצפיות של פסיכולוגים ומומחים לפסיכיאטריית ילדים או רופאים מומחים להתפתחות הילד. רשימת ההמתנה לתהליך אבחון כזה בעולם וגם בארץ ארוכה מאוד. לעתים חולפות שנים עד לאבחון הסופי - מה שגורר עיכוב בטיפול המוקדם החשוב כל כך שיחל עוד לפני גיל 3 שנים.