בשיתוף פורום Reboot
צפו בשיחת הבריאות של טינה מירי מלוסיאן:
המראות בבתי החולים של קשישים שרועים חסרי אונים על מיטה באמצע המסדרון של המחלקה הפנימית בבית חולים במרכז הארץ, אמורים לפתוח את מהדורות החדשות. היום זה הם, מחר זאת יכולה להיות סבתא שלך, אימא שלך, ובעוד כמה שנים, גם אפילו אני.
הבכי החרישי של אנשים כמותם, שמרגישים שנשלחו לבדם על גבי קרחון בודד אל הים, לא מצליח לחדור את הדפנות האטומות של הלב ולהפוך לסוגיה מרכזית בסדר היום בישראל.
1 צפייה בגלריה
טינה מירי מלוסיאן
טינה מירי מלוסיאן
טינה מירי מלוסיאן
(צילום: יוסי מסה)
האוכלוסייה מזדקנת. תוחלת החיים עולה. עד שנת 2035 האוכלוסייה מעל גיל 65 במדינה תגדל בכמעט 80%. ותעמוד על כ-1.6 מיליון בני אדם. שיעור האוכלוסייה של בני 85 + בה שיעורי השימוש בשירותים רפואיים וסיעודיים גבוהים עומד היום על כ- 3% וצפוי לעלות בחדות עד ל 8.4% בשנת 2045 . – כמעט פי 3!
הכירו את הגיל הרביעי!
למרבה הצער, אם נמשיך להתעלם מהנתונים יהיו יותר ויותר אנשים כמותם, במסדרונות. וזה במדינה שגדלה על האתוס "אל תשליכני לעת זקנה".
אני מאמינה שהאינטרס של כל אחת ואחד מאיתנו הוא לדאוג היום לבריאות העתיד, גם אם חלילה נחלה בעוד חמישים או שישים שנה. אני מרגישה שמוטלת עלינו חובה אתית ומוסרית לדאוג לאוכלוסייה המבוגרת כבר היום ולדאוג לעתיד של כולנו, לאחת מזכויות האדם הבסיסות ביותר – הזכות לבריאות.
הגידול באוכלוסייה בגילאים השלישי והרביעי צפוי להביא לעלייה תלולה בביקושים לשירותי הבריאות.
כבר היום צריך יותר מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות, צריך יותר מחלקות גריאטריות, נדרשת התאמה בכח אדם והכשרת יותר רופאים מומחים בטיפול בגיל השלישי והרביעי. חשוב גם שנשקיע בהגדלת הפעילות בקהילה ובהרחבת מערך האשפוז הביתי. חשוב שאוכלוסיית הגיל השלישי והרביעי תיכלל במחקרים הקליניים כדי להרחיב את אפשרויות הטיפול - או לכל הפחות לייצר מחקרי עולם אמיתי.
לדעתי צריך להתחיל ברפואה מונעת כבר עכשיו, בגיל השלישי ואפילו קודם, במקום לחכות שיתפתחו בעיות רפואיות או מחלות כרוניות.
ואולי הדבר החשוב ביותר הוא לטפל בחולה באופן אינדיבידואלי. לעיתים לצוותים הרפואיים יש נטייה להסתכל קודם כל על גיל המטופל ולא על המאפיינים האישיים שלו. הטיפול צריך להיות מותאם אישית על בסיס הערכה גריאטרית וקלינית.

אז מה אני מציעה?

על מנת שמדינת ישראל תוכל להיערך באופן מיטבי לאתגרים העומדים לפתחה, נדרש להתחיל כבר עכשיו! נדרש שיח משותף, מעמיק ואינטגרטיבי בין כלל המערכות והגופים העוסקים בכל היבטי הנושא וכל זאת לטובת היערכות אפקטיבית שתיקח בחשבון את כלל הצרכים והפערים ליצירת מדיניות כוללת.
לא עוד ועדה, לא עוד דוח, לא עוד תוכנית ולא עוד שדולה בכנסת. ממשלת ישראל חייבת להגדיר את הנושא כיעד אסטרטגי. אנחנו צריכים יחד להוביל לרפורמה יסודית, לשינוי מאלף עד תו.
גם היום נעשים דברים נהדרים. אבל זה לא מספיק. כי המאמצים היום אינם משולבים. כולם צריכים להתגייס: ממשרדי הממשלה כגון משרד הבריאות, הרווחה והאוצר ועד המשרד לשיווין חברתי... קופות החולים ובתי החולים וכמו כן ביטוח לאומי, איגודי רופאים, חברות תרופות, ועמותות החולים.
רק שילוב זרועות של כל המערכות והגופים יאפשר את צמצום הפערים הקיימים וקידום היערכות כוללת לקראת העתיד הקרוב שמתקרב והופך להווה.
העיסוק שלנו ביוקר המחיה, במחירי הדירות, במיאוס מהפוליטיקה ובתוכנית הגרעין האיראנית הן סוגיות חשובות. ללא ספק. אך אסור לנו להתעלם ולטמון את הראש בחול מול האתגר של הזדקנות האוכלוסייה. אם לא נעשה זאת היום, אנחנו נהפוך מחר לקשישים במסדרון.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום Reboot המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot