יותר פעילות גופנית – יותר שנות חיים: מחקר חדש שכלל עשרות אלפי נבדקים ושנמשך 30 שנה, מעלה שהכפלת הפעילות הגופנית השבועית מפחיתה את הסיכון לתמותה ועשויה להאריך חיים. את המחקר הובילו חוקרים מבית הספר לתזונה של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון, והשתתפו בו חוקרים ממדינות נוספות. הממצאים פורסמו בכתב העת circulation.
קראו עוד:
ההנחיות הנוכחיות ממליצות על בין 300-150 דקות בשבוע של פעילות גופנית מתונה או 150-75 דקות של פעילות גופנית נמרצת או שילוב של השתיים יחד עם אימוני כוח פעמיים בשבוע. ניתוח של נתוני 116,221 מבוגרים שהשתתפו במחקר מעלה שאנשים שביצעו כפול עד פי ארבעה מהמינון המינימלי הנדרש, האריכו את חייהם עוד יותר: מתברר ש-300 עד 600 דקות שבועיות של פעילות גופנית מתונה או 150 עד 300 דקות של פעילות נמרצת מפחיתות משמעותית את הסיכון לתמותה.
1 צפייה בגלריה
פעילות גופנית מכון כושר זקנים קשישים הארכת חיים
פעילות גופנית מכון כושר זקנים קשישים הארכת חיים
"כל פעילות גופנית מעלה את תוחלת החיים, מתקנת נזקים מצטברים ומסייעת לבריאות הלב, כלי הדם והמוח", אומר ד"ר הדס
(צילום: shutterstock)
מהמחקר עולה שאנשים שביצעו פעילות גופנית מתונה במשך 150 עד 300 דקות בשבוע היו בסיכון נמוך ב-20-21% למוות, ואלו שביצעו 150-75 דקות בשבוע של פעילות גופנית נמרצת היו בסיכון נמוך ב-19% לתמותה. אלא שאנשים שביצעו פעילות גופנית מתונה של 300 עד 600 דקות בשבוע (פי שניים עד ארבעה יותר מההנחיות הנוכחיות) היו בסיכון נמוך ב-26-31% למוות, ואלו שביצעו 300-150 דקות בשבוע פעילות נמרצת היו בסיכון נמוך ב-21-23% למוות. החוקרים גם מצאו שאין יתרון בריאותי לפעילות אירובית שנמשכת יותר מ-600 דקות בשבוע.
מחקרים קודמים הראו כי אימוני סיבולת ותחרות בעצימות גבוהה, כמו ריצת מרתון, טריאטלון, איש ברזל או מרוצי אופניים עלולים דווקא להגביר את הסיכון להתקף לב לאורך זמן. במחקר הנוכחי נמצא שביצוע פעילות גופנית בהיקף של פי שניים עד ארבעה מההנחיות הנוכחיות לא העלה את הסיכון להפרעת קצב מסוג פרפור פרוזדורים, לחסימת עורקים או למוות לבבי פתאומי.
מחקרים קודמים הראו כי אימוני סיבולת ותחרות בעצימות גבוהה עלולים להגביר את הסיכון להתקף לב לאורך זמן. במחקר הנוכחי נמצא שביצוע פעילות גופנית בהיקף של פי שניים עד ארבעה מההנחיות הנוכחיות לא העלה את הסיכון להפרעת קצב מסוג פרפור פרוזדורים, לחסימת עורקים או למוות לבבי פתאומי
"המחקר שלנו מספק תמיכה לחשיבות ההנחיות הנכונות של פעילות גופנית לשמירה על הבריאות", סיכמו החוקרים. "התוצאות מראות שניתן להשיג תועלת מקסימלית מביצוע פעילות גופנית מתונה, נמרצת או שילוב של השתיים".
ד"ר דני הדס, מומחה לקרדיולוגיית ספורט, מוסיף: "פעילות גופנית מעלה את תוחלת החיים ומשפרת את איכותם באופן מובהק. במחקרים קודמים רואים שכבר בתחילת הפעילות הגופנית ניכר שיפור משמעותי, גם כשמדובר בעשר דקות אימון ביום. הגוף שלנו נועד להיות בתנועה. כפי שרכב שנח יותר מדי בחניה מתקלקל, כך הגוף שלנו מתנוון אם הוא לא פעיל. הגוף זקוק לפעילות, כשהשינוי המשמעותי בו מתרחש במעבר מאפס פעילות - כלומר, אורח חיים יושבני - לתחילת פעילות גופנית. המסקנה היא חד משמעית: כל פעילות גופנית מעלה את תוחלת החיים, מתקנת נזקים מצטברים ומסייעת לבריאות הלב, כלי הדם והמוח".