בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן
4 צפייה בגלריה
רטקח חיים בריא
רטקח חיים בריא
לשמור על אורח חיים בריא
(צילום: shutterstock)
אימוץ אורח חיים בריא הכולל עיסוק בפעילות גופנית, הימנעות מעישון ושמירה על משקל גוף תקין, מפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן, ומסייע בהחלמתם של חולים שכבר אובחנו. לפניכם כמה צעדים פשוטים שיכולים להוביל לשינוי משמעותי.

1. הימנעו משימוש בכל סוג של מוצר עישון

עישון הוא גורם המוות מספר 1 הניתן למניעה. הימנעות מעישון סיגריות בפרט וכל מוצרי העישון בכלל (כולל נרגילה), תפחית את הסיכון לתחלואה מסרטן ומחלות נוספות. שימוש בטבק מקצר את תוחלת החיים ב-11 שנים בממוצע, וארגון הבריאות העולמי קבע כי אין רמה בטוחה של עישון - כל חשיפה פוגעת בבריאות. גם עישון של סיגריה אחת ביום, או "רק" באירועים חברתיים, עלול להוביל למוות מוקדם.

2. דאגו שביתכם ומקום עבודתכם יהיו נקיים מעישון

אל תתביישו - עמדו על זכותכם לאוויר נקי. הימנעו ככל הניתן, מחשיפה פסיבית לעישון ולעישון "יד שלישית" (חשיפה לחלקיקים רעילים ומסרטנים הנצמדים לבגדים ומשטחים). בעת חשיפה לעישון כפוי, נספגים בגוף חומרים מסרטנים בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים עצמם. כבר הוכח חד משמעית במחקרים, שחשיפה כפויה לעשן סיגריות מעלה בצורה ניכרת את הסיכון לסרטן ריאה, התקף לב ושבץ מוחי.
בדומה למצב בקרב מעשנים, גם כאן הסיכון עולה ככל שרמת החשיפה עולה וככל שמשך החשיפה עולה. הסיכון הגבוה ביותר נשקף לאנשים החיים עם אדם שמעשן בתוך הבית – שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בכ-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים.
עישון כפוי מסוכן יותר לחולי סרטן: עישון כפוי עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול ולכן הוא מסוכן פי כמה וכמה לחולי סרטן.
נזקי העישון הכפוי:

3. שמרו על משקל תקין

הוכח כי השמנה היא גורם סיכון משמעותי לחלות בסוגי סרטן שונים. שמירה על משקל גוף בריא – באמצעות תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה – מפחיתה את הסיכון לסרטן. חשוב לשמור על איזון בין צריכת אנרגיה באכילה ושתייה ובין הוצאת אנרגיה בפעילות גופנית ("מאזן האנרגיה").
מומלץ להימנע מצריכה עודפת של קלוריות ולשמור על מסת גוף תקינה (BMI בין 18.5 ל- 24.9). היקף מותניים של עד 94 ס"מ בגברים ועד 80 ס"מ בנשים - נחשב תקין. 
תזונה 2222

4. שלבו פעילות גופנית בשגרת היומיום והגבילו את זמן הישיבה

בצעו פעילות גופנית סדירה: הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים או כל פעילות אירובית אחרת, במשך חצי שעה לפחות ביום, ברוב ימות השבוע, והימנעו מישיבה ממושכת מול הטלוויזיה או בעבודה. בנוסף להפחתת הסיכון לחלות בסרטן ובמחלות אחרות, הוכח כי פעילות גופנית משפרת את איכות החיים, מעלה את רמת האנרגיה ומפחיתה תחושות חרדה ודיכאון - בבריאים ובחולים.
מחקרים מראים כי ביצוע פעילות גופנית מתונה במשך לפחות שעתיים וחצי (150 דקות) או יותר בשבוע, קשור בסיכון נמוך בעשרות אחוזים לתמותה.
פעילות גופנית מומלצת
  • עסקו בפעילות גופנית מתונה כגון הליכה/רכיבה על אופניים, לפחות חצי שעה באופן יומיומי.
  • נסו לשלב את הפעילות הגופנית בחיי היומיום: מהלך יום העבודה, כאמצעי להגיע ממקום למקום, במסגרת עבודות הבית או בשעות הפנאי.
  • האריכו את משך זמן הפעילות הגופנית המתונה לשעה לפחות באופן יומיומי (או לחלופין לחצי שעה של פעילות מאומצת).
  • המעיטו בישיבה בעבודה, בבית מול הטלוויזיה וכדומה.
4 צפייה בגלריה
זוג מבצע הליכה
זוג מבצע הליכה
לפחות חצי שעה ביום. פעילות גופנית מומלצת
(shutterstock)

5. שמרו על תזונה בריאה ומאוזנת

מחקרים רבים מוכיחים כי שמירה על אכילה מאוזנת תורמת להפחתת הסיכון לחלות במחלות סרטן שונות. הרבו באכילת ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות. הימנעו ממזונות עתירי קלוריות (עשירים בשומן או בסוכר) וממשקאות ממותקים. הימנעו מאכילת בשר מעובד והמעיטו בצריכת בשר אדום ומזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר.
תזונה 1

6. הגבילו את צריכת האלכוהול

יש להמעיט ככל הניתן בשתיית משקאות אלכוהוליים, כחלק מאורח חיים בריא המפחית את הסיכון לחלות בסרטן. אם שותים - יש להגביל את הכמות: מנה אחת ביום לאישה ושתי מנות לגבר (מנה = בקבוק בירה, או כוס יין, או כוסית ליקר). הסיכון להתפתחות סוגי סרטן שונים, כגון סרטן הפה, הלוע והשד, עולה ככל שכמות האלכוהול הנצרכת עולה. 

7. היו 'חכמים בשמש' ובדקו את השומות

הימנעו מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 בבוקר עד 16:00 אחר הצהריים. העדיפו שהייה בצל, הקפידו על לבוש מתאים, חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, שתייה מרובה ומריחת העור במסנן קרינה על פי ההמלצות. אין לחשוף לשמש תינוקות עד גיל חצי שנה. הימנעו משימוש במיטות שיזוף. אם הבחנתם בנקודה חשודה על העור - גשו לרופא עור להיבדק.
4 צפייה בגלריה
בדקו את השומות החשודות על עורכם
בדקו את השומות החשודות על עורכם
בדקו את השומות החשודות על עורכם
(צילום: shutterstock)

8. הימנעו מחשיפה לחומרים הידועים כמסרטנים

חשיפה לחומרים מסוכנים, במיוחד במקומות עבודה בהם החשיפה עלולה להיות יומיומית ולהימשך שנים ארוכות, עלולה להגביר את הסיכון לחלות במחלות סרטן. יש לפעול על פי הנחיות הבטיחות המומלצות בזמן שימוש בחומרים מסוכנים, ולנקוט אמצעי הגנה בעת מגע עמם, בהתאם להוראות הבטיחות.

9. הפחיתו את רמות החשיפה לגז ראדון בביתכם

בדקו אם אתם חשופים לרמות גבוהות של קרינת גז ראדון בבית והפחיתו את רמות הקרינה, אם נמצאו. חשיפה כרונית (לאורך זמן) לראדון עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הריאה. ראדון הינו גורם הסיכון השני לסרטן הריאה, לאחר עישון. לגז ראדון עלולה להיות השפעה רבה יותר על ילדים, מכיוון שגופם עובר תהליכי התפתחות מהירים.

10. לנשים: מומלץ להניק ולהגביל צריכת תחליפי הורמונים

הוכח כי הנקה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד, בנוסף ליתרונותיה האחרים, ולכן מומלץ להניק.
בגיל המעבר, טיפול הורמונלי חלופי להקלת תסמיני גיל המעבר עלול להעלות במעט את הסיכון לחלות בסרטן השד, השחלה והרחם, תלוי בהרכבו של הטיפול ובגורמי הסיכון של האישה, אך עשוי להפחית במעט את הסיכון לסרטן המעי הגס. חשוב להתייעץ עם רופא הנשים על היתרונות והחסרונות של הטיפול.
4 צפייה בגלריה
הנקה. עשויה להפחית הסיכון לחלות בסרטן שד
הנקה. עשויה להפחית הסיכון לחלות בסרטן שד
הנקה. עשויה להפחית הסיכון לחלות בסרטן שד
(צילום: shutterstock)

11. ודאו שילדיכם מחוסנים בהתאם להמלצות משרד הבריאות

חיסון נגד צהבת מסוג Hepatitis B) B) קשור במניעת סרטן הכבד וניתן בשגרת החיסונים של תינוקות בישראל.
כמו כן, חיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV) מסייע במניעת סרטן צוואר הרחם וסוגי סרטן נוספים, בהם סרטן פי הטבעת, סרטן הפין וסרטן ראש וצוואר. החיסון כלול בסל הבריאות, וניתן בשגרה לתלמידות ולתלמידי כיתה ח׳ בבתי הספר.

12. הקפידו להשתתף בתוכניות סקר לגילוי מוקדם של סרטן

קחו חלק בתוכניות סקר לאומיות לגילוי מוקדם של סרטן. אבחון מוקדם הוא המפתח לריפוי. לאנשים בסיכון גבוה חשוב להתייעץ עם הרופא לגבי סוג הבדיקות ותדירותן.
סרטן חדש חדש


צוואר הרחם 11111

מעי גס חדש
למידע מפורט, מענה על שאלות וקבלת חומרי הסברה ניתן להתקשר ל'טלמידע' של האגודה למלחמה בסרטן 1-800-599-995 או להיכנס לאתר האגודה



בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן