לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:

אין אישה שלא מכירה את התופעה ומנסה בכל כוחה להימנע ממנה - גיל המעבר. איך נדע שהוא פה, אילו תסמינים עלולים להפוך את חיינו, גם כאלה שלא חשבנו עליהם, ומהו הטיפול שיצליח לעזור? ד"ר ירדנה משיח, רופאת נשים מומחית לפריון וגיל המעבר ומנהלת מרפאת גיל המעבר במרכז הרפואי מאיר ובבריאות האישה בהרצליה של כללית, מספרת בפודקאסט גם על סימפטומים שלא חשבנו שקשורים. האזינו:
משחקי בריאות
ברוכות הבאות לגיל המעבר - איך צולחות אותו? מה הסימנים המקדימים? ולמה לא צריך להיבהל?
26:22

מהו הגיל הממוצע של גיל המעבר? הגיל הממוצע הוא 50, אבל יש גם נשים שהווסת האחרונה שלהן תהיה בגיל 46, ויש גם נשים שזה ימשיך גם עד גיל 56. בכל מקרה, ההתייחסות היא לווסת האחרונה, וזו אבחנה שאפשר לעשות רק בדיעבד.
יש נשים שחוות סימפטומים כבר כמה שנים לפני סיום הווסת. בהחלט. לתקופה הזאת אנחנו קוראים פרי-מנופאוזה, וכבר אז רוב הנשים מתחילות לחוות סימפטומים. בשנים האחרונות עלתה המודעות לכך, גם בקרב הנשים וגם בקרב הרופאים המטפלים.
כל הסימפטומים בעצם מתרחשים בגלל הירידה ברמות האסטרוגן. כן, גיל המעבר הוא בעצם היעדר של אסטרוגן. יש לנו קולטנים לאסטרוגן, שזה ההורמון שמופרש מהשחלה יחד עם הפרוגסטרון, כמעט בכל הגוף. היעדר אסטרוגן גורם לסימפטומים רבים, ביניהם שינויים במראה של העור, גמישות בנרתיק, דחיפות ותכיפות במתן שתן ועד לצריבה וכאבים ביחסי מין, כמו גם תופעה שנשים רבות מגדירות כ-brain fog - תחושת בלבול, חוסר חדות - שעלולה להשפיע גם על צפיפות העצם.
יש טיפול שיעזור? הרעיון בכל טיפול הוא לקבל אסטרוגן ופרוגסטרון. צריך "לתפור" לכל אישה בדיוק את המינון שמתאים לה, אם המינון הסטנדרטי לא מתאים. יש אפשרות לקבל את ההורמונים האלה בכדור או במדבקה - כאמור, כל אישה ומה שמתאים לה.
1 צפייה בגלריה
אשה סובלת מגלי חום
אשה סובלת מגלי חום
גיל המעבר. טיפול בהתאמה לכל אישה
(Shutterstock/ASAP Creative)
האם כולן צריכות לקבל טיפול? ההמלצה כיום היא לטפל באישה רק אם היא סובלת מתסמינים. אם לא, אין עדיין המלצה לטיפול הורמונלי חליפי, אבל כמובן רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל.
האם יש סימפטומים "לא אופייניים", אבל כאלה שחשוב לדעת שגם הם קשורים לגיל המעבר? צריך לדעת לשאול את האישה אם יש לה סימפטומים, כי הרבה פעמים נשים עצבניות או לא רגועות או לא מרגישות טוב, והן מייחסות את זה פשוט לחיים העמוסים שלהן, עם המשפחה והקריירה, ולא מבינות שאלה תסמיני גיל המעבר.
אני חוויתי פה התקף חרדה לראשונה בחיי. זה סימפטום קלאסי שרבים לא מודעים לו. יש נשים שהסימפטומים המנופאוזליים שלהן הם לא גלי החום הקלאסיים, אלא דפיקות לב, התקפי חרדה, דיכאון, דכדוך. בכנסים על גיל המעבר, רבים מהרופאים הם לא רופאי נשים אלא דווקא רופאים של בריאות הנפש. הרבה מגיעות למרפאה ואומרות: "אני לא יודעת מה יש לי, אני לא עצמי".
מדי שבוע נפרסם כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. נארח את מיטב המומחים - ונספק לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים