החודש (אוקטובר) מציינים בעולם את חודש המודעות לסרטן השד, מחלה שנחשבת לשכיחה ביותר בקרב נשים - עם שני מיליון מאובחנות חדשות מדי שנה בעולם, כ-5,500 מהן בישראל. רוחל'ה אלדר, מנחת קבוצות בכירה, מנחת סדנאות בריאות השד בעמותת "אחת מתשע", עושה סדר בבירוקרטיה של הליך הבדיקות שחשוב שכל אישה תדע - ותעשה.
2 צפייה בגלריה
סרטן השד
סרטן השד
סרטן השד. חשיבות הבדיקות והגילוי המוקדם
(צילום: shutterstock)

מתי ללכת להיבדק?

ההמלצה היא להתחיל להיבדק אצל כירורג שד בגיל 30. נשים ששייכות לקבוצת הסיכון – כלומר, נשים שחלו בעבר בסרטן השד, נשים שיש להן קרובת משפחה מדרגה ראשונה שחלתה בסרטן השד, נשאיות מוטציות בגנים BRCA, נשים שטופלו בצעירותן בטיפולי קרינה נגד לימפומה מסוג הודג'קינס ונשים עם היסטוריה רפואית של מצבים בשם: atypical hyperplasia או LCIS. – צריכות להתייעץ עם הרופא לגבי שגרת הבדיקות המתאימה. בכל מקרה כשאת מרגישה שינוי בשד, בלי קשר לגילך, לכי להיבדק.
קראו עוד:

לאיזה גורם פונים ראשון?

לכירורג שד. אין צורך בהפניה של רופא משפחה. חשיבות הפנייה לכירורג שד היא התשאול הראשוני. כלומר, מידע לגבי רקע של מחלות סרטן במשפחה, נטילת גלולות למניעת היריון, טיפולי הפריה, רקע גנטי ועוד. בנוסף, הרופא מבצע בדיקה ידנית ועל סמך התשאול והבדיקה הידנית הוא עושה הערכת סיכון ומנחה לגבי ההמשך. כלומר, באיזו תכיפות האישה צריכה לבוא אליו בעתיד והאם יש צורך בבדיקת הדמיה נוספות ובאיזו תדירות.

מקבלות הפניה מרופא המשפחה, ומה הלאה?

אין צורך בהפניה של רופא משפחה. לאחר הביקור אצל כירורג השד, אם הוא מפנה לבדיקות הדמיה חשוב מאד לחזור אליו עם התוצאות. במידה שאין הפניה כזאת חשוב לקבוע את התור הבא בהתאם להמלצתו. במידה שקיבלת הפניה מרופא המשפחה לביצוע ממוגרפיה או אולטרסאונד, חשוב מאד לבצע את הבדיקה אבל לחזור עם התוצאות לכירורג השד. כירורג השד הוא הצומת החשובה ביותר לקביעת המשך מעקב או טיפול.

כיצד מתבצעת הבדיקה אצל כירורג שד?

כירורג שד הוא רופא שהתמחה בכירורגיה ובכירורגיית שד. הבדיקה מתבצעת כשהאישה שוכבת ו/או יושבת והרופא ממשש את אזור החזה ובתי השחי, בהמשך לתשאול על רקע רפואי אישי ומשפחתי שהוא עושה.

באיזה מצב שולחים את הנבדקת להמשך בדיקות ואילו?

האישה נשלחת להמשך בירור במקרים הבאים:
  1. כאשר יש ממצא חשוד שהאישה או הרופא חשו בו או בהתאם לשיקול דעת של הכירורג.
  2. כאשר מדובר באישה מקבוצת סיכון, ואז לפעמים היא נשלחת לאולטרסאונד או ממוגרפיה בהתאם.
  3. כאשר אישה בגיל בדיקות הסקר.

מה עושים באולטרסאונד שד?

אולטרסאונד היא בדיקה שעובדת על גלי קול. אין לה קרינה והיא בודקת את השדיים. הטכנאית עוברת עם מתמר על אזור השד ומדפיסה את התמונה המתקבלת. אפשר לעשות את הבדיקה בכל גיל. נשים צעירות, נשלחות בדרך כלל לבדיקה כשיש חשד לממצא. נשים מבוגרות נשלחות אליה לעיתים להשלמת בדיקת ממוגרפיה, במיוחד כאשר יש אינדיקציה לשד צפוף או כשיש ציסטות.
2 צפייה בגלריה
בדיקת אולטראסאונד. משלימה את בדיקת הממוגרפיה
בדיקת אולטראסאונד. משלימה את בדיקת הממוגרפיה
בדיקת אולטראסאונד. משלימה את בדיקת הממוגרפיה
(צילום: shutterstock)

מה עושים בבדיקת ממוגרפיה?

בדיקת הממוגרפיה היא בדיקה שנערכת במכוני ממוגרפיה. הטכנאית מניחה את השד בין שני לוחות, המכונה מהדקת את השד אליהם ואז נעשים כמה צילומים. חשוב לדעת שאמנם הבדיקה מבוססת על קרני X (רנטגן) אבל רמת הקרינה נמוכה (בדומה לרמת הקרינה שקיימת בטיסה טראנס אטלנטית). הבדיקה יכולה לגרום לאי נוחות ואולי אף לכאב רגעי אצל נשים מסוימות.

מתי לוקחים ביופסיה וכיצד הבדיקה מתבצעת?

ביופסיה לוקחים כאשר בבדיקות ההדמיה מתגלה גוש חשוד ורוצים לדעת מה ההרכב שלו. היא נעשית בהרדמה מקומית. תחת הדמיה מוחדרת מחט לאזור הגוש ומוציאים דגימה של רקמות שנשלחת למעבדה פתולוגית.

תוך כמה זמן מקבלים תשובות על הבדיקות?

בדרך כלל תוצאות הבדיקה מגיעות עד שלושה שבועות.

איפה אפשר לראות את התוצאות?

בדרך כלל גורם רפואי - רופא משפחה או כירורג שד - ייצרו קשר עם האישה, יזמנו אותה לפגישה וימסרו את המידע פנים מול פנים. באותה פגישה הם גם ינחו אותה לגבי ההמשך. במידה שלא יצרו איתך קשר בתוך פרק זמן זה, אנא פני למכון שבו נבדקת לקבל תוצאות. חשוב מאד שהאישה תיקח אחריות על התהליך ותעקוב אחר קבלת הממצאים, וטיפול המשכי במידה שיידרש.

במידה שנמצא גוש סרטני, מי מודיע לי על זה ומה עושים הלאה?

בדרך כלל גורם רפואי יזמן את האישה ויודיע לה.
חשוב להדגיש שנשים צריכות לקחת אחריות על בריאות שדיהן וחייהן, ליזום ולקבוע את הבדיקות הרצויות. במידה שאישה חשה שמשהו לא תקין, חשוב שתהיה נאמנה לתחושותיה ותדרוש למצות את הליכי הבדיקות. גילוי מוקדם יכול להציל חיים.