מה עושים כשהילד בולע בטעות חפץ שלא אמור להיכנס לפיו? זה קרה לשירה מרקו, בת ארבע וחצי מרעננה, שבלעה תליון של אנה ואלזה. היא הובהלה לבית החולים שניידר בפתח תקווה, ושם טופלה על ידי ד"ר ענת גוז מרק, רופאה בכירה במכון לגסטרואנטרולוגיה, לתזונה ולמחלות כבד, והצוות שלה. הסוף טוב: הילדה כבר בבית, והיום (ג') היא התראיינה עם אביה צח לאולפן ynet.
קראו עוד:
"עשיתי עמידת ראש על הספה", הסבירה שירה איך בטעות בלעה את התליון, שהיה על צווארה, של שתי דמויות מהסרט "לשבור את הקרח", אותן היא מעריצה.
2 צפייה בגלריה
תליון אלה ואלזה שירה מרקו צילום רנטגן
תליון אלה ואלזה שירה מרקו צילום רנטגן
התליון שהוצא, וכפי שנצפה בצילום הרנטגן
"שירה עברה מספר צילומים בבית חולים אחר לפני שהגיעה לשניידר", מסבירה ד"ר ענת גוז מרק, "וראינו שהתליון תקוע לה בוושט, במרכז צינור הבליעה. היא הייתה כמה שעות בהשגחה, שבמהלכה ראינו שהחפץ לא זז ממקומו. הוא היה תקוע מספר שעות. שירה כבר הייתה מאוד כאובה ולא נינוחה, היה לה קשה. היה לנו ברור שצריך להוציא את התליון, כי הבנו שהוא לא עומד להיבלע לבד.
"צריך להבין שחפץ מתכתי כזה שנתקע בוושט יכול לגרום נזקים, יכול להיות מסוכן, לפצוע, לחורר את הוושט, כך שהיינו צריכים להתערב".
מה עשיתם? "לקחנו את שירה לחדר ניתוח. היא הייתה גיבורה, עברה הרדמה כללית, ועשינו גסטרוסקופיה: הכנסנו צינור עם סיב אופטי דרך הפה. כך שלפנו את התליון מהוושט".
הרבה אנשים בולעים בטעות כל מיני חפצים, אבל אצל ילדים זה בוודאי יותר מלחיץ, נכון? "כן, אבל זה אף פעם לא נעים שיש לך חפץ שתקוע בגוף. יש חפצים שיכולים להיות מסוכנים. יש חפצים חדים, יש מגנטים וסוללות שיכולים לגרום נזקים. צריך לדבר עם הילדים על המשמעות של הכנסת חפצים לפה. זה יכול להיגמר באסון. אני רוצה לשבח את שירה המתוקה, שהייתה גיבורה בכל הפרוצדורה, וגם לומר שיחד עם החינוך של הילדים על הימנעות מהכנסת דברים לפה, צריך להסביר להם שיש להם למי לפנות. שירה סיפרה להורים שלה על מה שקרה. היא לא הסתירה, ובזכות זה הגיעה מהר לטיפול".
2 צפייה בגלריה
שירה מרקו
שירה מרקו
שירה מרקו בבית החולים. "היא הייתה גיבורה", אומרת הרופאה
(צילום: באדיבות המשפחה)
צח מרקו, אביה של שירה, סיפר: "היינו בבית כשזה קרה. אשתי נגה קראה לי בצעקות. שירה התלוננה על חנק, שיעול וכאב בגב, שעד עכשיו לא ברור לי איך הוא נוצר. הבנו שהיא כנראה בלעה משהו, ונגה נזכרה שהיא ראתה אותה עם תליון. זה קרה בתוך שניות: היא נגעה בתליון, עשתה עמידת ידיים ובלעה אותו. אחר כך התחיל סיוט של בתי חולים וכל הפרוצדורה".
היית רגוע או שנכנסת לסטרס? "קודם כל, אגיד שזו לא פעם ראשונה. יש לי ילד בן 12 שבגיל שלוש בלע מטבע של עשרה שקלים, אבל זה ירד ישר לקיבה, ולא הייתה שום טראומה של חנק. אצל שירה זה נתקע בוושט, אז זה היה מסוכן, והיו גם כמה שניות של חנק, אז נלחצתי בטירוף. אבל אסור היה להראות את זה לילדים, והיה צריך לקחת את שירה מיד לבית חולים. ההמלצה שלי לכל מי שנתקל במקרה כזה: מיד לפנות לבית חולים. לנו זה נגמר בנס, תודה לאל. בתוך שניות לקחתי את שירה, והיא הייתה באוטו".