פרמדיקים וחובשי מד"א ואיחוד הצלה ורופאי בית החולים קפלן הצילו את חייה של גפן ליבוביץ' בת 10 חודשים שנחנקה מחרוז. "הם מלאכים שעבורנו הם נס חנוכה הפרטי. הצילו לנו את גפן התינוקת שלנו בת ה-10 חודשים, הדבר היקר לנו מכל", אמרה האם מורן בת ה-39.
שבוע בדיוק חלף מאז הדרמה בבית ליבוביץ' ביבנה. מורן, אם לשתי בנות, מוריה בת השנתיים וחצי וגפן בת ה-10 חודשים, חשבה שהיא עומדת לאבד את בתה, "הבחנתי שגפן בלעה משהו והיא מיד התקשתה בנשימה והתחילה להכחיל. עשיתי לה היימליך והתקשרתי למד"א שליוו אותי בטלפון".
2 צפייה בגלריה
התינוקת גפן ליבוביץ' בלעה חרוז עם צוות מד"א שהציל אותה
התינוקת גפן ליבוביץ' בלעה חרוז עם צוות מד"א שהציל אותה
התינוקת גפן ליבוביץ' שבלעה חרוז עם אמה מורן ועם צוות מד"א שהציל אותה
(צילום: דוברות מד"א)
תוך 3-2 דקות הגיעו חובשים על אופנוע של איחוד הצלה שהתחילו להציל את חייה של גפן. בשלב זה, עדיין לא היה ברור מה בלעה התינוקת, "פרמדיקים של מד"א הגיעו מהר, המשיכו את פעולות ההחייאה בגפן ופינו אותה במהירות שיא לבית החולים קפלן ברחובות, שם היא הוכנסה מיד לחדר הניתוח שבמהלכו הצליח צוות המנתחים לשלוף את החרוז הירוק ללא כל פגיעה את נזק לילדה".
ליבוביץ' מספרת איך התחיל האירוע ביום שלישי בשבוע שעבר, "סיימתי לנקות הבית, השעה הייתה אחרי 13:00, פתאום אני רואה את גפן שולפת משהו ממשקוף העץ שצמוד לרצפה והוא התפורר מהמים. באתי לתפוס שלא תכניס לפה, ובשניות היא בלעה מולי ומיד התחילה להיחנק ולהכחיל בפה. אני מורה לחינוך מיוחד ועשיתי קורס במד"א, ידעתי שצריך לעשות לה היימליך".
למרות הדרמה, הצליחה מורן לפעול כשבתה מתקשה לנשום ומכחילה, "פעלתי בקור רוח. ידעתי שאני חייבת לפעול אוטומטית כדי להציל את הילדה שלא תיחנק כי בלעה משהו. פתאום יצאה לה מהפה חתיכת עץ, אבל היא המשיכה להתקשות בנשימה, הבנתי שיש לה עדיין משהו שבלעה והוא מסוכן לחייה".
היא התקשרה במקביל למד"א שנשארו איתה על הקו והדריכו אותה כיצד להמשיך בפעולת להצלת חיי בתה התינוקת. ליבוביץ' מתארת: "תוך דקות הגיעו כמו חובשים על אופנוע מאיחוד הצלה שהתחילו לטפל בתינוקת". לא חלפה דקה, ולמקום הגיעו מאיר לוי, חובש מיחידת האופנועים של מד"א, והפרמדיקים של מד"א גיא בובליל ובני ג'וסף שהגיעו בניידת טיפול נמרץ.
2 צפייה בגלריה
התינוקת גפן ליבוביץ' בלעה חרוז
התינוקת גפן ליבוביץ' בלעה חרוז
החרוז שאותו בלעה גפן הקטנה
(צילום: מורן ליבוביץ')
הפרמדיקים המשיכו בפעולות החייאה ופינו את התינוקת לבית החולים קפלן: "הם אמרו שכל שנייה חשובה וטסו במהירות שיא מיבנה לקפלן ברחובות. בדרך הם הרימו את קפלן על הרגליים שיחכו לתינוקת שלי שהגיעה במצב סכנה לחייה". האם ישבה ליד בתה התינוקת גפן באמבולנס: "ישבתי לידה והתפללתי שיצילו את התינוקת שלי. ראיתי כמה הם נלחמו על כל נשימה שלה כדי להחזיק אותה עד שיגיעו לבית החולים. הפרמדיק עשה הכול כדי לעזור לה לנשום, היא נשמה רק מריאה אחת. בבית החולים המתינו לתינוקת צוותי רפואה".
ליבוביץ' סיפרה כשגפן לצידה: "ההחייאה המיידית בבית הצילה את החיים של גפן שלי. חיכו לנו כבר בכניסה למיון ילדים להציל את התינוקת הזאת. היא הוכנסה מיד לחדר הניתוח והצליחו לשלוף לה את החרוז הירוק ממשחק של ילדים".

המסר של האם: לכו לקורס עזרה ראשונה

אחרי הניתוח שעבר בהצלחה, היא הועברה ללילה להשגחה בטיפול נמרץ ילדים. "למחרת בבוקר היא התאוששה לחלוטין לשמחתנו. זה הנס הפרטי שלנו, נס חנוכה. השתחררנו ביום חמישי האחרון וכבר הדלקנו בבית נר ראשון של חנוכה", מספרת האם בהתרגשות.
מורן וגפן נפגשו עם הפרמדיקים של מד"א והחובש מיחידת האופנועים: "אלף ואחת פעמים תודה, מה אפשר להגיד למלאכים שהצילו את החיים של התינוקת שלנו גפן, תודה לכל החיים" ליבוביץ' הסכימה להיחשף כדי לעודד הורים לעבור קורס עזרה ראשונה, "לא להיות שאננים. זה קורה בשניות - ממצב של ילד שמשחק בבית לרגע לפני אסון. חשוב לעשות קורס אם חס וחלילה יקרה משהו, שההורים ידעו מה לעשות ויתנו מענה ראשוני יחד עם שיחה למד"א".
ד"ר אלי שפירו, מנהל טיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית, מספר על ההליכים הרפואיים שעברה גפן הקטנה: "תינוקת בת 10 חודשים הגיעה לחדר הלם בקפלן בחשד לשאיפת גוף זר. מצבה הוגדר כקשה עקב קשיי נשימה ורמה נמוכה מאוד של חמצן בדם. היא עברה החייאה במהלכה בוצע צנרור קנה והנשמה עם שיפור החמצון והתייצבות במצבה. בהסתכלות בסיב אופטי במיון נמצא חרוז שחסם לחלוטין את הסימפון הימני הראשי.
"הילדה הועברה בדחיפות לחדר ניתוח. מומחה אף אוזן גרון שלף בהצלחה את הגוף הזר. היום לשמחתנו היא בביתה. במקרה של חשד לשאיפת גוף זר יש להזמין דחוף אמבולנס במטרה להגיע מהר ככל הניתן לבית חולים. אם התינוק ממשיך לנשום ובוכה אין צורך בפעולות נוספות. במקרה של הכחלה, קולות נשימה שלא נשמעים ו/או איבוד הכרה, ניתן לנסות תמרון היימליך ולהמשיך בהחייאה בסיסית עד הגעת הצוות המקצועי".