חייו של נוסע בריטי שלקה בהתקף אלרגיה בטיסה ללונדון ניצלו הודות למאמציהם של רופא ואחות שהיו במטוס. הנוסע עלה לטיסה ללא מזרק האפיפן שלו ולקה בהתקף אלרגיה לאחר שאכל דג. בעקבות המקרה מבהירים הרופא והאחות, עובדי קופת החולים מכבי, כי נשיאת מזרק אפיפן קריטית ועשויה להציל חיים עבור המתמודדים עם אלרגיות.
מדובר במקרה שני המדווח השבוע, שכן, רק בתחילת השבוע פרסמנו שצעיר בשנות ה-20 לחייו שלקה בהתקף חריף עקב אלרגיה לבוטנים, אושפז בבית החולים רמב"ם בחיפה בטיפול נמרץ כשאכל גלידה שהכילה כנראה בוטנים באולם שמחות.
1 צפייה בגלריה
רותי אורלביץ, ד"ר יעקב סגל הצילו נוסע שלקה באלרגיה בטיסה
רותי אורלביץ, ד"ר יעקב סגל הצילו נוסע שלקה באלרגיה בטיסה
ד"ר יעקב סגל ורותי אורלוביץ הצילו את חיי הנוסע שלקה באלרגיה
הנוסע שחייו ניצלו היה בדרכו הביתה בטיסת אל על. זמן קצר לאחר ההמראה החל להראות תסמינים של התקף אלרגי. "זה היה מצב מאוד מלחיץ", מספרת האחות, רותי אורלביץ, עובדת הקופה במחוז השרון, "בדרך כלל מטופלים בסיטואציה של התקף אלרגי מידרדרים מהר ללא אפיפן. כל שנייה היא קריטית".
לדבריה, "בטיסה קמתי ללכת לשירותים וראיתי אדם דובר אנגלית שסיפר שהוא לא מרגיש טוב. פניתי אליו ולדבריו לא היה לו משאפים. הלכתי להביא לו את המשאף של בתי וכשחזרתי ראיתי שכולו אדום, עם קוצר נשימה ונפיחות בצוואר ובפנים. תוך זמן קצר אבחנתי שיש לו התקף אלרגי. הדיילת שאלה בקרב הנוסעים אם יש רופא על הטיסה".
ד"ר יעקב סגל: "אנשים שיודעים שהם אלרגים חשוב מאוד שיישאו איתם אפיפן כול הזמן. אני שמח שהמטוס לא היה צריך לנחות באמצע ושהצלחנו להביא אותו לביתו בשלום"
ד"ר יעקב סגל, רופא נשים, שהיה בטיסה נענה לקריאה. "קמתי וראיתי אדם שנמצא בתוך המעבר, במקום שבו יושבות הדיילות. ראינו אדם במצב של קושי בנשימה עם אודם ניכר, בצקת קלה בלשון ותסמינים נוספים. הוא היה ידוע כאלרגי רק שהוא שכח את מזרק האפיפן. מהר מאוד חיברנו אותו לחמצן והתחלנו לתת לו טיפול באדרנלין.
"בדקנו איזה ציוד יש על המטוס והתחלנו איתו טיפול מיידי מציל חיים. לא ידענו בהתחלה אם צריך לעשות נחיתת חירום אבל התחלנו עם הציוד שהיה לנו. הוא היה במעקב כל הטיסה והיינו צמודים אליו כל הזמן. רק לקראת סוף הטיסה, לאחר ארבע שעות, מצבו התייצב. הכנו לו מיד את התרופות שיהיו לו לאחר הנחיתה. לבת הקטנה שלו יש אפיפן משום שגם היא אלרגית, אך מאחר שלא הייתה עם המשפחה – לא היה לו את המזרק שלו".
את האחות רותי אולוביץ לא הכיר ד"ר סגל לפני אותה טיסה דרמטית, "מהר מאוד הבנו ששנינו עובדים באותו מחוז בקופת החולים".
ד"ר סגל מספר שהנוסע קיבל חמצן למשך כל הטיסה, "השגחנו עליו. בדקתי אותו מבחינת הלב והריאות ולא התקדמנו לדברים הרבה יותר מורכבים. הוא לא היה זקוק להנשמה. השגחנו עליו ונתנו לו נוזלים. את כל הציוד הזה היה על המטוס. במשך כל הטיסה היינו לידו וראינו שמצבו משתפר. החלטנו שלא צריך להנחית את המטוס ולהמשיך הלאה. כשנחתנו הוא הועבר לטיפול אצל פרמדיק בלונדון".
המקרה הה ממחיש שוב עד כמה חשוב לשאת את מזרק האפיפן. "אנשים שיודעים שהם אלרגים חשוב מאוד שהוא יהיה איתם כל הזמן. אני שמח שהמטוס לא היה צריך לנחות באמצע ושהצלחנו לההביא אותו לביתו אותו בשלום. חייו ניצלו ואני הצלחתי להגיע בזמן לנכדים".
כמה ימים לאחר מכן הגיע הנוסע לפגוש את האחות אורלביץ בלונדון. "הוא הביא מתנה והודה לי על כך שהצלנו את חייו. זה היה מאוד מרגש. לולא היינו על המטוס, היה צורך בנחיתת חירום. הוא היה יכול למות תוך שניות".