סלמונלה במוצרי שוקולד של שטראוס עלית: חברת עלית שטראוס הודיעה הבוקר (ב') על ריקול ענק בעקבות זיהום חיידקי שנתגלה בקו שמייצר את השוקולד הנוזלי של כל מוצרי השוקולד של עלית שטראוס . "במפעל השוקולד של עלית התגלו מספר דגימות עם סלמונלה בקו הייצור במפעל ובשוקולד המשמש כחומר גלם ליצור מוצרים", הודיעו בחברה.
קראו עוד:
מהו החיידק שעלול לסכן את בריאותנו, ומהו הטיפול היעיל? סלמונלה הוא זן אחד ממשפחת החיידקים הצואתיים. לסלמונלה תתי זנים רבים, וכעשירית מהם מסוכנים לאדם ועלולים להביא לתסמינים במערכת העיכול ולעתים גם למחלה מפושטת וקטלנית. מרבית זני הסלמונלה רגישים מאוד לחום ואינם שורדים בטמפרטורות גבוהות. עם זאת, הזן W775 עמיד לחום וקור ומסוגל לשרוד לעתים גם אחרי הרתחה.
1 צפייה בגלריה
 זיהום חיידקי בפס הייצור
 זיהום חיידקי בפס הייצור
זיהום חיידקי בפס הייצור
מרבית מוצרי המזון של חברות הענק מיוצרים על ידי מכונות רובוטיות ללא מגע יד אדם. עם זאת, במהלך פס הייצור חלק מהרכיבים חשופים לסביבה. לעיתים באחד משלבי הייצור נוצר מגע כלשהו בין הפרשות אדם (כמו רוק מעיטוש או שיעול או ידיים חשופות) לבין הרכיבים. כמו כן, ייתכן באופן תאורטי שעובד גרם לזיהום מכוון של התוצרים.
החיידק עובר בעיקר דרך מים מזוהמים, צואה, ולעתים גם באמצעות מזון מזוהם. ההעברה בין בני אדם קלה מאוד, והיא לרוב "פקו-אוראלית" כלומר – יד שנגועה ובאה במגע עם חלל הפה או עם מזון או שתייה.

סלמונלה - הסיכונים הבריאותיים

מרגע בליעתו, מפעיל הגוף מספר מנגנונים האמורים להשמיד את החיידקים. אנזימים קטלניים ברוק יהרגו חלק גדול מהם, ואילו אחרים ייקטלו באמבט המיץ החומצי המחכה להם בקיבה. הבודדים שישרדו את "שכבות האבטחה" הללו, ינדדו אל איבר המטרה העיקרי: המעיים.
במעיים יתבייתו החיידקים על דופן המעי, שם הם יפגמו ביכולת הספיגה של צינור העיכול, תוך שהם גורמים לתגובה דלקתית. הגוף יגייס עוד ועוד תאי דם לבנים בניסיון להילחם בחיידקים, ובינתיים תמשיך הסלמונלה בשלה: היא תפגום בתאי המעיים וביכולתם לספוג מזון ונוזלים.
התוצאה היא שלשול המכיל את הנוזלים שלא נספגו בגוף, יחד עם תאי דלקת, ולא מעט חיידקי סלמונלה מתים וחיים.
זיהום בסלמונלה גורם גם לחום גבוה, כאבי בטן, לשלשולים לעתים גם ריריים או דמיים, בחילות והקאות. במקרים קשים ונדירים מאוד, עלול החיידק לחדור לזרם הדם, לגרום לזיהום כללי (ספסי) או דלקת קרום המוח, עד למוות.
חיידק הסלמונלה מתרבה בקצב איטי יחסית, וכשלושה ימים מרגע ההדבקה מתחילים להופיע הסימפטומים. עם זאת, במקרים מסוימים עשוי החיידק לגרום לסימפטומים כבר תוך 6 שעות מרגע ההדבקה.

כך תמנעו הדבקה ותטפלו במקרה של מחלה

  • שמירה על היגיינה של עובדי תעשיית המזון, הכוללת שימוש בכפפות ומדי עבודה ייחודיים.
  • שמירת המזון בטמפרטורה ספציפית המונעת את התפתחות החיידקים, הימנעות משטיפת ביצים הגורמת לחדירת החיידקים מהקליפה לביצים, אחסון נאות של המזון ובדיקות תכופות שלו.
חשוב לציין, כי לרוב לא נהוג לטפל באנשים בריאים בין גילאי שנה עד 50. עם זאת, אצל תינוקות מתחת לגיל שנה, קשישים או אלה הסובלים ממחלות של דיכוי מערכת החיסון, נהוג לטפל באנטיביוטיקה מסוג אזניל, צפלוספורינים או פלואוקווינולונים.
הטיפול המרכזי בכלל החולים הוא שתייה מספקת ומתן תמיסת אלקטרוליטים (דוגמת "מינרלי", "אלקטרורייס" או במקרים קשים עירוי נוזלים) כיוון שהסכנה המרכזית היא התייבשות העלולה לגרום לקריסת מערכות.