החומצה ההיאלורונית מוכרת מתחום הקוסמטיקה כסופחת נוזלים ומשטיחה קמטים. כעת נמצא לה שימוש נוסף, שונה לגמרי: חוקרים ישראלים מצאו כי הוספת החומצה לעובר בהפריה חוץ-גופית עשויה לשפר מעט את הצלחתו של הליך ההפריה.
קראו עוד:
העברת עובר מופרה לרחם של האמא היא אחד השלבים הקריטיים בהפריה חוץ-גופית, ופעמים רבות הצלחת ההיריון והלידה תלויה בטיבו של הליך ההעברה. בתחילת ההליך מונח העובר בתמיסה עם נוזל מיוחד הכולל חומרים שונים. אלו מותאמים לעובר בן שלושה עד חמישה ימים ונועדו לסייע לו להשתרש בהצלחה ברירית הרחם. לעיתים מוסיפים לתמיסה חומצה היאלורונית, שפועלת כחומר מקשר ומגן שמסייע להשרשת העובר. מחקר חדש שנערך לאחרונה מצא כי ריכוז גבוה של חומצה היאלורונית בתמיסה מגדיל את הסיכוי ללדת עובר חי מ-33% ל-40%.
את המחקר הובילה ד"ר דבורה היימן מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית ומבית חולים קפלן, והשתתפו בו ד"ר ליאת וידאל מ-Syneos Health, ד"ר זאב שוהם וד"ר יובל אור מקפלן וחוקרים מאוניברסיטאות אמסטרדם ואוקלנד. המחקר פורסם בכתב העת הרפואי Cochrane.
1 צפייה בגלריה
מתברר שלחומצה הזו יש עוד יתרונות, שממש לא שייכים לתחום הקוסמטיקה
מתברר שלחומצה הזו יש עוד יתרונות, שממש לא שייכים לתחום הקוסמטיקה
מתברר שלחומצה הזו יש עוד יתרונות, שממש לא שייכים לתחום הקוסמטיקה
(צילום: shutterstock)
החוקרים סרקו 26 מחקרים קודמים בנושא הפריה חוץ-גופית והשוו העברת עוברים לרחם עם תמיסה המכילה ריכוז גבוה של חומצה היאלורונית לעומת העברה עם תמיסה שהכילה ריכוז נמוך שלה או שלא הכילה אותה כלל. הם גם השוו בין המחקרים ובחנו כיצד ריכוז החומצה ההיאלורונית בתמיסה השפיע על הסיכוי ללידה ועל הסיכון להפלה טבעית.
החוקרים מצאו כי הוספת החומצה לתמיסה מגדילה את הסיכוי ללדת עובר חי, ומשפיעה במיוחד על מטופלות שניבאו להן סיכויים נמוכים להרות. "הוספת החומצה הוכחה כיעילה, וההשפעה נראתה גם כשהעובר הועבר בשלב המוקדם, ביום השלישי להפריה, וגם בשלב המאוחר, ביום החמישי", אמרה ד"ר היימן. "ראינו שהחומצה יעילה כשהעובר היה חשוף אליה למשך עשר דקות לפחות לפני העברתו לרחם".
"חומצה היאלורונית בתמיסת העברת העובר מגדילה את הסיכוי להיריון ואת הסבירות ללידת תינוק חי. כל שיפור בהפריה חוץ-גופית הוא חשוב, משום שהוא עוזר למטופלים להביא ילד לעולם"
המחקר מצא גם שריכוזים גבוהים של חומצה היאלורונית הם בעלי השפעה חיובית באופן משמעותי כשהעובר שמועבר לרחם הופרה מביצית של האם, ולא מביצית שנרמה. "אנחנו חושבים שהסיבה לכך היא שביציות שנתרמו הן בדרך כלל באיכות גבוהה יותר מביציות של מטופלות אחרות, שהן מבוגרות יותר וסובלות מבעיות פוריות שונות", הסבירה ד"ר היימן. "ייתכן שהחומצה פועלת לתיקון חלק מהבעיות שיש לעוברים שהם באיכות נמוכה יותר.
"חומצה היאלורונית בתמיסת העברת העובר מגדילה את הסיכוי להיריון ואת הסבירות ללידת תינוק חי. כל שיפור בהפריה חוץ-גופית הוא חשוב, משום שהוא עוזר למטופלים להביא ילד לעולם".