החשיפה לשמש חשובה ביותר לבריאותנו, אבל יש להיחשף אליה במידה: מומלץ לשהות בשמש למשך מחצית מהזמן שבו העור שלנו יתחיל להאדים. לדוגמה, אם נתחיל להאדים אחרי שעה של שהייה בשמש - מומלץ שנשהה בשמש חצי שעה בלבד.
קראו עוד:
בכל מקרה, אנחנו לא מעוניינים להישרף. אם אנחנו צריכים לבלות שעות מרובות בשמש, מומלץ לשהות כמה שיותר בצל, ללבוש בגדים ארוכים ולהשתמש בקרם הגנה, אבל יש דרכים נוספות שעשויות למנוע הישרפות בשמש, והן קשורות לתפריט שלנו.
5 צפייה בגלריה
שיזוף משתזפת חוף ים קיץ שמש
שיזוף משתזפת חוף ים קיץ שמש
אם היא תמרח על עצמה מיצוי תה ירוק, היא תפחית את הסיכון לחטוף סרטן עור
(צילום: shutterstock)

רסק עגבניות ותבשילי עגבניות

מחקר שפורסם ב-2020 בדק נשים שאכלו שלוש כפות של רסק עגבניות מדי יום במשך 12 שבועות לעומת קבוצת ביקורת. נבדקו שני דברים: מראה העור וביופסיות של העור לאחר חשיפה לשמש. התברר שהנשים שאכלו את רסק העגבניות הגנו על עצמן מנזק חריף של אור השמש, וזאת בזכות הליקופן, שמגן על העור מפני השמש.
רסק עגבניות ותבשילי עגבניות מכילים ליקופן בצורה זמינה יותר מעגבניות טריות, ולכן בקיץ מומלץ להגביר את צריכת העגבניות בצורת רסק או בתבשיל.
5 צפייה בגלריה
רוטב עגבניות רסק עגבניות
רוטב עגבניות רסק עגבניות
ברסק העגבניות יש חומר בשם ליקופן, שיכול להגן על העור מנזקי השמש
(צילום: shutterstock)

דגים ופירות ים ורודים

סלמון, שרימפס ולובסטר מקבלים את צבעם הוורוד מאסטקסנטין - חומר שנמצא באצות שהם אוכלים. מחקרים מ-2002 ומ-2010 שבוצעו על תאי עור של בני אדם בדקו אם מתן אסטקסנטין יכול למנוע את הנזקים של קרינת השמש. בשני המחקרים נמצא שאסטקסנטין אכן הגן על תאי העור מפני נזקים של קרינה.
5 צפייה בגלריה
דג סלמון נורבגי
דג סלמון נורבגי
בסלמון יש אסטקסנטין - חומר שיכול להגן על העור מנזקי הקרינה
(צילום: יח"צ)

מזונות שעשירים באומגה 3

למשל, דגים שמנים ואגוזי מלך. במחקר אוסטרלי שפורסם ב-2011 לקחו החוקרים ביופסיית עור מגב כף היד של המשתתפים ובדקו התבטאות של גן בעור שקשור לסיכון מוגבר לנזק בעור ולסרטן עור. החוקרים בדקו את רמת האומגה 3 בדם של כל המשתתפים וגילו שאצל הנבדקים עם רמות האומגה 3 הגבוהות ביותר הייתה ההתבטאות הנמוכה ביותר של הגן הקשור בסיכון מוגבר לסרטן עור. כלומר, רמות גבוהות של אומגה 3 עשויות להגן מהתפתחות סרטן.
5 צפייה בגלריה
בדגים האלה יש אומגה 3 - מרכיב שיכול להגן מפני התפתחות של סרטן עור
בדגים האלה יש אומגה 3 - מרכיב שיכול להגן מפני התפתחות של סרטן עור
בדגים האלה יש אומגה 3 - מרכיב שיכול להגן מפני התפתחות של סרטן עור
(צילום: shutterstock)

תה ירוק

מחקר מ-2009 שבוצע בעכברי מעבדה הראה ששתיית תה ירוק עשויה לסייע במניעת התפתחות של סרטן עור. המנגנונים שבהם התה הירוק הגן מהסרטן היו תיקון הדנ"א ודיכוי תהליכים דלקתיים. מחקר מ-1999 הראה שמריחה של מיצוי תה ירוק ישירות על העור הגנה משינויים טרום-סרטניים בתאי עור של אדם בעקבות חשיפה לקרינה. המחקר הראה גם שמריחה של מיצוי תה ירוק על בני אדם הובילה לפחות אדמומיות בעור בעקבות חשיפה לקרינה.
5 צפייה בגלריה
תה ירוק
תה ירוק
מחקר הוכיח כי שתיית תה ירוק מונעת התפתחות של סרטן עור
(צילום: Shutterstock)

זרעי ענבים, יין, אוכמניות, פיסטוקים ואגוזי לוז

כולם מכילים חומרים הנקראים פוליפנולים. לפני שנתיים פורסם מאמר שניתח מחקרים רבים שבוצעו על פוליפנולים, וסקירה זו הראתה שיש להם יכולת גם לסייע במניעת סרטן עור וגם לטפל בו. הדבר הודגם במספר סוגי מחקרים: מחקרים פרה-קליניים, קליניים ואפידמיולוגיים.

ויטמין D

מחקר שפורסם ב-2021 עבר על כל המחקרים שפורסמו בעשר השנים הקודמות בנושא הקשר בין סרטן העור לוויטמין D בבני אדם במטרה לגבש המלצות בנושא. לפי המחקרים שנבדקו, נמצא שרמות תקינות של ויטמין D קשורות בסיכון מופחת להתפתחות מלנומה. המחקרים הראו גם שרמות נמוכות של ויטמין D קשורות ברמה קשה יותר של מלנומה. החוקרים סיכמו שלנוכח הממצאים מומלץ לתת תוספת של ויטמין D למי שסובל ממחסור בו, ולבצע מעקב אחר רמות ויטמין זה אצל אנשים שנמצאים בסיכון למלנומה או שסובלים ממנה.
ד״ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה, רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית