לאחר אזהרת רופאי הילדים הבכירים והידיעה על נתוני ההתחסנות הנמוכים בקרב ילדים, שפורסמו ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet: בבתי חולים ברחבי הארץ מצביעים על עלייה בשיעורי האשפוז של ילדים עם שפעת ועם וירוסים נשימתיים.
יש להדגיש כי בשלב זה מדובר במספרים נמוכים של ילדים שהגיעו לאשפוז, אך החשש הוא מעונת שפעת משמעותית השנה, שתתבטא ביתר שאת בקרב ילדים.
1 צפייה בגלריה
אילוס מחט חיסון חיסונים
אילוס מחט חיסון חיסונים
פחות מ-10% מבני ה-18 ומטה קיבלו עד כה חיסון נגד שפעת
(צילום: shutterstock)
בבית החולים סורוקה מאושפזים כ-30 ילדים עם וירוסים נשימתיים כשהדומיננטי שבהם הוא וירוס ה-RSV. גם במרכז הרפואי רמב"ם אושפזו ילדים עם הווירוס. בבית החולים שניידר אושפזו עד כה כחמישה ילדים עם שפעת, ובחלק מבתי החולים טוענים כי השנה מופיעים המקרים בשלב מוקדם יחסית.
קראו עוד:
בתוך כך, הציג אתמול (רביעי) משרד הבריאות, בכנס מקצועי, נתונים המצביעים על עלייה שחלה בשלושת השבועות האחרונים בכמות הפניות למרפאות קופת החולים מכבי בשל זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, אך הכמות עדיין אינה מגיעה לשיא העונה. על אף שהחיסונים לילדים זמינים, מנתוני הקופות עולה כי פחות מ-10% מבני ה-18 ומטה קיבלו עד כה חיסון נגד שפעת.
"אחרי שהקורונה דעכה ה-RSV התחיל להופיע מחוץ לעונה שלו, ולכן אנחנו מצפים שתהיה שנה קשה של RSV", הסביר פרופסור דוד גרינברג, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים בסורוקה. "תמיד הייתה לנו בעיה קשה של וירוסים נשימתיים. אנחנו רואים עלייה ב-RSV ולמעשה אנחנו חוזרים למצב של הזיהומים הנשימתיים שהיו לפני עונת הקורונה. הווירוסים הקלאסיים שגורמים לזיהומים ריאתיים הרימו בפירוש את הראש מחדש. בארץ התחילו לראות שפעת, ואצלנו מאושפזים בטיפול נמרץ חמישה שמתמודדים עם וירוסים רספירטוריים שאינם שפעת".
גם באסף הרופא אושפזו בימים האחרונים ילדים עם שפעת. לדברי פרופסור אילן יונגסטר, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים, "באופן כללי התחזית היא לעונת שפעת פעילה ולא קלה. התחזיות הללו מבוססות בעיקר על מה שאנחנו רואים בחצי הכדור הדרומי, שם עונת השפעת היא עד ספטמבר. אנחנו עוד לא רואים הרבה מקרים של שפעת, אבל בשבוע האחרון שני ילדים אושפזו אצלנו עם שפעת, וזה די מוקדם. בדרך כלל אנחנו רואים אותם בדצמבר. ברמה הארצית ישנה עלייה בכמות הבדיקות החיוביות לשפעת - גם בקרב ילדים וגם בקרב מבוגרים. זו הזדמנות לנצל את היעדר ההתפשטות היחסית, ולהתחסן. החשש הוא שתהיה לנו עונת שפעת לא קלה".
בדוח משרד הבריאות הוצגו אתמול גם נתונים המצביעים על ירידה בכיסוי החיסוני של ילדים ברחבי הארץ. כך למשל, לפחות כ-100 אלף ילדים אינם מחוסנים כלל מפני נגיף הפוליו.