הקורונה עדיין כאן: כבר מרגע התפרצות האומיקרון היה ברור שלא יעבור זמן רב עד שווריאנט חדש יצוץ, ואכן מזה כחודשיים זן חדש, המכונה "האח" של אומיקרון החל להתפשט: הוא מהיר יותר, מידבק יותר, ואף שעדיין נאספים עליו פרטים, לא מעט כבר ידוע אודותיו. על-פי משרד הבריאות, "עד כה זוהו בריצוף 1,928 מקרים של BA2 המהווה כ-20% מכלל הבדיקות".
לפני הכל, כדאי להיזכר מהו וריאנט: נגיפים, ובמיוחד כאלה מסוג RNA, כמו נגיפי הקורונה, מבצעים טעויות רבות במהלך השכפול שלהם. הם אינם יכולים לתקן את הטעויות הללו, המכונות בשם המוכר יותר "מוטציות", והתוצאה היא וריאנטים חדשים. למעשה, נגיף הקורונה כבר יצר מאות מוטציות כאלה.
אז מדוע שמענו עד כה רק על מעט וריאנטים? הסיבה היא שרובם פשוט נעלמים: אין להם כל יתרון בהדבקה והתפשטות ועל כן רק אלה בעלי יכולת הישרדות גבוהה נותרים וירוסים מעוררי דאגה. כאלה היו הווריאנטים אלפא, בטא, גמא ודלתא, וכזה הוא גם האומיקרון הידוע כבעל מעל 50 מוטציות, 30 מהם בחלבון המעטפת "ספייק".
נגיף קורונה אינפו

האומיקרון הוכרז כווריאנט מעורר דאגה ב-26 בנובמבר 2021 על ידי ארגון הבריאות העולמי, משום שהמוטציות הרבות שלו העניקו לו יתרונות רבים בהיצמדות לתא המאכסן, כלומר תא גוף האדם וגם יכולת להתחמק מהנוגדנים האמורים לנטרל אותו, ותאי ה-T האמורים לחסל אותו לאחר החדירה לתא. למזלנו, האומיקרון התגלה כאלים הרבה פחות מזן דלתא: הוא עדיין גורם לתחלואה רבה בעולם וגם בישראל, אך לפחות תחלואה נשימתית. האומיקרון נוטה להדביק יותר את הלוע ומערות האף, ומתביית פחות על מערכת הנשימה.
אבל אומיקרון מסתבר, לא היה היחיד בשושלת שלו: ריצופים גנטיים גילו שלושה תתי זנים שלו: BA1, BA2 ו-BA3. אגב, זה לא הזן היחיד עם תתי זנים: גם לדלתא נמצא תת זן בשם "דלתא פלוס" או AY.4.2. אז מה שונה אצל "האח של אומיקרון" BA2? הריצוף שלו בוצע לראשונה בפיליפינים, אבל הוא התפשט כמעט בכל העולם ולא ברור מה מקורו.
אינפו תרופה קורונה חדש

מה ידוע עד כה על הווריאנט החדש?

1. מבנה דומה: קשה להבדיל בין תתי זני שושלת אומיקרון ללא ריצוף גנטי.
2. לתת הזן יש יתרון ברור בהדבקה: מחקרים במשקי בית בדנמרק ובבריטניה גילו שהוא מידבק ב-30% יותר מאומיקרון.
3. החיסונים מגנים עליו פחות מפני הדבקה אך יעילים כנגד תחלואה קשה: יעילות שלוש מנות חיסון נגד הידבקות תסמינית דומה מאוד לזו שנמצאה נגד אומיקרון המקורי וככל הנראה גם נגד תחלואה קשה. המועילות בינונית מפני הדבקה, אך ככל שהמאומת הראשוני לזן מחוסן יותר, כך פוחת מעבר הנגיף הלאה. הדבקת אחרים פוחתת משמעותית לאחר שתי מנות חיסון ובמיוחד לאחר החיסון השלישי, הבוסטר. לא מחוסנים מדביקים אחרים יותר.
4. חומרת המחלה: לפי שעה קיימות עדויות סותרות עד כמה חמורה המחלה לה גורם וריאנט זה. מחקר מעבדה מיפן הראה ש-BA2 גורם למחלה קשה יותר באוגרים ובתאים שהודבקו בהשוואה ל-BA1. לעומת זאת, מחקרי "חיים אמיתיים" מדנמרק ומדרום אפריקה, העלו שהזן לא גורם למחלה קשה יותר מאומיקרון ולא נמצא הבדל משמעותי בשיעור הנזקקים לאשפוז או בחומרת המחלה.
חשוב לציין, כי בהחלט זה לא הווריאנט האחרון, ואנו צפויים לראות וריאנטים ותת וריאנטים נוספים שיצוצו בהמשך.