ימי המלחמה מציבים לא מעט אתגרים פיזיים ונפשיים, על אחת כמה וכמה בקרב אנשים עם מוגבלות פיזית. הישיבה בבית ללא מעש מגבירה את הקושי לפעול כבשגרה, והדאגה לשמירה על הבריאות הולכת ומתעצמת.
קראו עוד:
במקרים אלה, פעילות גופנית, במיוחד כזו אשר ניתן לבצע בבית, מאפשרת המשך שימור תפקודים קיימים ומניעת הידרדרות תנועתית ותפקודית. גילי יואל אריאלי, מנהלת תחום שיקום וספורט במרכז הספורט אילן חיפה, ורמזי קדאח, פיזיותרפיסט והידרותרפיסט מוסמך במרכז הספורט אילן חיפה, מסבירים את החשיבות בשגרת תנועה קבועה גם בזמנים כאלה.
2 צפייה בגלריה
כושר בכיסא גלגלים
כושר בכיסא גלגלים
תרגיל כושר בישיבה
(צילום: shutterstock)
מדוע חשוב להקפיד על תנועה בחירום (כשאין חשק לזוז)? לפעילות ספורטיבית בקרב אנשים עם מגבלה פיזית משמעויות בריאותיות ארוכות טווח. הפעילות מסייעת בשימור ושיפור תפקודי יום-יום המאפשרים עצמאות וניידות, וקיום אורח חיים מיטבי מבחינה תפקודית.
שיפור יכולות סיבולת לב-ריאה, כוח שריר, טווחי תנועה, שיווי משקל ועוד תורם לשמירה על בריאות פיזית ומניעת התדרדרות תפקוד ומחלות. יחד עם זאת, מעבר ליתרונות הפיזיים, לפעילות יתרונות נוספים כמו רווחה נפשית, הפגת בדידות והעלאת תפיסת המסוגלות, תחושת השייכות, הביטחון והדימוי העצמי.
מהן הסכנות עבור אנשים עם מגבלה פיזית המוותרים על שגרת תנועה? ירידה ביכולת הגופנית עלולה להביא לפגיעה בכושר התפקוד העצמאי. לדוגמה, ירידה בטווחי התנועה, סיבולת לב-ריאה וכוח שרירי, עלולה להשפיע על היכולת ללכת, לאכול, להתלבש ולהתקלח – פעולות המצריכות כוח שריר. לפגיעה בחופש התנועה העצמאי גם השלכות פסיכולוגיות של תלות באחר, בידוד חברתי ודיכאון. בנוסף, היעדר פעילות גופנית ותנועה עשוי להעלות את רמת העייפות, החולשה ונוקשות המפרקים והשרירים.
מהם תמרורי האזהרה? כאשר יש קושי בביצוע תפקודי היום-יום עד כדי פגיעה ברמת העצמאות. באם קיימת תחושת בדידות וחוסר חשק לבצע פעילויות גופניות פשוטות, יש לפנות לגורם מקצוע. סימנים שכדאי ורצוי לשים לב אליהם הם כאב באזורים שלא כאבו עד כה, קושי בביצוע דברים שעד כה לא התקשנו לבצע, או קושי בביצוע פעולות יומיומיות כמו הליכה, עמידה, לבישת בגדים, חפיפת ראש וכד'.
איך אפשר לזוז כשאנו בשגרת חירום? ניתן לבצע כמה שיותר תנועה במרחב הקיים והבטוח. זאת ניתן לעשות על ידי שימוש באביזרים שיש לנו ביום-יום דוגמת בקבוקי מים קטנים או קופסאות שימורים כמשקולות, מגבת ומקל מטאטא לתרגול מתיחות וטווחי תנועה, שימוש בכדורים קטנים לעיסוי, ושינוי תנוחות יותר תכוף.
עמותת איל"ן מסייעת לאנשים עם מוגבלות ובני-משפחה גם בשעה קשה זו באמצעות מוקד טלפוני להתייעצויות ותמיכה לכל דורש: 1-800-50-50-55