חצי שעה של בהייה בשמש. זה מה שרחל בת ה-25 עשתה, אחרי שראתה בטיקטוק סרטון שמסביר בידענות רבה שאם מסתכלים ישירות לתוך השמש במשך חצי שעה, זה מטעין את הגוף באנרגיה סולארית ומעניק לו סגולות רפואיות נוספות. עוד אמרו "מומחי" טיקטוק שאפילו הפרעונים ידעו את הסוד הנפלא הזה על השמש ואילו הממשלות בכל העולם מנסות להסתיר את המידע בעל הערך הזה. הנזק שנגרם לראייתה הוא בלתי הפיך.
מיד לאחר מכן, ראייתה התחילה להיטשטש, וכתם שחור הופיע דרך קבע בשדה מרכז הראייה שלה. "חשבתי בהתחלה שזה משהו חולף ובכלל לא קישרתי את זה לשמש", היא מספרת. שבוע אחר כך היא היא הגיעה למיון עיניים באיכילוב, שם פגש אותה, ד"ר גלעד פיינברג מתמחה ברפואת עיניים, שלא הבין על מה היא מדברת, שכן זה אמצע החורף ולא מדובר בשמש הקופחת של הקיץ. רחל עדכנה את הרופא המשתומם, שלדבריו אינו שייך לדור הטיקטוק, שבאפליקציה מעלים סרטונים על הרווח הגופני המושג בעקבות החשיפה הישירה לשמש.
2 צפייה בגלריה
נערה מסתירה את עיניה מפני השמש
נערה מסתירה את עיניה מפני השמש
נזקים בלתי הפיכים לראייה. לא להסתכל ישירות אל השמש
(צילום: shutterstock)
"היא ישבה מולי, בדקתי אותה ודרך המיקרוסקופ אבחנתי בשינויים ברשתיות בעיניה. המשכתי הלאה בשדרוג הבדיקה וביצעתי גם הדמיית OCT (קיצור של optical coherence tomography), הדמיה שממפה ומכמתת בדייקנות רבה את כל מבנה שכבות הרשתית המרכזית (מקולה) כן את עובי סיבי עצבי הראייה", מסביר ד"ר פיינברג.
פרופ' דינה צור: "בעיניה של רחל נוצרו כוויות במרכז הרשתיות שגרמו לנזק בלתי הפיך בעיניה. אם היא תעמוד מולי, היא לא תראה חלק מהפנים שלי, כך יהיה גם כשתקרא, כשתצפה בסרט, כשתעבוד מול מחשב, היא תראה חלקית בלבד"
אחרי שצפה בממצאי הבדיקה, הזעיק ד"ר פיינברג את פרופ' דינה צור, מנהלת המרכז למחלות ניווניות של הרשתית במערך העיניים במרכז הרפואי איכילוב. "נקראתי להתייעצות במיון, בעקבות הממצא הקשה שאבחן ד"ר פיינברג", היא מספרת. "בעיניה של רחל נוצרו כוויות במרכז הרשתיות שגרמו לנזק בלתי הפיך. רשתית העין רגישה מאוד לאור ולכן היא עלולה להיפגע מקרינה ישירה של קרן לייזר למשל או מקרינה ישירה ממקורות אחרים, כמו מהשמש".
לדברי פרופ' צור, הנזק בא לידי ביטוי בכך שהראייה של רחל ימינה ושמאלה נשמרה, אבל היא איבדה את מרכז שדה הראייה. "אם היא תעמוד מולי, היא לא תראה חלק מהפנים שלי, כך יהיה גם כשתקרא, כשתצפה בסרט, כשתעבוד מול מחשב, היא תראה חלקית בלבד. רק מהצדדים כי יכולת המיקוד שלה אבדה לה לתמיד, וכך גם איכות חייה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר פיינברג, פרופ' צור
ד"ר פיינברג, פרופ' צור
מימין: פרופ' דינה צור, ד"ר גלעד פיינברג. להגיע לטיפול רפואי כמה שיותר מהיר לאחר בהייה ממוקדת בשמש
( צילום: דוברות איכילוב)
פרופ' צור מוסיפה שזו גם הסיבה שרופאי עיניים חוזרים ומזהירים מפני צפייה ישירה בליקוי חמה ללא משקפי מגן. "חשיפה לקרינת אור ישירה אל הרשתית, עלולה לגרום לצריבתה ולהוביל לפגיעה בחדות הראייה. הכוויה שנוצרה אינה מלווה בכאב, ולכן טוב יעשה כל מי שבהה בשמש אם ימהר להגיע לבדיקת עיניים, זאת בשל העובדה כי בסמוך לחשיפה הישירה, עוד ניתן לפחות לקבע את הנזק באמצעות טיפול בסטרואידים.
"לצערי, רחל הגיעה באיחור, כשכבר לא היה מה להציע לה, נוכח הנזק הבלתי הפיך שנגרם למרכז הראייה שלה. הנזק לחדות הראייה שלה הוא לצמיתות - אין לו סיכוי להשתפר, אבל גם לא להחמיר".

מעצירת נשימה עד הקשתת כף הרגל

זו לא פעם ראשונה שרופאים מזהירים מפני שימוש לרעה באפליקציית טיקטוק. כך למשל, ביולי 2023, עלה בה הפתיח לסרט המדובר ברבי, שבו נראית השחקנית הראשית מרגו רובי, שגילמה את הדמות כשהיא חולצת את נעלי העקב שלה, כשמנח כפות הרגליים שלה בצורת קשת, ממש כמו הבובה.
עשרות אלפים ניסו לחקות את המנח המסוכן הזה, כשהם הולכים על קצות האצבעות ומקשיתים את כפות הרגליים. "הקרסול במנח הזה אינו יציב", התריעו אורתופדים, "הדבר עלול לגרום לנקע ולקרעים ברצועות כפות הרגל".
בדצמבר 2022, נחשף ב-ynet סיפורה של ילדה שחיקתה את אחד מהסרטונים, שבהם הוצג "אתגר העילפון", מצב של עצירת נשימה שנגמר באיבוד הכרה ובאשפוז. גם אז, רבים ניסו את האתגר וסיכנו את בריאותם.
אחרי שרחל הבינה את מצבה הקשה והבלתי הפיך, היא מעבירה מסר לכל מי שצופה באתגרים הללו: "אל תאמינו לכל מה שאתם רואים ברשתות כי הנזקים עלולים להיות בלתי הפיכים, ולכן צריך להתייחס בזהירות לכל מה שקשור לבריאות שלנו".