היא אולי לא גדולה כמו סופגנייה, ונכנסת אלינו הביתה לתקופה קצרה יותר מהמצות, אבל גם אוזן המן, המאכל המסורתי של חג הפורים, מכילה בין 100 קלוריות ליחידה קטנה ועד 250 קלוריות לגרסה היותר מורחבת שלה עם מילוי עשיר. איך תוכלו ליהנות ממנה בחג ולהמשיך ולשמור על תזונה מאוזנת ובריאה?
קראו עוד:

גם טעים וגם בריא

מדי שנה נוספים מילויים טעימים ומפתיעים בבצק המתוק של אוזני המן, ולעיתים אנחנו שוכחים שיש מילויים שהם גם טעימים, אבל גם בריאים יותר ודלים הרבה יותר בקלוריות.
אוזן המן קלאסית מכילה מילוי פרג, שהוא המומלץ ביותר מבחינה בריאותית. הפרג מכיל סידן המסייע למערכת השלד ומווסת את קצב הלב, אבץ שחשוב למערכת החיסון, אשלגן המסייע למערכת הדם והלב ומפחית התכווצויות שרירים, מגנזיום, חלבון וסיבים תזונתיים.
1 צפייה בגלריה
אוזני המן
אוזני המן
אוזן המן קלאסית מכילה מילוי פרג, שהוא המומלץ ביותר מבחינה בריאותית
(צילום: shutterstock)
מי שאינו חובב פרג, יכול לבחור אוזן המן עם מילויי חלבה, אגוזים ותמרים, שערכיהם התזונתיים עדיפים בהרבה על ריבה ושוקולד. בחלבה, ניתן למצוא סידן, ברזל ושומן טבעי ואיכותי, אבל הערך הקלורי כאן גבוה מכולם. שקדים מכילים סידן, מגנזיום, אשלגן, אבץ וויטמין E. אגוזי מלך מכילים אומגה 3 ונוגדי חמצון. גם התמרים נחשבים למקור צריכה טוב של אשלגן, סידן, חומצה פולית וסיבים תזונתיים.

ותרו על החמאה ועל המרגרינה

בהכנת המתכון המסורתי של אוזני המן משתמשים בעיקר בחמאה ובמרגרינה, אשר אינן מומלצות לצריכה בתדירות גבוהה ולאורך זמן, שכן הן עלולות להזיק למערכת הדם. החמאה מופקת מחלב ועשירה בשומן רווי ובכולסטרול. המרגרינה אמנם צמחית ואינה מכילה כולסטרול, אולם היא מכילה חומצות שומן רוויות ושומן מסוג טראנס המעלים את רמות הכולסטרול בדם.
לכן, כאשר אתם מכינים בבית אוזני המן, מומלץ להשתמש בשמן קנולה. שמן זה מכיל בעיקר חומצות שומן חד-בלתי רוויות, רב-בלתי רוויות ועם מעט שומן רווי, ועל כן נחשב לבריא לעומת מרגרינה וחמאה. 100 מ"ל של שמן קנולה מכילים 884 קלוריות.

החליפו את הלבן במלא

כמו בלחם כך באוזני ההמן - העדיפו להשתמש בקמח מלא, כיוון שהוא מכיל את קליפת הדגן, המספקת לנו ערכים תזונתיים חיובים, כמו: חלבונים, ויטמינים ומינרלים, וסיבים תזונתיים רבים, בהשוואה לקמח הלבן הנחשב לפחמימה ריקה. ויטמין E וויטמיני B, מינרלים כגון מגנזיום ואשלגן, הם רק חלק מרשימת הערכים של הקמח המלא. לעומתו, הקמח הלבן נטחן רק מהחלק העמילני, כך שהוא איננו מכיל את כל חלקי הגרעין ומכיל כמות נמוכה מאוד של סיבים, ויטמינים ומינרלים, והאינדקס הגליקמי שלו גבוה.

קטנות אבל טעימות

בניגוד לסופגניות בחנוכה, אוזני המן קטנות ואפויות בתנור, ולכן הערך קלורי שלהן נמוך משמעותית. יחד עם זאת, צריכה גבוהה של אוזני המן במהלך החג, לפניו ואחריו, יכולה להוציא אותנו משגרת אורח החיים הבריא, ולכן חשוב לשים לב לכמות אוזני המן שאתם אוכלים, ובמיוחד למילויים השונים שאתם בוחרים. העדיפו לאכול אוזן המן אחת גדולה עם מילוי בריא וטעים, מאשר מספר אוזני המן קטנות עם מילויים נטולי ערכים תזונתיים בריאים.
ובכל פעם שאתם מתפתים לנשנש עוד שתיים-שלוש אוזני המן ממשלוחי הפורים שהילדים הביאו, זכרו מה המחיר הקלורי שלהן, ובעיקר - מה אפשר לאכול במקום תמורת אותן קלוריות בדיוק, או במילים אחרות - ארוחה שלמה. והנה כאן הפירוט:
מתקשים לשמור על איזון תזונתי, בפורים ובכלל? תוכלו לנהל יומן אכילה למעקב אחר הקלוריות והערכים התזונתיים שאתם מכניסים לגופכם. ניתן לעשות זאת עם אפליקציות שונות לניהול תזונה נכונה ואורח חיים בריא, המשלבות גם מעקב וליווי של דיאטנית מרחוק.
עדי מור היא דיאטנית אפליקציית myBite