שני גברים נחנקו אתמול (ב') כתוצאה מאכילת סופגניות, אחד מהם, בן 70 מנתניה, הלך הבוקר לעולמו, האחר במצב קשה. בעקבות מקרים אלו התראיין היום (ג') לאולפן ynet ד"ר שלמה מרחבי, מנהל מחלקת אף אוזן גרון במרכז הרפואי זיו שבצפת והסביר איך ניתן לטפל במקרי חנק באופן מידי ומציל חיים.
קראו עוד:
"אחת הבעיות של הסופגנייה היא הפריכות הרבה שלה", הוא אומר. "כתוצאה מזה, יכולה להיכנס כמות גדולה של מזון לקנה הנשימה ולחסום לנו את כל דרכי הנשימה, בניגוד למזון אחר שנלעס בצורה קלה יותר ולא חוסם את דרכי הנשימה".
איך קורה שנחנקים מסופגנייה: ביס גדול, הסופגנייה התייבשה, או שכל סופגנייה טרייה יכולה לגרום לנו נזק? "זה פחות תלוי בטיב הסופגנייה. החנק נגרם כשהקנה מקדים את הוושט. מנגנון הבליעה אמור לסגור את קנה הנשימה ולגרום להחלקה של המזון לתוך הוושט, אבל אם יש איזשהו חוסר סנכרון - זה יכול להיות תוצאה של חוסר ריכוז או חוסר בשלות של המערכת - הסופגנייה תיכנס לקנה הנשימה ותחסום לנו את דרכי האוויר".
"גופים זרים שנכנסים לקנה הנשימה הם תופעה שכיחה, שכיחה מדי. אין חודש שאנחנו לא נכנסים לחדר ניתוח כדי להוציא למטופלים גופים זרים מדרכי הנשימה. זה דבר שניתן למניעה"
איך מטפלים? "כשזה קורה, יש חנק, שיעול, האדמה. הבן אדם נראה במצוקה ובסטרס, והסובבים אותו יכולים לעזור לו. יש תמרון על שם 'היימליך', שמפעיל לחץ, מה שגורם לפליטה של הסופגנייה, או כל מה שזה לא יהיה - החוצה. אם לא מצליחים בכך, והאדם מגיע לבית חולים, אנחנו משתמשים בציוד משוכלל ומורכב שאיתו מוציאים את הסופגנייה מקנה הנשימה בחדר ניתוח.
ד"ר הנרי היימליך מדגים את התמרון שנקרא על שמו. צפו:
"גופים זרים שנכנסים לקנה הנשימה הם תופעה שכיחה, שכיחה מדי. אין חודש שאנחנו לא נכנסים לחדר ניתוח כדי להוציא למטופלים גופים זרים מדרכי הנשימה. זה דבר שניתן למניעה. זה קורה לתינוקות שמכניסים לפה חפצים שפזורים על הרצפה כשההורים לא משגיחים. זה קורה לילדים שההורים שלהם נותנים להם פיצוחים. עד גיל חמש פיצוחים צריכים להיות מחוץ להישג ידם של ילדים. זה יכול לקרות גם לאנשים מבוגרים, שמנגנון הבליעה שלהם פחות מסונכרן ועובד בצורה פחות טובה, ואז יש הקדמה של הקנה לוושט".