ניתוחי קיצור קיבה בילדים ובני נוער: משנת 2017 ניתוחים אלה כלולים בסל הבריאות, בכפוף למספר קריטריונים כגון: מדד השמנה, סיבוכי השמנה, גיל עצמות, השתתפות בתוכנית ירידה במשקל ועוד. אז מה חשוב לדעת רגע לפני?
1 צפייה בגלריה
נער השמנה
נער השמנה
קיצור קיבה לבני נוער. מי מתאים לתהליך
(צילום: shutterstock)
מאיזה גיל ניתן לעבור ניתוח כזה? לפי חוזר מינהל הרפואה, משרד הבריאות, על מנת לעבור את הניתוח, יש לעמוד בכל התנאים הבאים: גיל כרונולוגי הגדול מ-13 שנים, גיל עצמות מעל 15 שנים בבנים ומעל 13 שנים בבנות (כלומר- הם השלימו כ-95% מגדילתם), צעירים מתחת לגיל 16 ינותחו רק בכפוף לאישור ועדת חריגים.
ניתוח מגיל 16 ומטה יבוצע רק במקרים ייחודיים, בהם הסיכון הבריאותי המיידי גדול באופן משמעותי מהסיכון הכרוך בפרוצדורה הכירורגית בגיל צעיר על פי הערכת הצוות הרב מקצועי ובאישור ועדת חריגים.
קראו עוד:
מה נחשבת השמנה? מי יכול לעבור ניתוח, מי מועמד לעבור ניתוח? מתבגרים עם BMI הגדול מ-40 עם סיבוכי השמנה קלים או BMI הגדול מ-35 עם סיבוכי השמנה קשים.
דרגןד"ר דרגן קרברושיץ
מה כוללת תוכנית הערכה למועמד לניתוח הבריאטרי? הערכה ראשונית, בה נבדקים תאריך הלידה, משקל לידה, מוצא אתני, משקל ההורים, הרגלי אכילה ופעילות גופנית, מחלות רקע, בדיקה לגבי שימוש בתרופות קבועות, השתתפות קודמת בתוכניות להפחתת המשקל, סיפור משפחתי בדרגת קרבה ראשונה של מחלת לב קורונרית בגיל צעיר/ היפרליפידמיה /סוכרת מסוג 2 ועוד.
כמובן שנעשות בדיקות דם מקיפות ובדיקת שינה לשלילת הפרעת שינה חסימתית - במתבגרים עם חשד לדום נשימתי. בגלל ריבוי הבדיקות, נדגיש עוד יותר את חשיבות הבגרות והבשלות של הנער ואת ההכנה הרגשית לה הוא נדרש בתהליך כזה.
בנוסף מתבצעת הערכה פסיכוסוציאלית תזונתית להערכת מצב נפשי ותפקוד, תובנה לשינויים הנדרשים בהרגלי החיים, מוטיבציה, יכולת ההתמדה, היענות להמלצות תזונתיות ורפואיות, התמודדות עם כאב, תסכול ואכזבה. דגש מיוחד ניתן למשאבי התמיכה המשפחתיים.
סילבנהפרופ' סילבנה פניג
מה כוללת תוכנית ההתערבות בתהליך של לפני ואחרי הניתוח? כל מועמד יחויב בהשתתפות בתוכנית התערבות שמרנית במשך 6 חודשים, או 3 חודשים אינטנסיביים על ידי צוות רב מקצועי מומחה בבריאטריה אשר מלווה את המטופל ומשפחתו לפני ואחרי הניתוח.
התוכנית מבוססת משפחה - שינוי אורח החיים המשפחתי, מעורבות הורית ומודלינג הורי כוללת טיפול ומעקב תזונתי, ופסיכוסוציאלי במטרה לגייס את המוטיבציה של המתבגר ומשפחתו לשינוי באורחות החיים, להגביר את ההיענות להמלצות הרפואיות והתזונתיות, להפחית גורמי סיכון ולשפר את תוצאות הניתוח ואת איכות חייהם.
מועמד אשר עבר תוכנית טיפולית של 6 חודשים לפחות ללא ירידה משמעותית (> 5% משקלו ) יהיה מועמד להתערבות כירורגית. מועמדים לאחר ניתוח יהיו במעקב לאחר 1, 3, ,12,9,6, 18 ו-24 חודשים, במעקב אחר סיבוכים מידיים ומאוחרים הקשורים לניתוח.
הערכות לבדיקת פרמטריים קליניים ומעבדתיים יתבצעו לאחר 1, 3, 6 , 12 ו 24 חודשים. המעטפת המקצועית, הכרחית במקרה של ניתוח מהסוג הזה ובוודאי כשמדובר בבני נוער.
איך מתבצע ניתוח שרוול? בניתוח מסירים כ-85% מהקיבה ומותירים קיבה בצורת גליל, מעין שרוול, שהקיבולת שלה היא כ-50-80 סמ"ק. בניגוד לצורות אחרות של ניתוחים בריאטריים, שסתום היציאה מן הקיבה - השוער, והעצבים של הקיבה נותרים במקומם, ואילו הקיבה עצמה מוקטנת בצורה משמעותית, אבל התפקוד שלה נשמר. מאחר שהקיבה החדשה ממשיכה לתפקד בצורה נורמלית, יש הרבה פחות הגבלות על המזון שמותר למטופלים לצרוך לאחר הניתוח, אולם הכמויות שהם יוכלו לאכול קטנות בהרבה.
למי הניתוח לא מתאים? למטופלים עם מדד מסת גוף גבוה במיוחד (50+) בדרך כלל קשה לבצע ניתוחים להורדת משקל, או שהם כרוכים בסיכון גבוה מדי. כתוצאה מכך, כאמור, ניתוח השרוול מבוצע לעיתים כחלק מתהליך דו-שלבי, כדי לאפשר למטופל לרדת במשקל לפני ביצוע הניתוח הבריאטרי המורכב יותר, לאחר שרמת הסיכון יורדת.
הניתוח אינו מתאים למתבגרים הסובלים ממוגבלות שכלית התפתחותית קשה, חוסר יכולת להבין או לשתף פעולה עם דרישות התוכנית, מתבגרים המתמודדים עם הפרעה נפשית חמורה לא מטופלת ולא מיוצבת (אפשר לנתח לאחר איזון מצבם), התמכרות לאלכוהול וסמים, ומספר תסמונות גנטיות.
האם יש סיבוכים וסיכונים? כמו בניתוחי הרזיה אחרים שמטרתם ירידה במשקל, גם ניתוח השרוול כרוך בסיכונים, המשתנים ממטופל אחד למשנהו. הסיבוכים האפשריים הם: דליפה מהקיבה ופיסטולה, פקקת ורידים עמוקים, תסחיף ריאתי, דימום שלאחר הניתוח, כריתת טחול, מצוקה נשימתית חמורה, דלקת ריאות ומוות. על הסיכונים הכרוכים בביצוע הניתוח מומלץ לשוחח עם הרופא המטפל ולבחון כל מקרה לגופו.
גורמי סיכון נפשיים: ניתוח יכול לשפר אספקטים בריאותיים רבים, אך קשיים נפשיים עלולים להתקיים גם 5 שנים לאחר הניתוח, על אף ירידה משמעותית במשקל.
כמה זמן אורכת ההחלמה? אחרי כמה זמן חוזרים לבית הספר? מדובר באשפוז של יומים,שלושה, נדרשת מנוחה בבית במשך 7-10 ימים ובהמשך ניתן לחזור ללימודים ויש כשירות למאמץ גופני.
למה ישנה חשיבות מהותית לבשלות הנפשית של הנער המנותח? מעבר לתהליך הרפואי עצמו, חשוב מאוד שיתוף פעולה, למשל באשר לתפריט החדש שיש צורך להתמיד בו. בלא מעט מהמקרים יש תוצאות בשנה הראשונה ולאחר שנתיים חוזרים לאותה נקודה. לכן, תהליך כזה דורש התגייסות וליווי צמוד וגם בהמשך, כשהנער עובר לרופא מבוגרים, צריך לידע את הרופא ולהמשיך להיום שם בשבילו. הצוות הפסיכוסוציאלי-תזונתי הוא רב משמעות כשנכנסים לתהליך כזה – החל מההכנה והמשך במעקב שאחרי.
במטרה לתמוך בתהליך הירידה במשקל ולסייע בשמירה על משקל הגוף המופחת, לחזק הרגלי חיים חדשים- אישיים ומשפחתיים והיענות למעקבים רפואיים. השינוי וההמלצות הרפואיות של לפני ואחרי הם שיקבעו את הצלחת הניתוח.
השתתפה בהכנת הכתבה: מירי בן דוד-ליוי