אירוע רפואי חסר תקדים בעולם: רופאים בבית חולים במרילנד שבארה"ב השתילו לב של חזיר באדם, כאופציה אחרונה להציל את חייו. לדברי הרופאים מבנה הלב של החזיר מותאם לגוף האדם ויכול להתחיל לפעום בו ללא דחייה.
קראו עוד על השתלות
דיוויד בנט (57) מארצות-הברית הוא האדם הראשון בעולם שעבר השתלת לב מחזיר מהונדס גנטית. ההשתלה הניסיונית בוצעה לפני שלושה ימים בעיר בולטימור במדינת מרילנד והמושתל, לדברי הרופאים, מרגיש טוב.
2 צפייה בגלריה
       הרופאים עם לב החזיר
       הרופאים עם לב החזיר
הרופאים עם לב החזיר
(צילום: AP)
אתמול (ב') בנט כבר הצליח לנשום, בעודו מחובר למכונת לב ריאה, כדי לסייע ללב החדש ולא להעמיס עליו. השבועות הבאים, כך לדברי הרופאים, הם קריטיים ביותר.
ההשתלה נחשבה לתקווה האחרונה להצלת חייו של בנט, אם כי עדיין לא ברור מה סיכויי ההישרדות שלו בטווח הארוך. "זה היה או למות או לעשות את ההשתלה הזו", הסביר בנט יום לפני הניתוח. "אני יודע שזו ירייה באפלה, אבל זו הבחירה האחרונה שלי", אמר.
רופאים במרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד קיבלו רשות מיוחדת על ידי הרגולטור הרפואי האמריקאי לבצע את ההליך, על בסיס העובדה שאם לא היה מבוצע הניתוח הניסיוני - המטופל היה מת. רופאיו של בנט כבר קבעו שהוא אינו כשיר להשתלה אנושית, החלטה שלעיתים קרובות מתקבלת על ידי רופאים כאשר החולה במצב בריאותי ירוד מאוד.
2 צפייה בגלריה
  בנט והמנתח ברטלי גריפית. "צעד אחד קרוב יותר לפתרון משבר המחסור באיברים"
  בנט והמנתח ברטלי גריפית. "צעד אחד קרוב יותר לפתרון משבר המחסור באיברים"
בנט והמנתח ברטלי גריפית. "צעד אחד קרוב יותר לפתרון משבר המחסור באיברים"
(צילום: AP)

הליך שעשוי לשנות חיים בעולם

עבור הצוות הרפואי שביצע את ההשתלה מסמנת השתלה זו שיא של שנים של מחקר והיא עשויה לשנות חיים ברחבי העולם.
המנתח, ברטלי גריפית אמר שהניתוח יביא את העולם "צעד אחד קרוב יותר לפתרון משבר המחסור באיברים". משבר זה אומר ש-17 אנשים ביום, רק בארצות-הברית, מתים בהמתנה להשתלה, כאשר על פי הדיווחים יותר מ-100,000 איש נמצאים ברשימת ההמתנה.
האפשרות להשתמש באיברים של בעלי חיים כדי לענות על הביקוש נשקלה זה מכבר, ושימוש במסתמי לב של חזירים כבר נפוץ בעולם. באוקטובר 2021 הודיעו מנתחים בניו יורק שהם השתילו בהצלחה כליה של חזיר באדם. המבצע היה אז הניסוי המתקדם ביותר בתחום עד כה. אולם המושתל במקרה זה כבר היה במוות מוחי ללא תקווה להחלמה. הניתוח שבוצע השבוע בבולטימור ארך יותר משבע שעות.
דיוויד בנט מקווה שההשתלה שלו תאפשר לו להמשיך בחייו. הוא היה מרותק למיטה במשך שישה שבועות עד לניתוח, ומחובר למכונה שהחזיקה אותו בחיים לאחר שאובחן כחולה במחלת לב סופנית. "אני מצפה לקום מהמיטה אחרי שאתאושש", אמר בשבוע שעבר.
אבל מה בדיוק יקרה אחר כך - עדיין לא ברור. החזיר ששימש בהשתלה עבר שינוי גנטי כדי לנטרל מספר גנים שהיו מובילים לדחיית האיבר על ידי גופו של בנט, מדווחת סוכנות הידיעות AFP.
ברטלי גריפית, שעמד בראש צוות המנתחים, הוסיף ואמר שהוא וצוותו ממשיכים לעקוב בזהירות אחר מצבו של בנט. בנו של המנותח, דיוויד בנט ג'וניור אמר לסוכנות הידיעות AP כי המשפחה נמצאת כרגע "בשלב הלא נודע", והוסיף: "אבא מבין את גודל האירוע והחשיבות שלו על הרפואה העולמית".
"מדובר בהליך שמעולם לא נעשה על בני אדם", הוסיף גריפית, "הייתי רוצה לחשוב שהענקנו למטופל את האפשרות הטובה ביותר שניתן היה לתת במצבו".
לגבי סיכויי ההחלמה של בנט לאחר ההשתלה היה הרופא המנתח יותר סקפטי: "אם הוא יחיה יום, שבוע, חודש, שנה, את זה אני כבר לא יודע".