לפני כחודש, במסגרת דיוני ועדת סל התרופות ניטש ויכוח עז בין חברי הוועדה. חלקם סברו שצריכים להכליל את החיסון החדש נגד נגיף ה-RSV לכל הילדים בישראל עד גיל שנה, אחרים לעומת זאת חשבו שנכון יותר להכליל בסל הציבורי תרופות אחרות. לבסוף הוועדה החליטה שלא להכליל את החיסון החדש ל-RSV. האם בכך ישראל החמיצה את האפשרות לחסוך אלפי אשפוזים של תינוקות בחורף הבא? יכול מאוד להיות שכן.
במחקר חדש שפורסם בימים האחרונים על ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) נמצא שהחיסון החדש נגד נגיף ה-RSV (ראשי תיבות של Respiratory syncytial virus) שניתן בארצות הברית הצליח להפחית ב-90% את אשפוזי התינוקות בשנתם הראשונה לחיים עקב מחלה של דרכי הנשימה התחתונות כתוצאה מנגיף ה-RSV.
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים תינוק תינוקות קורונה
חיסון חיסונים תינוק תינוקות קורונה
הצליח להפחית ב-90% את אשפוזי התינוקות בשנתם הראשונה לחיים. חיסון נגד RSV
(צילום: shutterstock)
מדובר בנגיף הנשימתי הנפוץ ביותר בעולם והוא נחשב לגורם השכיח ביותר לברונכיוליטיס (דלקת של דרכי הנשימה הקטנות בריאות) ודלקת ריאות בקרב תינוקות מתחת לגיל שנה. למרבה הצער בחלק מהמקרים כתוצאה מהידבקות ב-RSV עלולה להתפתח מצוקה נשימתית, המתבטאת בהאצת נשימה וחלק מהחולים אף יזדקקו לחמצן.

עומסים במחלקות הילדים בחורף האחרון

על פי נתוני המרכז האמריקני לבקרת מחלות, RSV גורם לכ-80-50 אלף אשפוזים ול-100 עד 300 מקרי מוות בשנה בילדים מתחת לגיל 5 שנים בארצות הברית כאשר עיקר התחלואה היא בחודשים הראשונים לחיים.
בישראל התאשפזו בשנה שעברה כ-2,800 תינוקות מגיל שנה בבתי חולים, וכ-100 נזקקו לטיפול נמרץ. העלות של האשפוז בבית חולים היא רק חלק מזערי מהעלות הכוללת של הטיפול במחלה שכולל אובדן ימי עבודה, טיפולים תומכים, ביקורים אצל הרופא וכדומה. על פי דוח ניטור נגיפי הנשימה בישראל של משרד הבריאות בחורף האחרון, נרשמה בישראל עלייה דרמטית בתחלואה בהשוואה לשנה שעברה ובבתי החולים דווח על עומס במחלקות הילדים כתוצאה מהידבקות בנגיף.
במחקר החדש בדקו החוקרים האמריקנים האם החיסון החדש "בייפורטוס" (Beyfortus) יצליח להפחית את תחלואת החורף בארצות הברית. החוקרים רצו לבחון את יעילות החיסון "בעולם האמיתי" ולא בתנאי מעבדה על מנת לקבוע האם וכיצד החיסון החדש שכבר זמין ומומלץ על ידי כל האיגודים המקצועיים בארה"ב, עשוי להוות בשורה שיכולה לשנות את תחלואת החורף במדינה. החיסון ניתן באמצעות זריקה של נוגדנים חד שבטיים לתינוק מבלי לעורר את מערכת החיסון העצמאית שלו והוא ניתן במנה אחת בלבד לכל העונה.
2 צפייה בגלריה
נגיף ה-RSV
נגיף ה-RSV
בישראל התאשפזו בשנה שעברה כ-2,800 תינוקות צעירים מגיל שנה בבתי חולים. נגיף ה-RSV
(צילום: GOLFX/shutterstock)

יעילות החיסון עומדת על כ-90%

במסגרת המחקר בדקו 699 תינוקות עד גיל 8 חודשים שאושפזו בבתי החולים במדינה עם מחלה נשימתית חריפה בין החודשים אוקטובר 2023 עד פברואר 2024. כלל התינוקות עברו בדיקה ל-RSV ומתוכם 407 נמצאו חיובים לנגיף ו-292 שליליים לנגיף. החוקרים בדקו בשתי הקבוצות – החיובים והשליליים לנגיף, מה אחוז ההתחסנות בחיסון "בייפורטוס". על פי הממצאים רק כאחוז (6 מקרים) מאלו שנמצאו חיובים ל-RSV קיבלו את החיסון בפרק זמן של פחות משבוע לפני התפתחות התסמינים, בעוד ש-18% (53 מקרים) מאלו שהיו בקבוצה של התינוקות השלילים ל-RSV (קבוצת הביקורת) קיבלו החיסון.
על פי המסקנות נמצא שיעילות החיסון עומדת על כ-90%. נתון גבוה אפילו יותר מאלו שפורסמו במסגרת המחקרים הקליניים שהוכיחו שהחיסון יעיל ב-79% בהפחתת הסיכון לזיהום בדרכי הנשימה התחתונות ומפחית את הסיכון ב-81% לאשפוז תינוקות. עם זאת, החוקרים מסייגים את התוצאות ומסבירים שפרק הזמן בו נערך המחקר שלהם לא כיסה את כל עונת החורף וייתכן שהיעילות של החיסון תהיה נמוכה יותר ככל שחולף זמן רב יותר ממתן החיסון מכיוון שרמות הנוגדנים הניתנים בחיסונים פסיביים – כמו בחיסון הקיים – יורדים במשך הזמן. החוקרים הסבירו שממצאי המחקר תומכים בהמלצות של ה-CDC, לפיהן יש להגן על כל התינוקות על ידי חיסון RSV כדי להפחית את הסיכון לאשפוז הקשור לנגיף בעונת החורף הראשונה לחייהם.
ד"ר גליה גריסרופרופ' גליה גריסרוצילום: דוברות איכילוב
החיסון היחיד הקיים כיום בישראל ל-RSV הוא חיסון שנקרא "סינגיס" (synagis) והוא ניתן רק לפגים או לתינוקות המוגדרים בסיכון. מדובר בחיסון פסיבי שכולל הזרקה של נוגדנים אחת לחודש בין החודשים נובמבר למרץ – עד גיל שנה. על מנת להגן על תינוק נדרשות כיום חמש זריקות במקום אחת. לפני כחצי שנה גם האיגוד לרפואת ילדים בישראל פרסם נייר עמדה שבו נכתב כי מומלץ להחליף את החיסון הנוכחי בחיסון החדש וכן להנגיש אותו לכלל התינוקות עד גיל שנה.
אנו בקהילה הרפואית, מקווים שתימצא הדרך להנגיש את החיסון בשנה הבאה ובכך להפחית את שיעור התחלואה והאשפוז בקרב ילדים בישראל ואולי להצליח להביא לשינוי פרדיגמה בהתמודדות עם המחלה שמהווה נטל כבד על משפחות רבות, על הצוותים הרפואיים ועל מערכת הבריאות בכלל.
הכותבת הינה מומחית ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות, ומנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים, בבית החולים "דנה-דואק" לילדים במרכז הרפואי איכילוב-תל אביב