ביצוע פעילות גופנית הוא כלי מפתח לשמירה על הבריאות, אולם לצד היתרונות הבריאותיים שהיא מספקת, היא טומנת בחובה קושי שכל מתאמן נאלץ להתמודד איתו באופן יומיומי - ההתמדה לאורך זמן. מחקרים מצביעים על כך שבממוצע כ-50% מהמתאמנים בחדר הכושר יפסיקו להתאמן לאחר שנה.
קראו עוד על פעילות גופנית:
הטלפונים, השעונים וצמידי הכושר החכמים אמנם מודדים במהלך היום את רמת הפעילות שלנו, נותנים משוב חיובי במידה שעמדנו ביעד או לחילופין - שולחים לנו הודעות ותזכורות לחזור לפעילות אם "שכחנו" לבצע את האימון, אבל הטכנולוגיה - חזקה ומפותחת ככל שתהיה - אינה יכולה לעמוד מול ההתנהגות האנושית, שהשיקולים ותהליכי קבלת ההחלטות בה לא תמיד הגיוניים. דוגמה טובה לכך ניתן למצוא במחקרים מהשנים האחרונות, אשר הראו כי שימוש בטכנולוגיות השונות אמנם מגדיל את כמות הפעילות הגופנית המבוצעת בכ-30%, אך לטווח הקצר בלבד. על פי ממצאי המחקרים, כעבור שישה חודשים רק 50% מהמתאמנים ימשיכו להיעזר באביזרים טכנולוגיים, וכעבור שנה המספר יצנח לעשרה אחוזים בלבד.
2 צפייה בגלריה
מה הדבר שגורם לנו לקום מהספה?
מה הדבר שגורם לנו לקום מהספה?
מה הדבר שגורם לנו לקום מהספה?
(צילום: shutterstock)

מחקר על 60 אלף מתאמנים

מחקר יוצא דופן בתחום חקר התנהגות אשר התפרסם בכתב העת Nature ביקש לבדוק לעומק את סוגיית ההתמדה באימונים. המחקר נערך בו זמנית על ידי 30 מדענים שחולקו ל-15 קבוצות ברחבי ארצות הברית, ובחנו את ההשפעה של 11 שיטות שונות לעידוד הגדלת מספר האימונים בחדר הכושר. שילוב הכוחות המיוחד בקרב החוקרים הביא לבחינה של מעל 60 אלף מתאמנים, מה שאפשר קבלת מידע איכותי ומהימן, במקביל.
בין השיטות שנבחנו במחקר היו שתי שיטות מקובלות וידועות, שיעילותן הוכחה כבר במחקרים קודמים: האחת, קביעת שעות קבועות לאימון והכנסתן ללוח הזמנים הקבוע; והשנייה, ביצוע מעקב על היעדרות מאימונים ובתגובה - שליחת הודעות ותזכורות.
"השיטה שנמצאה כיעילה ביותר והגדילה את שיעור האימונים ב-16% היא מתן תגמול גדול יותר לאימון המבוצע לאחר הפסקה של האימונים"

התגמול שיגרום לכם להתאמן

תוצאות המחקר חיזקו את מה שהיה כבר ידוע: תכנון מוקדם של זמני האימונים ושליחת תזכורות באמצעות טכנולוגיים שונים מגדילים ב-11% את מספר האימונים השבועי. עובדה ידועה נוספת שהמחקר אישש, היא שאי אפשר להתייחס להשפעה הבריאותית המיטיבה של ביצוע פעילות גופנית כמניע העיקרי לביצוע הפעילות.
במחקר נבדקה גם ההשפעה של שיטה נוספת המבוססת על תגמול: המשתתפים קיבלו 1,500 נקודות השוות בערכן לסכום כסף קטן. על כל אימון שביצעו הם קיבלו בונוס אשר הגדיל את מספר הנקודות בסכום כסף זניח, אך היעדרות גררה איתה קנס כספי בעל סכום זהה. על בסיס שיטה זו של הוספה או הפחתה של נקודות שמשמעותן הכספית זניחה, בנו החוקרים מספר גרסאות. נמצא כי לשם השגת שינוי התנהגותי אשר יוביל להגדלת מספר האימונים לאורך זמן, יש צורך במתן תמריצים משתנים, אפילו בעלי משמעות זניחה. התברר כי עצם מתן התמריץ הוא העיקר.
2 צפייה בגלריה
זוג מבצע הליכה
זוג מבצע הליכה
התמריץ שיחזיר אתכם למסלול
(shutterstock)
השיטה שנמצאה כיעילה ביותר והגדילה את שיעור האימונים ב-16% היא מתן תגמול גדול יותר לאימון המבוצע לאחר הפסקה של האימונים. למרות שמדובר בתגמול שולי מבחינה כספית, עצם העובדה שהמתאמן קיבל תמריץ גדול יותר, גרמה לו לחזור להתאמן.
שיטה נוספת המבוססת על אותו עיקרון, הגדילה את שיעור המתאמנים בכ-14% על ידי הגדלה פרוגרסיבית של התמריץ עם הזמן, עבור כל אימון שהתבצע.
השיטה השלישית ביעילותה אשר הביאה לעלייה של 12% במספר האימונים החודשי, מבוססת על מתן חיזוק חברתי: במהלך האימון המתאמנים הנחקרים קיבלו מסרים שונים כמו "רוב האמריקנים מבצעים פעילות גופנית באופן סדיר", או "אחוז האמריקנים שמבצעים פעילות גופנית עולה בהתמדה".
השיטה הרביעית אשר הביאה לעלייה של תשעה אחוזים היא מתן אפשרות בחירה - מתן תמריץ חיובי להגעה לאימונים, הוספה של נקודות חיוביות על הגעה לאימון או הורדה של נקודות במקרים של החסרה.
אימון
הכותב הוא פיזיולוג ופיזיותרפיסט, מכון פיזיולייף לפיזיותרפיה וכושר אישי