סקר שערכה מכבי שירותי בריאות בקרב משתמשי פקסלוביד, התרופה האנטי ויראלית של פייזר נגד קורונה, מראה כי 74% מהמטופלים חשו בשיפור לאחר הטיפול התרופתי, 25% לא חשו שינוי, ורק בקרב אחוז אחד מהמטופלים דווח על החמרה במצב.
מהסקר עולה כי 88% מהמטופלים שקיבלו את התרופה לביתם באמצעות צוותי מכבי, דיווחו כי נטלו את התרופה. רק 6% דיווחו שהפסיקו לפני סיום הטיפול - רובם בשל תופעות לוואי, ו-6% דיווחו שלא נטלו כלל את התרופה, בעיקר בשל החשש מתופעות לוואי או מהתנגשות עם תרופות אחרות.
קראו עוד:
עוד נמצא כי בקרב מי שחשו בשיפור, מצבם של 92% השתפר משמעותית בתוך שלושה ימים; 60% מאלו שחשו שיפור - חשו הקלה בתוך יממה. ההקלה באה לידי ביטוי בעיקר בשיפור בהרגשה הכללית ובירידה בחום, בהקלה בכאבי ראש ובשיעול.
במכבי מציינים כי אף מטופל בתרופה לא אושפז במהלך ימי הטיפול או לאחריהם וכי אין מקרי תמותה עד כה בקרב המשתמשים
אשר לתופעות הלוואי, 38% העידו כי לא סבלו כלל מתופעות לוואי במהלך הטיפול בתרופה. עיקר תופעות הלוואי שדווחו היו טעם מתכתי (33%), שלשול (18%), איבוד חוש טעם/ריח (11%) וכן כאבי שרירים (7%) וכאבי ראש (4%).
במכבי מציינים כי אף מטופל בתרופה לא אושפז במהלך ימי הטיפול או אחריהם וכי אין מקרי תמותה עד כה בקרב המשתמשים. עוד נמסר כי נכון לעכשיו טופלו בתרופה כ-850 חברים וחברות במכבי. אחוז המסרבים לשימוש בתרופה מבין המטופלים שנמצאו מתאימים לטיפול, עומד על כ-25%.
ראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, ד"ר מירי מזרחי ראובני: "אנו קוראים לציבור שטרם התחסן - בואו להתחסן ולהגן על עצמכם. מי שחלה בקורונה ונמצא מתאים לטיפול בתרופה - אנו ממליצים ליטול אותה ולהתמגן מפני מחלה קשה שעלולה להוביל לאשפוז ואף למוות. תוצאות הסקר מעידות על טיב הטיפול בתרופה, על יעילותה ועל חשיבותה בעת המאבק במגפת הקורונה, ובפרט בעת עיצומו של הגל הנוכחי".
1 צפייה בגלריה
פקסלוביד
פקסלוביד
פקסלוביד במפעל פייזר בגרמניה. הטיפול האנטי-ויראלי חוסם את יכולתו של הנגיף להשתכפל, להרוס איברים בגוף ולהדביק אחרים
(צילום: AFP PHOTO / Pfizer)

פקסלוביד - הגיים צ'יינג'ר של הקורונה?

בסוף החודש שעבר נחת המשלוח הראשון של התרופה של חברת פייזר, ובתוך זמן קצר אישר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש את השימוש בה. הטיפול מיועד לבני 12 ומעלה במשקל 40 קילוגרמים לפחות, הנמצאים תחת סיכון ללקות במחלה קשה או תמותה מקורונה. נוטלים אותה פעמיים ביום למשך חמישה ימים. אחת הבעיות המשמעותיות בתרופה זו היא דווקא התוויות הנגד, שכן הנוטלים שורה ארוכה של תרופות אחרות אינם יכולים לקבל את הטיפול.
פקסלוביד היא תרופה אנטי-ויראלית הניטלת בשילוב תרופה אנטי ויראלית ותיקה נוספת, ושתיהן מעכבות מנגנונים שונים בחדירה ובשכפול של נגיף הקורונה. הטיפול המשולב חוסם מנגנונים שונים בפעילות נגיף הקורונה, המונעים ממנו לחדור לגרעין התא ולנצל את החומר הגנטי ב-DNA כדי לבנות נגיפים נוספים. בשורה התחתונה, הטיפול האנטי-ויראלי חוסם את יכולתו של הנגיף להשתכפל, להרוס איברים בגוף ולהדביק אחרים.
התרופה של פייזר שייכת לקבוצת תרופות אנטי-ויראליות המכונה מעכבי פרוטאז, החוסמות אנזים שהקורונה זקוק לו כדי להתרבות. התרופה של חברת מרק, מולנופיראוויר, שאושרה לפני כחודש ומונעת תחלואה קשה ותמותה בשיעור של כ-30% , פועלת במנגנון פעולה שונה, שנועד להכניס שגיאות לקוד הגנטי של הנגיף.