מדיניות ההרעבה של מערכת הבריאות שולחת את מנהלי בתי החולים ברחבי הארץ לקושש תרומות להקמת מבנים ולרכש של ציוד יקר. אחד התורמים הוא איש העסקים אלפרד אקירוב שהתחייב להעניק 37 מיליון דולר למרכז הרפואי איכילוב להקמת מגדל לרפואת שיקום הגדול במזרח התיכון, שיכלול 300 מיטות. בכך יעקוף איכילוב את שיבא ואת בית לוינשטיין שהם מרכזי השיקום הגדולים במדינה. יצוין כי עלות הקמת מגדל אשפוז נאמדת במאות מיליוני דולרים.
שאלת השאלות נותרה מהיכן יגיעו המומחים ואנשי הצוות, משאב יקר שנמצא במחסור חריף בשנים האחרונות. לא מן הנמנע שגם בזירה הזו יתפתח קרב בין מרכזי שיקום על העסקת מומחים בתחומי השיקום השונים. יצוין כי מנכ"ל איכילוב פרופ' רוני גמזו מונה זה מכבר לפרויקטור רפואת השיקום של משרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
אלפרד אקירוב, פרופ' רוני גמזו
אלפרד אקירוב, פרופ' רוני גמזו
אלפרד אקירוב ופרופ' רוני גמזו. "הבחירה להשקיע בבניית מגדל לשיקום תאפשר להעניק לכלל אזרחי המדינה"
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)
שני מיליון דולר מתוך סכום התרומה של אקירוב יינתנו באופן מיידי לתמיכה בשיקום החיילים והאזרחים במלחמה הנוכחית באיכילוב. כך הודיע היום (ב') מנכ"ל איכילוב, פרופ' רוני גמזו. התרומה מתווספת למענק שיקבל המרכז הרפואי מהמדינה. המגדל העתידי יכלול קומה ייחודית לשיקום חיילים וצעירים, מתוך 29 קומות שיכללו כ-300 מיטות שיקום מכל הסוגים, אשפוזי יום ומרפאות, מכוני פיזיותרפיה, רפוי בעיסוק, בריכה טיפולית ושירותים נוספים של בריאות הנפש.
במדינת ישראל יש 60% בלבד מכמות מיטות האשפוז השיקומי לעומת הממוצע במדינות המפותחות, כאשר בסוף שנת 2022 שיעור מיטות השיקום בישראל עמד על 0.3 מיטות בלבד ל-1,000 איש. נכון להיום, למערכות השיקום חסרות כ-500 מיטות ונדרשים עוד 100 רופאי שיקום לפחות, בחמש השנים הקרובות. מאז 7 באוקטובר מאושפזים במסגרות השיקום ברחבי הארץ כ-240 פצועים, מתוכם כ-37 קטועי גפיים, חלקם עם יותר מקטיעה אחת. למרבה הצער, בכל שבוע מצטרפים כ-40 חיילים בממוצע למחלקות השיקומיות. ככל שהמלחמה תימשך, יגדל הצורך במיטות שיקום ובכוח רפואי מיומן.
פרופ' גמזו: "הבחירה של אלפרד אקירוב להשקיע בבניית מגדל לשיקום צעירים, חיילים וקשישים, תאפשר לנו להעניק לכלל אזרחי המדינה רפואת שיקום מתקדמת. ההשקעה הנוספת והמיידית יחד עם תורמים רבים נוספים מאפשרת, תוך כדי המלחמה, את הקמת בשביל"ם - בית חולים שיקומי לפצועי מלחמה, ולהבטיח את תוכנית השיקום הטובה ביותר בעולם לחיילים ולאנשי כוחות הביטחון. המטרה שלנו היא לאפשר לאנשים, רובם צעירים מאוד, לחזור לחיים מלאים מהר ככל האפשר. זו המחויבות העמוקה שלנו לכל מי ששומר עלינו ונלחם עבור ישראל".

מי צריך מגדל שיקום חדש?

אלפרד אקירוב אמר כי "מערכת הבריאות הישראלית מתגלה במלוא תפארתה בשנים האחרונות, במהלך הקורונה ומאז 7 באוקטובר. אני מכיר היטב את איכילוב ואת נבחרת המנהלים שלו בראשות פרופ' גמזו, ויודע שהתרומה שלי תנוצל על ידם באופן המיטבי ביותר, לשם הקמת מרכז השיקום המוביל במזרח התיכון. יחד עם המנהיגות של פרופ' גמזו ויונתן קולבר חברי וידידים נוספים מהארץ ומחו"ל, נדאג לאפשר לבשביל"ם להעניק לחיילים את השיקום הטוב בעולם ולחזור במהירות לחיים מלאים. אני אסיר תודה לכל אנשי מערכת הבריאות בישראל על העבודה המסורה שהם עושים, כל השנה".
2 צפייה בגלריה
בית חולים איכילוב
בית חולים איכילוב
מהלך לחיזוק בית חולים איכילוב על פני מתחריו
(צילום: shutterstock)
גורם המעורה בפרטים אמר כי "לא באמת צריך עכשיו מיטות נוספות, כי הן יעמדו ריקות. פותחים עכשיו מיטות שיקום בהדסה, בפוריה וגם בשיבא יש מיטות שיקום. היחס של מיטות שיקום לנפש במרכז הוא במצב הכי טוב. כשמסתכלים קדימה על תכנון מיטות, לא בטוח שמדובר על מיטות בשיקום אלא על מיטות וירטואליות כי הטלרפואה מאוד חזק בתחום השיקום. האם צריך עוד 100 מיטות פיזיות של שיקום? בישראל רוב הזמן אנחנו לא במלחמה. גם עכשיו, חלק גדול מבתי החולים לא מלאים".
לדברי אותו גורם, "לגמזו אין שטחים והדרך היחידה שלו להתרחב זה לבנות שני מגדלים. בבניין החדש לא יהיה רק שיקום אלא גם הרבה מחלקות אחרות. הוא רוצה לבנות את המגדל ושיקום זה משהו רווחי. יש כוח אדם לאייש את המיטות האלו? יהיה פה קניבליזם. למה זה טוב? הוא רוצה את השיקום כי הוא רוצה לבנות מגדל ולהתפתח. בסוף יבינו שהמיטות האלו מיותרות והן יוסבו למשהו אחר".
המהלך הזה עשוי בעתיד לפגוע משמעותית במרכז הרפואי שיבא שבו נמצא מרכז השיקום הגדול בישראל בבתי החולים הציבוריים, שטיפל עד כה במאות מפצועי המלחמה. לאורך השנים נוצרה יריבות משמעותית בין שיבא לאיכילוב שבאה לידי ביטוי בין היתר ברגע הקמת בית החולים הנוסף בנגב. בעוד שמשרד הבריאות תומך בכך ששיבא יקימו את בית החולים - גדול המתנגדים למהלך הוא פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים איכילוב. גמזו הביע את התנגדותו בשורת פגישות פנימיות עם המשרד למהלך והדבר אף עורר מתיחות בינו לבין מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. מנגד, בר סימן טוב מינה לאחרונה את פרופ' גמזו לראש תחום השיקום, במהלך שמצביע דווקא על התקרבות מסוימת בין השניים.
יש להעריך כי לאחר המלחמה, תחום השיקום עשוי להפוך לאחד מתחומי הטיפול שיקבלו את הסכומים המשמעותיים ביותר מצד תורמים, כך שהקמת מרכז השיקום באיכילוב צפויה לגרור תרומות נוספות לבית החולים.