אות הרגעה בבהלת האומיקרון: גורם רשמי בארגון הבריאות העולמי מעדכן כי חלק מהאינדיקציות המוקדמות מעלות שמרבית מקרי האומיקרון הם קלים, ולא דווח על תחלואה קשה בווריאנט. בתוך כך טוען הגורם, שזהותו לא נחשפה, כי אין ראיות המצביעות על ירידה ביעילות החיסונים בשל הווריאנט.
על פי הדיווח לסוכנות הידיעות רויטרס, חלק מהמוטציות של הנגיף אכן מצביעות על הדבקה מהירה יותר, אך "אין סיבה להאמין שתקופת הדגירה של אומיקרון שונה מכל זן אחר של הקורונה", הוא אומר. על פי הנתונים הראשוניים, גם בדיקות ה-PCR לאבחון הנגיף לא הושפעו במידה רבה מהווריאנט ונותרו מדויקות.
קראו עוד:
לדברי הבכיר, החיסונים נותרו יעילים נגד כל הווריאנטים, בהם האומיקרון. מסתמן שלא יהיה צורך לפתח חיסון חדש, ויצרני החיסונים יצטרכו לבצע התאמות קלות בלבד לחיסונים. לא ברור בינתיים באלו התאמות מדובר, אולם האפשרויות כוללות שינוי במינונים או אישור מנת בוסטר, שמסתמן כיעיל נגד האומיקרון על פי אינדיקציות ראשוניות.
2 צפייה בגלריה
עם מסכות ב נמל תעופה ניוארק ניו ג'רזי ארה"ב בצל חשש מ זן קורונה חדש אומיקרון
עם מסכות ב נמל תעופה ניוארק ניו ג'רזי ארה"ב בצל חשש מ זן קורונה חדש אומיקרון
עם מסכות בנמל תעופה ניוארק ניו ג'רזי ארה"ב, בצל חשש מהזן החדש אומיקרון
(צילום: gettyimages)
על פי אותו גורם, זוהו מעל 40 מוטציות שונות בווריאנט. בתחילת השבוע פרסם ארגון הבריאות העולמי כי על פי הידוע עד כה, לא ברור אם האומיקרון מתפשט במהירות רבה יותר בהשוואה לווריאנטים קודמים. מספר האנשים שנמצאו חיוביים לאומיקרון עלה בדרום אפריקה, אבל לא ידוע אם זה בשל הדבקה מהירה יותר של הזן או מסיבות אחרות. גם לא ברור אם הזן החדש גורם למחלה קשה יותר בהשוואה לזנים קודמים.
נתונים עדכניים מצביעים על עלייה בשיעורי האשפוז בדרום אפריקה, אולם ייתכן שהדבר נובע מגידול במספר הכולל של הנדבקים, ולאו דווקא כתוצאה מהאומיקרון. הממצאים הראשוניים נאספו מסטודנטים צעירים הנוטים באופן כללי ללקות במחלה קלה יותר. בארגון הבריאות העולמי הדגישו שבירור חומרת המחלה יימשך ימים עד שבועות, והוסיפו כי כל זני הקורונה עלולים לגרום למחלה קשה או למוות, ולכן מניעה היא תמיד המפתח.
עדויות ראשונות מצביעות על כך שקיים סיכון גבוה יותר להדבקה חוזרת של מחלימים באומיקרון בהשוואה לווריאנטים אחרים. יחד עם זאת, המידע עדיין מוגבל, ונתונים נוספים יפורסמו בימים ובשבועות הקרובים. מבחינת יעילות החיסונים, עדיין לא ברורה מידת ההגנה שלהם נגד האומיקרון. בארגון הבריאות העולמי המליצו להמשיך לבצע ריצופים גנטיים לאיתור האומיקרון וזנים אחרים, ולהמשיך להקפיד על ריחוק חברתי, עטיית מסכות, שטיפת ידיים וחיסונים.
בתוך כך, רמז נוסף לכך שזן אומיקרון אינו מסוכן יותר כפי שחשבנו בתחילה, מגיע מאפריקה. בכירה במשרד הבריאות בבוצואנה אמרה אתמול (ג') כי מרבית מקרי התחלואה באומיקרון שהתגלו במדינה היו א-סימפטומטיים. פמלה סמית-לורנס ממשרד הבריאות והרווחה אמרה בריאיון לסוכנות רויטרס, כי מתוך 19 החולים שנדבקו בווריאנט אומיקרון, 16 היו א-סימפטומטים, ושלושת הנותרים הראו תסמינים קלים בלבד.
על אף שעדיין לא ידוע היכן הופיע האומיקרון לראשונה, ב-25 בנובמבר דרום אפריקה ויממה אחר כך בוצואנה הודיעו על גילוי הווריאנט החדש בעל מוטציות שונות מזן דלתא הדומיננטי. ארבעת האזרחים הזרים, בני 30 עד 65 שהגיעו לבוצואנה ב-7 בנובמבר, נמצאו חיוביים לווריאנט ובבדיקות נוספות הצביעו הדגימות שלהם על קיומן של מוטציות חדשות. 14 מתוך 19 הנדבקים בזן החדש היו אזרחים זרים. הבכירה הוסיפה כי בתוך שבועיים עד שלושה שבועות ניתן יהיה לומר בוודאות האם אומיקרון אלים יותר מקודמיו או לא.

קורונה בארץ ובעולם: עדכונים אחרונים

רשות שדות התעופה הודיעה כי החל ממחר בשעה 08:00, נוסעים בטיסות יוצאות בינלאומיות יידרשו להציג בכניסתם לטרמינל כרטיס טיסה בתוקף לארבע שעות לפחות מרגע הגעתם למקום, וכן תעודת מתחסן, מחלים או תוצאת בדיקת PCR שלילית שנעשתה עד 72 שעות לפני ההמראה. בנוסף, לא תותר כניסת מלווים ומקבלי פנים לטרמינל.
פאנל מומחי ה-FDA אישר אתמול בלילה (ג') את התרופה הראשונה בעולם לקורונה מתוצרת חברת "מרק": על פי תוצאות הניסוי, הכמוסה הפחיתה את הסיכון לתחלואה קשה ומוות ב-30%. עם זאת ניסויים בבעלי חיים הראו חשש לפגיעה בעובר, ועל כן נשים מטופלות יצטרכו לעבור בדיקת היריון שלילית לפני תחילת הטיפול בתרופה.
חברות החיסונים אמרו כי בתוך שבועיים ניתן יהיה להעריך האם וריאנט האומיקרון עמיד לחיסונים הקיימים. עם זאת העריך מנכ"ל פייזר, בורלא, כי החיסון יעיל נגד כל הווריאנטים. מנגד אמר מנכ"ל חברת מודרנה בנסל כי ייתכן שיש ירידה ביעילות החיסון מתוצרת החברה נגד האומיקרון.