לאחר עשרות שנים של הצלחה מוגבלת, טוענים מדענים שהמחקר בתחום החיסונים לסרטן הגיע לנקודת מפנה, ורבים צופים כי חיסונים נוספים ייצאו בעוד חמש שנים. אלה אינם חיסונים מסורתיים למניעת מחלות, אלא זריקות לכווץ הגידולים ולמניעת חזרת הסרטן. היעדים לטיפולים ניסיוניים אלה כוללים את סרטן השד והריאות, עם הישגים שדווחו השנה במלנומה קטלנית (סרטן העור) וסרטן הלבלב.
"אנחנו מקבלים משהו לעבוד איתו. עכשיו אנחנו צריכים לגרום לזה לעבוד טוב יותר", אמר ד"ר ג'יימס גולי, שעוזר להוביל מרכז במכון הלאומי לסרטן שמפתח טיפולים חיסוניים, כולל חיסונים לטיפול בסרטן.
עוד בנושא:
4 צפייה בגלריה
חיסון ניסיוני נגד סרטן
חיסון ניסיוני נגד סרטן
קתלין ג'ייד מקבלת את המנה השלישית שלה של חיסון ניסיוני לסרטן השד
(צילום: AP Photo/Lindsey Wasson)
יותר מתמיד, מדענים מבינים כיצד הסרטן מסתתר ממערכת החיסון של הגוף. חיסונים לסרטן, כמו טיפולים אימונותרפיים אחרים, מחזקים את המערכת החיסונית כדי למצוא ולהרוג תאים סרטניים. כמה מהחיסונים החדשים אף משתמשים ב-mRNA, שפותח עבור סרטן אך שימש לראשונה בחיסוני הקורונה.
"כדי שהחיסון יעבוד, הוא צריך ללמד את תאי ה-T של מערכת החיסון לזהות סרטן כמסוכן", מסבירה ד"ר נורה דיסיס (Nora Disis) ממכון החיסון לסרטן של UW Medicine בסיאטל. לאחר מכן, תאי ה-T יכולים לנוע לכל מקום בגוף כדי לצוד את הסכנה. "אם ראית תא T מופעל, זה נראה כאילו שיש לו רגליים. אתה יכול לראות אותו זוחל דרך כלי הדם כדי לצאת אל הרקמות".

למתנדבים יש חשיבות מכרעת במחקר

קתלין ג'ייד, בת 50, אובחנה עם סרטן שד בחודש פברואר האחרון, שבועות ספורים לפני שהיא ובעלה היו אמורים לעזוב את סיאטל להרפתקה מסביב לעולם. במקום לשוט בסירה שלהם דרך האגמים הגדולים לכיוון האוקיינוס האטלנטי, היא ישבה על מיטת בית חולים וחיכתה למנה השלישית של חיסון ניסיוני, כדי לראות אם הוא יכווץ את הגידול שלה לפני הניתוח. "גם אם הסיכוי נמוך, הרגשתי שזה שווה את זה", אמרה ג'ייד, שמקבלת גם את הטיפול הסטנדרטי לסרטן השד.
4 צפייה בגלריה
חיסון ניסיוני נגד סרטן
חיסון ניסיוני נגד סרטן
ד"ר נורה דיסיס, מנהלת המכון לחיסונים לסרטן רפואי באוני' וושינגטון בסיאטל
(צילום: AP Photo/Lindsey Wasson)
ההתקדמות בחיסוני הטיפול הייתה מאתגרת. הראשון, Provenge, אושר בארה"ב בשנת 2010 לטיפול בסרטן ערמונית מפושט. הוא דורש עיבוד של תאי החיסון של המטופל עצמו במעבדה והחזרתם דרך עירוי. ישנם גם חיסונים טיפוליים לסרטן שלפוחית השתן בשלבים ראשוניים ולמלנומה מתקדמת.
טוד פייפר משתתף במחקר לבדיקת חיסון שנועד לכווץ גידולים של סרטן הריאות: "אין לי מה להפסיד. אני יכול רק להרוויח, אם לא בשבילי או בשביל אנשים אחרים בהמשך הדרך"
המחקר המוקדם של חיסונים לסרטן התערער כאשר הסרטן גבר על מערכת החיסון החלשה של חולים והחזיק מעמד לאורך זמן, מסבירה אוליה פין, (Olja Finn), חוקרת חיסונים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג. "כל הניסויים האלה שנכשלו, אפשרו לנו ללמוד כל כך הרבה", אמרה פין, שמתמקדת כעת בחולים עם מחלה בשלב מוקדם יחסית, מכיוון שהחיסונים הניסיוניים לא עזרו לחולים עם סרטן בשלב מתקדם. קבוצת המחקר שלה מתכננת מחקר חיסונים בנשים עם סרטן שד לא חודרני בסיכון נמוך (DCIS).
כבר כיום נמצאים בשימוש חיסונים שמונעים סרטן. כאלה הם חיסוני הפטיטיס B בני עשרות השנים, המונעים סרטן כבד וחיסונים לנגיף הפפילומה HPV, שנכנסו לשימוש ב-2006.

להרוג את התאים החריגים לפני שיגרמו לבעיות

בפילדלפיה, ד"ר סוזן דומצ'ק (Susan Domchek), מנהלת מרכז באסר בפן רפואה, מגייסת 28 אנשים בריאים עם מוטציות BRCA לבדיקת חיסון. מוטציות אלו מגבירות את הסיכון לסרטן השד והשחלות. הרעיון הוא להרוג תאים חריגים מוקדם מאוד, לפני שהם גורמים לבעיות. היא מדמה זאת לניכוש עשבים בגינה מעת לעת או למחיקת הלוח.
אחרים מפתחים חיסונים למניעת סרטן אצל אנשים עם גושים טרום-סרטניים בריאות ומצבים תורשתיים אחרים שמעלים את הסיכון לסרטן. "חיסונים הם כנראה הדבר הגדול הבא בשאיפה לצמצם מקרי מוות מסרטן", אומר ד"ר סטיב ליפקין, גנטיקאי רפואי בווייל קורנל מדיסין שבניו יורק, שמוביל מחקר במימון המכון הלאומי לסרטן. "אנחנו מקדישים את חיינו לזה".
4 צפייה בגלריה
חיסון ניסיוני נגד סרטן
חיסון ניסיוני נגד סרטן
מנה של החיסון הניסיוני לסרטן השד, אוניברסיטת וושינגטון
(צילום: AP Photo/Lindsey Wasson)
יצרניות התרופות מוטדרנה ומרק מפתחות יחד חיסון mRNA מותאם אישית עבור חולים עם מלנומה, עם מחקר גדול שיחל השנה. החיסונים מותאמים אישית לכל מטופל, בהתבסס על המוטציות הרבות ברקמת הסרטן שלו. חיסון המותאם אישית בצורה זו יכול לאמן את מערכת החיסון לחפש את טביעת האצבע של המוטציה של הסרטן ולהרוג את התאים הללו.
אבל חיסונים כאלה יהיו יקרים. "בעצם צריך לעשות כל חיסון מאפס. אם זה לא היה מותאם אישית, כנראה שהחיסון יכול להיעשות בזול, בדיוק כמו החיסון לקוביד", מסביר ד"ר פטריק אוט (Patrick Ott ) ממכון הסרטן דנה-פרבר בבוסטון.
4 צפייה בגלריה
חיסון ניסיוני נגד סרטן
חיסון ניסיוני נגד סרטן
מדען המחקר יי יאנג משחזר דגימות במכון החיסונים לסרטן של אוניברסיטת וושינגטון בסיאט
(צילום: AP Photo/Lindsey Wasson)
החיסונים שבפיתוח ב-UW Medicine מיועדים לעבוד עבור חולים רבים, לא רק עבור חולה בודד. בדיקות שלהם כבר נערכות בסרטן שד מוקדם ומתקדם, סרטן ריאות וסרטן השחלות. הצפי הוא לתוצאות חלקיות כבר בשנה הבאה.

אני עדיין כאן

טוד פייפר, בן 56, מפרברי סיאטל, משתתף במחקר לבדיקת חיסון שנועד לכווץ גידולים של סרטן הריאות. הסרטן שלו התפשט למוחו, אבל הוא מקווה לחיות מספיק זמן כדי לראות את בתו מסיימת את בית הספר לאחיות בשנה הבאה. "אין לי מה להפסיד. אני יכול רק להרוויח, אם לא בשבילי או בשביל אנשים אחרים בהמשך הדרך", אמר על החלטתו להתנדב למחקר.
אחת הראשונות שקיבלו את החיסון לסרטן השחלות, במחקר בטיחות לפני 11 שנה, הייתה ג'יימי קרייז מהאי מרסר הסמוך לסיאטל. היא אובחנה כחולה בסרטן שחלות מתקדם כשהייתה בת 34. קרייז חשבה שתמות צעירה ובצוואה שערכה הורישה את השרשרת האהובה עליה לחברתה הטובה. כיום, כשהיא בת 50, אין לה סימן לסרטן והיא עדיין עונדת את השרשרת. היא לא יודעת בוודאות אם החיסון עזר, "אבל אני עדיין כאן".