תקווה לעתיד לחולי מלנומה: מחקר שערכה חברת התרופות מודרנה העלה שכאשר נותנים לחולה מלנומה את החיסון הניסיוני נגד סרטן שייצרה החברה בטכנולוגיית mRNA, ומוסיפים את התרופה הביולוגית "קיטרודה" של חברת מרק - אפשר לצמצם את הסיכוי ללקות שוב בסרטן העור הקטלני ב-44% בהשוואה למתן התרופה בלבד. הממצאים דווחו בכנס רפואי שנערך השבוע באורלנדו.
קראו עוד:
החברה מסרה כי הוספת החיסון לתרופה עשויה להאריך את תקופת ההפוגה מהמחלה. ד"ר ראיין סאליבן, מומחה למלנומה, שהוביל את המחקר, אמר: "מדובר בפריצת דרך משמעותית מאוד".
1 צפייה בגלריה
בדיקה מלנומה סרטן העור עור
בדיקה מלנומה סרטן העור עור
בדיקה מלנומה. גם אם יינתן אישור לטיפול החדש, זה יקרה רק בעוד כארבע שנים
(ShutterStock)
הטיפול המשותף במלנומה של החברות מודרנה ומרק הוא אחד ממספר שיתופי פעולה המתבצעים כיום, ובהם משולבת טכנולוגיית mRNA עם טיפול ביולוגי לחולי סרטן. חברת ביוטק, יצרנית חיסוני פייזר, הצטרפה לחברת גריסטון ביו בפיתוח טיפול דומה.
החיסון החדש של מודרנה נגד סרטן מבוסס על האיפיון הביולוגי של הגידול שמוסר מגופו של החולה בניתוח. על סמך איפיון זה נבנה לכל חולה חיסון מיוחד המאפשר למערכת החיסון לזהות את הגידול ולחסל אותו. התרופה קיטרודה, שאושרה לטיפול במלנומה ובסרטנים אחרים, שייכת לקבוצת תרופות ביולוגיות שמשתקות חלבון בשם PD-1 העוזר לתאי הסרטן לחמוק ממערכת החיסון.
במחקר של מודרנה ומרק השתתפו גברים ונשים שלקו במלנומה, החלימו אבל נשארו בסיכון גבוה לחזרת המחלה. מבין 107 הנבדקים שקיבלו את הטיפול הניסיוני, הסרטן חזר אצל 24 (22.4%) בתוך שנתיים. מבין ה-50 שקיבלו רק את התרופה, המחלה חזרה אצל 20 (40%). נבדקים משתי הקבוצות סבלו מתופעות לוואי - בעיקר עייפות.
החיסון נמצא כעת בשלב קליני שלישי של הניסויים, שבו הוא אמור להיבדק על פני אוכלוסייה של מאות או אלפי חולים בשילוב קיטרודה. שלב זה אמור להסתיים רק בעוד שלוש או ארבע שנים.
בחברת מרק מתכננים עכשיו שלב נוסף של המחקר לקראת הגשת בקשה ל-FDA לאישור הטיפול המשולב. ההערכה היא שגם אם יתקבל אישור, זה יקרה רק בעוד כארבע שנים. אליאב בר, המנהל הרפואי של החברה, הוסיף שפיתוח החיסון המותאם אישית לכל חולה נמשך כשמונה שבועות. לדבריו, בניגוד לחיסונים קודמים, שתקפו מוטציה אחת בלבד של תאי הסרטן, טכנולוגיית mRNA מאפשרת למערכת החיסון לתקוף 34 מוטציות סרטניות, מה שמגדיל משמעותית את סיכויי ההחלמה והריפוי.