תקופת החגים מסמלת התחדשות, התחלה של שנה חדשה ושל עונת הסתיו, מזג אוויר נעים – וכמובן, הרבה ארוחות ואוכל. במשפחות רבות מתארחים אצל הסבים והסבתות, שפותחים את ביתם, מפנקים את כולם, אבל לא תמיד דואגים לעצמם.
קראו עוד:
למעשה, הם חייבים לעשות את זה, כי הארוחות בחגים שונות מאלו שבשגרה, וחשוב שהם יידעו מה כדאי להם לאכול ולשתות, וממה עדיף להימנע.
2 צפייה בגלריה
ארוחת חג משפחתית ארוחה משפחה חגים קשישים סבא סבתא
ארוחת חג משפחתית ארוחה משפחה חגים קשישים סבא סבתא
כדאי לוותר על מאכלים רגילים שאוכלים גם בשגרה, ולהתמקד במאכלים שלא נתקלים בהם בדרך כלל
(צילום: shutterstock)
מה כדאי לקשישים לאכול בארוחת החג? עקרונות התזונה הנכונה ביומיום צריכים להישמר גם בחגים. ההמלצה היא על תזונה ים-תיכונית, המבוססת על שפע ירקות, פירות ודגנים. לבני הגיל השלישי חשובה במיוחד הקפדה על צריכה גבוהה של חלבון איכותי המצוי בקטניות, בביצים, במוצרי חלב ובשר רזה ובדגים.
איזה אוכל יהיה גם טעים וגם בריא? ארוחות חג משפחתיות הן הזדמנות מצוינת להעדפת בישול ביתי ולהפחתת אכילה של מזון תעשייתי, מעובד, עשיר בסוכר ובמלח. מזונות מתועשים המכילים כמות מלח מוגזמת, מחמירים יתר לחץ דם ומחלות לב וכליות. כדאי להעדיף מנות מבושלות או מאודות על פני מנות מטוגנות ועתירות שמן, מרגרינה, חמאה ומיונז. במקום מלח, אפשר להשתמש בצמחי תבלין. כדאי גם לשלב ירקות בצבעים שונים כדי ליצור מראה ומרקמים מגוונים.
מה כדאי לבחור מכל המנות המוגשות? אני ממליצה לוותר על מאכלים רגילים שאוכלים גם בשגרה, ולהתמקד במאכלים שלא נתקלים בהם בדרך כלל: מנת דג בסגנון מסוים, סלט של הדודה שרק היא מתבלת כמו שצריך, עוגת תפוחים טובה וכו'. אפשר גם לטעום קצת מכל דבר. בשיטה זו לא מפספסים אף מנה, אבל עלולים לאכול הרבה מאכלים שלא נהנים מהם, ובדרך כלל אוכלים יותר בהשוואה למצב שבו בוחרים מנה אחת בלבד.
בני 65 ומעלה שסובלים ממחלות לב, כלי דם, כבד וסוכרת, צריכים לנהוג במשנה זהירות ולהפחית שתייה של אלכוהול. מי שנוטל תרופות כרוניות, מוטב שיימנע מאלכוהול בכלל
ארוחות חג, בעיקר בערב, הן עמוסות למדי עבור אנשים בגיל השלישי. איך אפשר לאכול וליהנות בלי להרגיש כבדים אחר כך? כדאי לאכול לאט, ללעוס היטב ולהקשיב לגוף. אם שבעים – מפסיקים לאכול ונחים. הרי בוודאי יהיו שאריות מהארוחה, ולמחרת או בעוד כמה ימים שוב יש חג או שבת, שבהם ניתן יהיה להשלים את המנה הנהדרת שאולי הפסדנו.
2 צפייה בגלריה
צוות המטבח בשמואל הרופא
צוות המטבח בשמואל הרופא
לקראת ארוחת חג במרכז הגריאטרי שמואל הרופא. צוות המטבח המסור במקום
(צילום: דוברות שמואל הרופא)
האם כדאי להימנע מאכילה במהלך היום כדי לאפשר אכילה ללא הגבלה בארוחת החג? לא. הגוף שלנו זקוק להזנה בשעות הערות, ולכן לא כדאי לאכול רק פעם ביום, אלא לפזר את הארוחות על כל מהלך היום. כשמתוכננת ארוחה גדולה וחגיגית (וגם בה לא כדאי להפריז), אפשר לאכול ארוחות קטנות יותר לפניה. חשוב לזכור שארוחה גדולה תפריע לאיזון סוכרת, גם אם היא לא מכילה סוכר. חשוב להקפיד על ארוחות קטנות עם מנת חלבון איכותית ולהוסיף שפע ירקות. אכילה נינוחה של ארוחות קטנות ומסודרות, עם סיבים תזונתיים ושתייה מספקת, תבטיח פעילות מעיים סדירה.
מוניקה קרןמוניקה קרן
מה כדאי לשתות? מים. כדאי להימנע ממשקאות ממותקים, כולל מיצים טבעיים. גם משקאות דיאט פחות מומלצים. מי שאוהב טעם קצת אחר, יכול להוסיף לקנקן המים עלי נענע, לימונית או פלחי מלפפון. ניתן לשלב חליטות צמחים ללא סוכר. אפשר לשתות גם סודה, אבל למי שסובל מצרבות, מהחזר ושטי, מתחושת מלאות מוגברת ומגזים, כדאי לדעת ששתיית משקה מוגז עלולה להחמיר את התופעות האלה.
אפשר גם אלכוהול? אפשר לשתות אלכוהול, אבל במידה: מנת אלכוהול אחת לנשים ושתיים לגברים – כלומר, כוס עד שתי כוסות של יין או כוסית עד שתי כוסיות של משקה עם אחוז אלכוהול גבוה יותר (וויסקי, ערק, וודקה). בני 65 ומעלה שסובלים ממחלות לב, כלי דם, כבד וסוכרת צריכים לנהוג במשנה זהירות ולהפחית שתייה של אלכוהול. מי שנוטל תרופות כרוניות – במיוחד תרופות נוגדות דיכאון, תרופות לשינה ותרופות אחרות המתפנות דרך הכבד – מוטב שיימנע מאלכוהול בכלל.
חשוב לזכור ששתיית אלכוהול גורמת להשתנה מרובה, ולכן חשוב לשתות מים במקביל, גם כדי למנוע תופעות לוואי כמו התייבשות, כאבי ראש וירידה בריכוז.
ולא לשכוח: פעילות גופנית פעילות בחוץ, באור שמש, מאפשרת ספיגה של ויטמין D שחשוב לבריאות העצם ולתפקוד המוח. פעילות גופנית יומית תורמת לבריאות הגופנית והמנטלית בכל הגילים, ובמיוחד בגיל המבוגר.
הכותבת היא דיאטנית, מנהלת המחלקה לתזונה במרכז הרפואי הגריאטרי שמואל הרופא בבאר יעקב