זה קורה כל שנה לקראת פסח: במהלך הניקיונות נפגעים לא מעט ילדים ומבוגרים בשל החלקות, כוויות, הרעלות בעקבות חשיפה לחומרי ניקוי מסוכנים ולעיתים גם חנק ממזונות. מהם אמצעי הזהירות שיעזרו לכם להימנע?
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
חומרי ניקוי חומרי ניקיון
חומרי ניקוי חומרי ניקיון
חומרי הניקוי חייבים להיות רחוקים מהישג ידם של ילדים
(צילום: shutterstock)

זהירות: סולמות, חלונות ורצפות רטובות

רצפות רטובות וסולמות מאולתרים ולא יציבים מעלים באופן ניכר את שיעור הפציעות בגב ובגפיים. חשוב להקפיד להשתמש בסולמות בטיחותיים ולנגב את הרצפה כדי לא להחליק.
בכל מקרה של פציעה, יש להימנע מלהזיז את הנפגע. חייגו למד"א בטלפון חירום 101 או באמצעות אפליקציית "מד"א שלי" והישמעו להוראות החובשים והפרמדיקים במוקד עד להגעת צוות מד"א.

פגיעה מחומרי ניקוי

החשיפה הגדולה ביותר לחומרי ניקוי היא בזמן מגע עורי עם החומר ושאיפת אדים רעילים. החומרים הרעילים עלולים לחדור לגוף ולגרום נזק גם ימים ושעות לאחר החשיפה.

עזרה ראשונה במקרי פגיעה

במקרה של חשד להרעלה: חייגו למד"א בטלפון חירום 101 וקבלו הנחיות מהמוקדנים. חל איסור מוחלט לתת חומר "נוגד". אין להשקות בחלב או במיץ לימון. גרימת הקאה מסוכנת לנפגע. יש להקפיד על דרכי אוויר פתוחות והושבת החולה בתנוחה נוחה.
ד"ר אילן גרין, מנהל המחלקה לרפואת המשפחה, לאומית שירותי בריאות, מוסיף כי בבית החולים הטיפול יכלול לעיתים חומרים שמנטרלים את החומר שנבלע או ביצוע אנדוסקופיה לצורך בדיקת מערכת העיכול וטיפול מקומי או שאיבה של החומר מהקיבה.בכל מקרה, כדאי לשמור בזיכרון הטלפון את המספר של מוקד קופת החולים שלכם לייעוץ עם אחות או רופא וכן את הטלפון של המרכז הארצי להרעלות (04-7771900).
במקרה של פגיעה בעיניים: שטפו את העיניים היטב עם מים זורמים בלבד. אין לשפשף את העיניים. במידה שהגירוי, האדמומיות והדמעת נמשכים, חייגו 101 והזמינו אמבולנס.
במקרה של כוויות מחומרי ניקוי: יש לפנות לבדיקה רפואית במוקד או בחדר מיון. אם הכוויה נרחבת, מפרישה, שלפוחיתית או מקיפה איבר שלם, יש להתפנות לחדר מיון.
במקרה של אלרגיה קלה ורגישות מקומית: יש לשטוף את המקום עם מים בלבד ולפעול בהתאם להנחיות על גב המוצר. במידה שמתפתחת רגישות מוגברת המאופיינת בקשיי נשימה או נפיחות, חייגו 101 ובמקביל הושיבו את הנפגע.

סכנת כוויות

במהלך אפייה, בישול וביעור חמץ - הרחיקו את הילדים, השגיחו עליהם והנחו אותם להתרחק ממקורות החום. הרחיקו חפצים חמים ממקומות הנגישים לילדים. בעת ביעור החמץ ודאו שליטה על האש.
יש להרחיק מיחמים ופלטות שבת חמות שעליהם סירים ונוזלים רותחים מהישג ידם של ילדים.
במקרה של כוויה יש לחייג 101 ולהישמע להוראות המוקדן. אם הנפגע עולה באש, יש לגלגל אותו בחול או בעפר, לשפוך עליו מים ולכסות אותו עם שמיכה רטובה, אבל בלי לכסות את הראש כדי למנוע חנק. בכוויה מקומית יש לשטוף את האיבר הפגוע במים פושרים זורמים בלבד.

סכנת חנק

במהלך ליל הסדר ובימי הפסח קיימת סכנת חנק ממזונות שונים. כך תוכלו להימנע מפגיעה:
1. הרחיקו חפצים ומזון העלולים לגרום לחנק מהישג ידם של ילדים.
2. הקפידו לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות.
3. יש לסנן את האוכל לפני ההגשה. גידים ועצמות מהווים סכנה לחנק, במיוחד בקרב ילדים.
4. יש להקפיד על אכילה איטית ולעיסה מלאה (במיוחד מצות).
5. אם החולה מסוגל לדבר או להשתעל, עודדו אותו להשתעל, ובמקביל חייגו 101 והקשיבו להנחיות המוקדן. אם החולה אינו מסוגל לדבר, אינו משתעל ואינו נושם, יש להזעיק מד"א ולפתוח בפעולות טיפול בנפגע מחנק (תמרוני היימליך).