דיון על הסרת צו איסור הפרסום של הרופא הבכיר ומנהל המעבדה החשודים בפרשת הביציות נגמר הבוקר (יום ה') בהחלטה של השופטת שלי קוטין מבית משפט השלום בתל אביב לא לחשוף בינתיים את שמותיהם. השופטת הודיעה שהיא מתכוונת לפרסם את השמות, אך שני החשודים ביקשו עיכוב ביצוע כדי שיוכלו לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי. בית המשפט נעתר לבקשה והשמות נותרו חסויים עד למחר ב-10:00 בבוקר. מעצר הבית של השניים הוארך בשבוע נוסף, עם הגבלות נוספות.
במוקד הפרשה שפורסמה לפני ארבעה ימים עומדות ביציות מופרות שנשאבו מאישה נשאית המופיליה B ושהוחזרו לשלוש נשים ישראליות: אחת מהן ילדה תינוקת שאובחנה בעצמה עם הליקוי הגנטי, אישה נוספת עברה לידה שקטה בעקבות אבחון הליקוי תוך כדי היריון. עובר נוסף הוחזר לאישה שלישית אך לא נקלט. ביתר העוברים הורה משרד הבריאות לא לעשות שימוש בעקבות התקלה החמורה.
1 צפייה בגלריה
הרופאים החשודים בפרשת ההפריה
הרופאים החשודים בפרשת ההפריה
שם הרופא ומנהל המעבדה החשודים בפרשה נותר חסוי
(צילום: עידו ארז )
במהלך הדיון בבית משפט השלום בתל אביב הפצירה נציגת המשטרה רס"ב גינת פונט להתיר לפרסם את השמות, וטענה שקשה להגיע למתלוננות נוספות בלי שהשניים ייחשפו: "אני רוצה להציג מכתב שהגיע ממשרד הבריאות ועמדת הפרקליטות. נחנו רוצים להאריך את מעצר הבית ורוצים להסיר את איסור הפרסום כיוון שאנחנו מנסים להביא מתלוננות נוספות. נוצרה בהלה בציבור. בנוסף, אנחנו רוצים להגביל את העיסוק שלהם כפי שביקש משרד הבריאות במכתב".
עו"ד שי רודה ועו"ד ירון פורר שמייצגים את המומחה הבכיר אמרו ש"המקרה תפס תאוצה בתקשורת", ותהו אם הגיעו מתלוננות נוספות. על כך השיבה נציגת המשטרה: "מכיון שלא פרסמנו מי הם הרופאים ובאיזו מעבדה ובאיזו תורמת מדובר, בנות לא יכולות להגיע". היא הוסיפה שהתרת השמות לפרסום היא "חלק נכבד בפרשה".

אין חובה לבצע בדיקה להמופיליה

פרקליט הרופא החשוד שאל בדיון אם משרד הבריאות מחייב לבצע בדיקות לגילוי המופיליה? "לא. אבל הוא רופא ומתבקש רק דבר אחד - ילד בריא", השיבה נציגת המשטרה. בא כוחו של הרופא ציין שהפרופ' ידע על החקירה שבועיים לפני, בעקבות פנייה של משרד הבריאות אליו. נציגת המשטרה ציינה שהחקירה החלה בחודש ינואר. היא אישרה שגורמים במשרד הבריאות נחקרו: "יש שבע נשים, נחקרו שלוש, וחלקן לא רוצות להגיע".
נציגת המשטרה: "אנחנו רוצים להסיר את איסור הפרסום כיוון שאנחנו מנסים להביא מתלוננות נוספות. נוצרה בהלה בציבור. בנוסף, אנחנו רוצים להגביל את העיסוק שלהם כפי שביקש משרד הבריאות במכתב"
הפרקליטים של הרופא התעקשו בתוקף להותיר את צו איסור פרסום שמו בגלל הנזק שעלול להיגרם לו. כמו כן ביקשו להחזיר אותו לעבודה ולשחרר אותו ממעצר הבית.
פרקליטתו של האמבריולוג, עו"ד סופי גרניט, טענה שהחקירה במשרד הבריאות החלה בקיץ 2023 ושהוא לא הוזמן לשום בדיקה, חקירה או תשאול. כמו כן, טענה כי הוא "בסך הכול עובד מעבדה ואינו רופא". נציגת המשטרה אישרה בדיון כי "משרד הבריאות ביקש גם להגביל את עיסוקו כאמבריולוג". הפרקליטה ביקשה להסיר את התנאים המגבילים, וטענה: "נעשה לו עוול נוראי. אין תשתית ראייתית נגדו. צריך לעשות הבחנה ביניהם. אין לו את הידע שיש לחשוד הראשון. הוא פעל מעבר למה שהיה צריך. הוא לא צריך להיות כאן".
עוד טענה כי "הוא עדכן את הגורמים הרלוונטיים בבטומי כבר בחודש מרץ 2023 ואמר להם לא להשתמש בביציות של תורמת 119". נציגת המשטרה אישרה בדיון שכל הצוות של המרפאה בגאורגיה נחקר על-ידי המשטרה.