"מדובר במקרה מצער בו התרשלות הצוות הרפואי גרמה לנזק בלתי הפיך של קטיעת יד", כך נטען בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד המרכז הרפואי כרמל בחיפה ונגד כללית שירותי בריאות בעקבות קטיעת ידו של תינוק כבן חודש.
קראו עוד:
הפעוט נולד לפני כשלוש שנים וחצי בניתוח קיסרי דחוף שנעשה לאמו בבית החולים כרמל. באמצעות עו"ד סאמי אבו־ורדה מחיפה, מומחה לתביעות רשלנות רפואית, טוענים ההורים כי מעשי רשלנות מצד הצוות המטפל, מרגע לידת בנם – הובילו לפגיעה קשה בו, לקטיעת ידו ולהפיכתו לנכה.
1 צפייה בגלריה
טיפול נמרץ תינוק
טיפול נמרץ תינוק
רשלנות שהובילה לפגיעה קשה בתינוק
(צילום: shutterstock)
בכתב התביעה נטען: מיד עם העברת הפעוט לפגיה הורכב לו עירוי למתן נוזלים, ומכשירים רפואיים נוספים. לאחר הכנסת הצנתר בצד שמאל, תועד ברשומה הרפואית והסיעודית כי יד שמאל "שינתה צבע ללבן וכחול לאחר הכנסת קטטר עורקי". למחרת נרשם כי יד שמאל הפכה ללבנה. מצבה הידרדר במשך כמה ימים עד שביום ה־27 לחיי התינוק "כף יד שמאל הנמקית הוסרה בפעולה כירורגית קצרה על ידי אורתופדים, ולאחר מכן בוצעה קטיעה מהמרפק".
בהערכה התפתחותית שנעשתה לילד במכון מוכר לפני כמה חודשים נכתב כי הוא "סובל ממגבלות מוטוריות משמעותיות, ללא יכולת להתקין או להרכיב פרוטזה מתאימה".
בתביעה נאמר: "מחדל הצוות הרפואי גרם לנזקי גוף קשים כאשר התקינו לו עירוי בעורק גפה שמאלית בצורה שגויה לחלוטין, ללא מעקב נאות, כך שכל אלה הביאו עד למצב של אין חזור של כריתת ידו".
סאמי אבו ורדהעו"ד סאמי אבו ורדה
מומחה לנאונטולוגיה, שחוות דעתו צורפה לתביעה, קבע כי הטיפול היה רשלני. לדבריו, התרשלות הצוות באה לביטוי בשימוש בטכניקה פסולה בהתקנת העירוי, ובכך שהעירוי לא הוצא בזמן. לדבריו, לאחר התקנת העירוי יש לעקוב בקביעות אחר צבע הגפה, ובמקרה של שינוי צבע המשמעות היא שהצנתר הותקן בעורק ולא בווריד, ולכן חלה חובה להוציאו ללא דיחוי. לדבריו, לו היו מוציאים את הצנתר זמן קצר לאחר התקנתו, היו יכולים למנוע נזק בלתי הפיך באמה ובכף יד שמאל. "אין ספק שהתנהלות הצוות המטפל חרגה מהפרקטיקה המקובלת", קבע.
אביו של הפעוט שידו נקטעה, אמר: "מיום המקרה אנחנו לא יודעים מה לעשות עם עצמנו. הפגיעה הזאת בבן שלנו הבכור, מחבלת בכל מה שקורה בחיי היומיום. הוא סובל מאוד. הוא רואה ילדים אחרים משחקים עם כדור או עם צעצוע והוא לא יכול. אין לנו גם מה לעשות מול זה. הלוואי והיינו יכולים לעזור לו. אנחנו משתדלים לא להראות לילד את הכאב שלנו. ברור לנו שהעתיד שלו יהיה קשה בחברת ילדים, כי כולנו מבינים שהרע עוד לפנינו. זו התמודדות חברתית לא פשוטה לצד התמודדות נפשית ופיזית".
הוא מוסיף ואומר: "החלטנו לתבוע כי לדעתנו מי שאשם בגרימת הנכות לבן שלנו, צריך לשלם ובית משפט צריך לעשות גם צדק. אנחנו לא רוצים שמה שקרה לבן שלנו, יקרה לתינוק אחר, ולא רוצים שתהיה משפחה אחת נוספת שסובלת".
עו"ד אבו ורדה הוסיף בתביעה: "התובע נותר קטוע יד עם בעיות רבות כגון מגבלות מוטוריות משמעותיות. מחדל הצוות הרפואי הותיר את התובע עם נזקי גוף קשים. בעקבות רשלנות הנתבעות נקלעו הורי הפעוט למצב קשה ועד היום הם מתקשים להשלים עם העובדה כי בנם יהיה קטוע יד כל חייו, וזאת מלבד מצבו הנפשי הקשה". טרם הוגש כתב הגנה.
מבית החולים כרמל נמסר בתגובה: "התביעה טרם הגיעה למוסדנו, לכשתגיע נענה בדרכים המקובלות".