הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל, והנתונים המעודכנים מגלים שגיל החולים בסרטן המעי הגס הולך ויורד בכל העולם וגם בישראל, כנראה בגלל השמנה והיעדר פעילות גופנית מספקת. הגיל המומלץ לבדיקת קולונוסקופיה כבר ירד בארצות הברית מ-50 ל-45 שנה, וגם בארץ שוקלים להפחיתו. כעת מגלה מחקר חדש מהם הסימנים המוקדמים למחלה, שרבים מהרופאים כלל אינם משייכים לסרטן.
קראו עוד:
נתונים חדשים בארה"ב מגלים כי שיעור מקרי סרטן המעי הגס בקרב האמריקנים הולך ועולה בקרב צעירים, כאשר בין השנים 1995 ל-2019 הוכפל מספר מקרי הסרטן אצל אנשים מתחת לגיל 55. גם בארץ מתגלים יותר ויותר מקרים של סרטן המעי הגס בקרב צעירים, אם כי, לדברי מומחים בישראל, קצב אבחון הצעירים עדיין אינו גבוה כמו זה שבארה"ב.
2 צפייה בגלריה
סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס
יותר צעירים חולים בסרטן המעי הגס
(צילום: shutterstock)
לאחרונה, חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס ביקשו לבדוק מהם התסמינים המוקדמים לסרטן המעי הגס בקרב חולים שאובחנו בגיל צעיר. במחקר חדש, שפורסם בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן בארה"ב, נכללו 5,075 איש שאובחנו בסרטן המעי הגס מתחת לגיל 50. במחקר נמצאו ארבעה תסמינים ברורים עליהם התלוננו החולים עד שנתיים לפני אבחון הסרטן, והם כללו:
  • כאבי בטן
  • דימום רקטלי
  • שלשול מתמשך
  • אנמיה מחסר ברזל
"רופאים רבים מתעלמים מהתסמינים הללו של החולים", אמר אחד ממחברי המחקר, פרופ' יין קאו מהחטיבה למדעי בריאות הציבור באוניברסיטת וושינגטון. "במחקר שלנו אנחנו מבקשים לשלוח מסר ברור לרופאים ולמטופלים, שכולם צריכים להיות מודעים לתסמינים הללו ואם הם נמשכים יותר משבוע, ללא כל סיבה ברורה, הם מצדיקים בירור רפואי".
על פי נתוני משרד הבריאות ל-2022, בקרב בני 44-20 חלה עלייה במספר המקרים של סרטן המעי הגס. על פי מחקרים, העלייה העולמית במקרי סרטן המעי הגס והחלחולת בקרב צעירים קשורה ככל הנראה בהשמנה ובהיעדר פעילות גופנית
גם בארץ, כאמור, מבחינים בירידה בגיל החולים בסרטן המעי הגס, וחלקם לוקים באותם תסמינים שנמצאו במחקר, ולרוב משוייכים למחלות חולפות. "המספרים בארץ של צעירים עם סרטן המעי הגס לא גבוהים כמו בארצות הברית, אבל בהחלט רואים יותר ויותר חולים צעירים, גם בגיל 40 או למטה מזה", אומרת ל-ynet פרופ' רויטל קריב, מומחית לגסטרואנטרולוגיה מבית החולים איכילוב.
פרופ' רויטל קריב מומחית לגסטרואנטרולוגיה מבית החולים איכילובפרופ' רויטל קריבצילום: מירי גטניו, דוברות איכילוב
"רופאים רבים משייכים שלשול למחלה זיהומית ודימום מפי הטבעת לטחורים, ולא מקשרים למחלת הסרטן, כיוון שמדובר בצעירים", מוסיפה פרופ' קריב, "אבל כשהתסמינים הללו מופיעים למשך תקופה ממושכת של כמה שבועות, עם או בלי כאבי בטן, וההמוגלובין נמצא במגמת ירידה, גם אם הוא עדיין תקין, צריך להפנות למומחה גסטרו. התורים אמנם ארוכים", מוסיפה פרופ' קריב, "אבל רופא המשפחה בקופה יכול להיוועץ כיום עם מומחי גסטרו ולקבל הנחיות ראשונות כיצד להמשיך בבירור, ובמקרים דחופים ישנם דרכים לקבל תור מוקדם. סרטן המעי הגס הוא מחלה קשה, ואם הטיפול לא מתבצע בזמן, המחלה עלולה להידרדר ולסכן חיים".

1,300 מתים בשנה

סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר, אחרי סרטן השד אצל נשים וסרטני הערמונית והריאה אצל גברים. מכלל מקרי התמותה ממחלות הסרטן, סרטן המעי הגס הוא גורם המוות השני או השלישי בשכיחותו ברוב קבוצות האוכלוסייה בישראל.
על פי נתוני משרד הבריאות ל-2022, בקרב בני 44-20 חלה עלייה במספר המקרים של סרטן המעי הגס. עם זאת, סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת הוא מחלה שאופיינית בעיקר בגיל המבוגר. שיעורי המחלה עולים מאוד מגיל 50, ועוד יותר מגיל 75. על פי מחקרים, העלייה העולמית במקרי סרטן המעי הגס והחלחולת בקרב צעירים קשורה ככל הנראה בהשמנה ובהיעדר פעילות גופנית.
בישראל מאובחנים בשנה כ-3,200 נשים וגברים עם סרטן המעי הגס (כ-260 מדי חודש) ועוד 1,300 נפטרים מהמחלה כל שנה. ברחבי העולם צפויים 3.2 מיליון מקרים חדשים של סרטן המעי הגס בשנה עד לשנת 2040.

קולנוסקופיה: האבחון הראשוני שמציל חיים

רוב החולים לא יסבלו מתסמינים בשלבי המחלה הראשונים. חלק גדול מאובחנים לאחר שביצעו בדיקת דם סמוי בצואה בקופת החולים. במקרים מסוימים עלולים להופיע הסימנים הבאים, שדורשים פנייה לרופא: דם טרי בצואה, שינויים בהרגלי יציאות - במיוחד מעל גיל 50 - הנמשכים מספר שבועות (שלשול ממושך, עצירות או שלשול ועצירות לסירוגין), כאבים באזור הבטן התחתונה שנמשכים מספר שבועות, חולשה או אנמיה וירידה בלתי מוסברת במשקל.
2 צפייה בגלריה
דחייה בביצוע קולונוסקופיה לאחר ממצא לא תקין בבדיקת דם סמוי בצואה, מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס ולתמותה מהמחלה
דחייה בביצוע קולונוסקופיה לאחר ממצא לא תקין בבדיקת דם סמוי בצואה, מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס ולתמותה מהמחלה
דחייה בביצוע קולונוסקופיה לאחר ממצא לא תקין בבדיקת דם סמוי בצואה, מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס ולתמותה מהמחלה
(צילום: shutterstock)
במסגרת התוכנית לאבחון מוקדם מבצעות קופות החולים בדיקת דם סמוי בצואה לכל המטופלים מעל גיל 50. אם הופיעה תשובה חיובית - כלומר, נמצא דם סמוי בצואה - או שעולה חשד על פי התסמינים הממושכים שהוזכרו, מתבצעת בדיקת דם לאיתור אנמיה, וניתנת הפניה לבדיקת מומחה לגסטרואנטרולוגיה, שעשוי להחליט על הפניה לקולונוסקופיה. אם אובחן סרטן המעי הגס, מתבצעות בהמשך גם בדיקות סי.טי כדי לקבוע את שלב המחלה. במקרים של היסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס, מופנים המטופלים על ידי רופא הגסטרו לבדיקות מוקדמות יותר.
אצל רוב החולים בסרטן המעי הגס יבוצע ניתוח כריתה של חלק המעי שבו נמצא הגידול הסרטני, מה שמוביל לרוב להחלמה מלאה. במקרה של סרטן הרקטום, ייתכן שיבוצעו תחילה הקרנות כדי להקטין את הגידול, ורק אחר כך, לפי הצורך, יתבצע ניתוח.