ועדת הבריאות של הכנסת, דנה היום (ב') בתקלת הרישום השגוי של תרופות למטופלים בחלק מבתי החולים הממשלתיים ושל קבוצת כללית. בדיון התברר כי מאז 2008, נרשמו 1,200 מקרים של תיעוד שגוי של תרופות בבתי החולים, מתוכם לכ-120 חולים נרשמה תרופה שגויה. ממצאים אלו עלו לאחר בדיקת כ-85% ממוסדות מערכת הבריאות.
ד"ר אבינועם פירוגובסקי, ראש אגף רפואה בחטיבת בתי החולים ב"כללית", סיפר שאותרו 98 מקרים בבתי החולים של הקופה, שבהם ניתנה המלצה לתרופה מתוך רשימה שגויה. לדבריו, נמנע המשך התקלה וכל המטופלים קיבלו הודעה על התקלה. המידע הועבר לקופות החולים האחרות – לגבי מבוטחיהן.
בתי החולים בודקים עתה אילו מטופלים אכן קיבלו ונטלו תרופות נוספות אלו. כל קופות החולים קיבלו את רשימות המטופלים – והתבקשו לוודא האם נטלו אותה. לא נמצאה הסיבה לתקלה – אך נמצאה הדרך למנוע הישנות שלה.
1 צפייה בגלריה
חדר מיון קפלן
חדר מיון קפלן
התרופות נוספו בטעות על ידי המחשב, אך בחלק מהמקרים הם מתאימות למטופל. אילוסטרציה
(צילום: יריב כץ)
יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ יוני משריקי (ש"ס), הדגיש כי חובה לוודא מה הסיבה לתקלה, והאם כל המטופלים הרלוונטיים יודעו וטופלו. "נראה כי משרד הבריאות וחברת התוכנה מטפלים ברצינות בתקלה, אך אזרחים רבים מודאגים ובצדק – ועל המשרד להסביר היטב את ממדי התקלה, אבחנתה והטיפול בה".
בשבוע שעבר דיווח משרד הבריאות על תקלת מחשוב חמורה בבתי החולים הגדולים בארץ - שגרמה להנפקה של מרשמי תרופות שגויים עבור מאושפזים. על פי הדיווח, תקלת-תוכנה חריגה ונדירה במערכת קמיליון מקבוצת "אלעד מערכות", המותקנת ברוב בתי החולים גרמה להוספה מוטעית של תרופות לרשימת התרופות הקבועות בתיק הרפואי של חלק מן המטופלים. הטעות פגעה ככל הנראה רק במקרים בהם אדם הגיע לאשפוז חוזר באותו בית חולים.
אריאלה אבן, מנהלת רוקחות וטכנולוגיות בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות, הדגישה כי בתיק הרפואי הממוחשב קיים רכיב של תרופות קבועות, שמתעדכנות לפי כל ביקור. לרשימה זו נוספו – בתקלה שלא ברור מקורה – תרופות שלא יועדו למטופל. היא הדגישה כי התרופות נוספו בטעות על ידי המחשב, אך בחלק מהמקרים הם מתאימות למטופל – והרופא היה בוחר אותם ידנית בכל מקרה.
מנכ"ל "אלעד פתרונות": "השימוש הרב והמגוון, עלול לגרום לתקלות והמערכת מופעלת על ידי הלקוחות-בתי החולים ולא על ידי היצרן"
פיראס חאיכ, אחראי אירועים מיוחדים במשרד, סיפר על עדכון כל בתי החולים בארץ עם גילוי התקלה, ההתייעצויות עם הגורמים הטכנולוגיים והמשפטיים, וכי בתי החולים הונחו טכנית כיצד למנוע את המשך התקלה.
צפריר קגן, מנכ"ל אלעד פתרונות, סיפר כי המערכת מותקנת ומופעלת בכ-80% מבתי החולים בארץ, ומשתמשים בה עשרות עד מאות אלפים ביום: "השימוש הרב והמגוון, עלול לגרום לתקלות. המערכת מופעלת על ידי הלקוחות - בתי החולים ולא על ידי היצרן. במקרה של תקלה, הלקוח מלווה את היצרן, בתיקון התקלה – כדי למנוע חשיפת מידע רפואי". הוא הבטיח להמשיך ולעדכן את התוכנה כדי למנוע תקלות חריגות.