בישראל ארבעה מכוני דיאליזה לכ-40 הילדים שזקוקים להם, ואף אחד מהם אינו בדרום הארץ. המכונים שמעניקים לילדים את שירותי דיאליזה, הנחשבים לטיפולים מצילי חיים במקרים של הפסקה בתפקוד הכליות - נמצאים בבתי החולים שערי צדק, שניידר, רמב"ם והגליל בנהריה. אמנם רבע מהילדים בישראל שזקוקים לדיאליזה מתגוררים בדרום – יותר מכל מחוז אחר, והם נאלצים לנסוע בין שלוש לארבע פעמים מדי שבוע לבתי החולים שער צדק ושניידר.
בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בשנה שעברה בנוגע לנחיצותה של יחידת דיאליזה בדרום - הודיע משרד הבריאות כי יפעל להקמתה בשנה הנוכחית, אך זה לא קרה.
2 צפייה בגלריה
סורוקה ילדים מסדרון
סורוקה ילדים מסדרון
אשפוז ילדים בסורוקה. מדוע אין טיפולי דיאליזה לילדים בדרום?
(צילום: חיים הורנשטיין)
"משרד הבריאות החליט על פתיחת יחידת דיאליזה לילדים בדרום הארץ במהלך שנת 2023", נכתב בהודעה לתקשורת ובה התחייב המשרד על הקמת היחידה, בין היתר, "לאור הצורך שעולה מהשטח". אלא שכעת מתברר כי סוגיית המימון של היחידה טרם נפתרה. בית החולים שהיה אמור לפתוח את היחידה באופן טבעי היה סורוקה, אך כאמור מחלוקת בין קופת החולים כללית למשרד הבריאות באשר למימון ההקמה מעכבת את התהליך.
עוד בנושא זה:
כעת עותרות עמותת "רופאים לזכויות אדם" ומועצת הנגב לבג"ץ נגד משרד הבריאות וקופות החולים בדרישה לקיים את ההבטחה ולשים סוף לטרטור של הילדים ובני משפחותיהם. "טיפולי הדיאליזה הם ממילא קשים, מפרכים וגורמים סבל ופגיעה קשה באיכות החיים של הילדים ומשפחותיהם. הצורך להרחיק ולנסוע שעות ארוכות על מנת לקבל את הטיפול, וזאת מספר פעמים בשבוע במשך תקופה ארוכה, הופך את הטיפולים למרכז חיי המשפחה, גוזל זמן רב מאוד, ומגדיל את המצוקה והעומס שגם כך הם כמעט בלתי נסבלים", נכתב בעתירה.
עוד נכתב כי "המחדל של היעדר קיום מכון דיאליזה לילדים בדרום מהווה פגיעה נוספת בזכות של תושבי הדרום לשירותי בריאות. זהו עוד נדבך באפליה שחווים תושבי הדרום, אשר מקבלים שירותי בריאות נחותים מאלה המסופקים לתושבי המדינה האחרים".
2 צפייה בגלריה
טיפול דיאליזה. אילוסטרציה
טיפול דיאליזה. אילוסטרציה
טיפול דיאליזה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בחוות הדעת של ד"ר אירית וייסמן, מומחית לנפרולוגיה ולשעבר מנהלת היחידה של בית החולים לגליל בנהריה, כתבה: "המשמעות של המצב היא שיבוש אורחות החיים למשפחה, הכלל לעיתים הפסקת עבודה של ההורים וקושי להתמודד עם צורכי שאר בני המשפחה. למעשה כל הבית היה מנותב לטיפול בילד החולה. מצב זה יוצר גם בעיות קשות בקרב האחים שרואים בילד החולה מטרד, ומפתחים קשיים פסיכוסוציאליים לא מעטים".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מתוך מטרה לתת מענה מותאם לילדים באזור הדרום ולהקל עליהם ועל בני משפחותיהם, פועל המשרד לפתיחת יחידת דיאליזה בדרום. משרד הבריאות פנה לשלושה בתי חולים בדרום לבחינת הנושא, כאשר בית חולים אחד נענה והעביר תוכנית להקמה והפעלה של יחידה כזו. בשלב זה המשרד בוחן את התוכנית ואת היבטיה הכלכליים". מהכללית נמסר בתגובה: "התקציב להקמת המכון טרם הגיע ממשרד הבריאות".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.08.23