ככל שבחיזבאללה מחריפים יותר ויותר את מאמצי התקיפה שלהם נגד כוחות צה"ל ויישובי גבול הצפון, בבתי החולים מזרזים את הכנת מערכי החירום לקראת פני מערכה אפשרית. מחר (ג'), לאחר שבוע וחצי של עבודה במשך 24 שעות ביממה יסיימו במרכז הרפואי זיו שבצפת הקמת מרכז חדרי טראומה ממוגנים שבהם 18 מיטות טיפול נמרץ.
קראו עוד:
העבודות על המתחם היו אמורות להסתיים בעוד חודשים ארוכים אך בשל המלחמה נדרשו בבית החולים להעמידם בתוך כמה יממות. "בתוך ימים יצקנו פה רצפה והעמדנו קירות והתקנו מערכות חשמל ומיזוג", מספר משה אטיאס, הקבלן המבצע. "התחייבנו שהמחלקה המבוצרת תהיה מכונה לקליטת פצועים חלילה", הוא מוסיף.
בני משפחתו פונו זה מכבר מהיישוב חניתה שבגליל המערבי ובכל יום הוא עושה דרכו מבית העמק בו הם שוהים עד תום ימי הלחימה. "יהיו פה 18 עמדות טיפול נמרץ, לקחנו לבניית המתחם מכל מה שמצאנו במחסנים", מתאר רוני אטלי, מפקח הבנייה, ומוסיף בדאגה: "אנחנו רק מתפללים לקבל הוראת חזל"ש ואז נפרק את הכל ונבנה מחדש על פי התוכניות המקוריות".
2 צפייה בגלריה
yk13643592
yk13643592
ממגנים את בתי החולים. "מתפללים לקבל הוראת חזל"ש ואז נפרק את הכל ונבנה מחדש"
(צילום: אפי שריר)
מסביב לפתח הכניסה אל חדרי המיון והטראומה הציבו בפיקוד העורף חומות בטון ענקיות שאמורות להגן על חזית המתחם מפני ירי קטיושות. פרופ' סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי, ציין כי בשבוע הראשון ללחימה בדרום ערכו בבית החולים למידה מעמיקה ועקבו אחר אתגרי עמיתיהם בדרום והתאימו את ההכנות מהלקחים שנלמדו שם, תוך כדי מצב החירום. בסוף השבוע אף הגיעו להתנדב בבית החולים חמישה רופאים מארה"ב, בהם אורתופדים, רופאי ילדים ומומחה לכלי דם שיסייעו לרופאים המקומיים.
פרופ' סלמאן זרקאפרופ' סלמאן זרקאצילום: יובל חן

מפנים את כל המשאבים למיגון העורף

במרכז הרפואי לגליל בנהריה, הגדול מבתי החולים בגליל, פועלים כבר שבועיים בתנאי מלחמה ובכוננות מוגברת, 10 קילומטרים בלבד מגבול לבנון. גם שם השלימו בימים האחרונים הקמת חדר הלם לקליטת נפגעי טראומה במצב קשה. לעובדים שפונו מבתיהם ביישובי קו העימות הקימו בבית החולים מתחם מגורים זמנים ושמרטפיה לילדיהם. בשני בתי החולים הופסקה הפעילות האלקטיבית לחלוטין.
גם בפיקוד העורף עצרו מייד את כל התוכניות השנתיות למיגון העורף ואת כל המשאבים, עשרות מיליוני שקלים, הפנו כעת לטיפול חירום בתוכנית שכונתה 'עמידה איתנה'. בימים האחרונים הוצבו קרוב למאה מיגוניות מגדר הגבול ועד עכו, בריכוזים ציבוריים ומרכזי קניות פתוחים ברחבי הערים והיישובים וכן הוקמו קירות 'מחסות ירי' ביישובים הקדמיים.
2 צפייה בגלריה
מיגונית בצפון
מיגונית בצפון
הוצבו קרוב למאה מיגוניות מגדר הגבול ועד עכו
(צילום: דו"צ)
בפיקוד העורף מציידים את כיתות הכוננות באפודים ואמצעי קשר לאור הגדלת היקפי הכוחות שעובו במתנדבים מהיישובים בעקבות פתיחת המלחמה וכן חיזקו את הגדרות ומרכבי ההגנה ביישובים. אנשי הפיקוד מנסים להשלים פערים ולחזק את ההגנה, עד לרגע פרוץ המלחמה, אם בממשלה יחליטו לעצור את האיום מצפון.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.10.23