לראשונה בישראל, מבקש משרד הבריאות להגדיר שני בתי חולים בקווי העימות, זיו בצפת וברזילי באשקלון, כמרכזי-על לטיפול בטראומה. המשמעות: חיילים שיגיעו משדה הקרב או אזרחים עם פציעות מסכנות חיים, יוכלו בתוך כמה שבועות לעבור טיפולים דחופים, בהם ניתוחים, גם בבתי החולים הקטנים - ולא יצטרכו לחכות עד שיפנו אותם למרכזים הגדולים.
2 צפייה בגלריה
yk13671619
yk13671619
פינוי פצועים לבית החולים ברזילי באשקלון במלחמה
(צילום: גיל נחושתן)
בתי החולים בישראל נבדלים זה מזה ביכולתם לטפל בפציעות בזמינות, בתשתיות, בשירותים ובכוח־האדם. הם מסווגים לשלוש רמות בהתאם ליכולת הטיפול שלהם: מרכז טראומה על-אזורי, מרכז טראומה אזורי ובתי חולים מקומיים. חוזר של חטיבת הרפואה משנת 2019 קובע כי כדי להיחשב למרכז על-אזורי, צריך בית חולים לטפל בלפחות 2,000 פצועים בשנה, בהם לפחות 300 פצועים קשים. המשרד גם מחייב את מרכזי-העל לעמוד בקריטריונים שונים, בהם תשתיות וכוח אדם רפואי וסיעודי, וכן שירותים נלווים, כגון שירותי הדמיה הזמינים סביב השעון.
עוד בנושא זה:
עד היום מוגדרים רק שבעה בתי חולים גדולים ומרכזיים כמרכזי-על: רמב"ם, שיבא, איכילוב, בילינסון, הדסה, שערי צדק וסורוקה, אליהם מפונים חיילים הסובלים מפציעות מסכנות חיים. אולם אירועי המלחמה הנוכחית חידדו את הצורך בהרחבת מעגל הטיפול הראשוני גם לפריפריה, ובעיקר לקווי העימות.
"אחד הדברים שהתחדדו באירוע של 7 באוקטובר הוא שאנחנו צריכים להתכונן גם לתרחישים שבהם יש קושי של שעות ארוכות בפינוי פצועים לבתי החולים הגדולים", אומרת ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות. "כדי לעמוד במשימה הזו, הבנו שצריך לחזק את בתי חולים שנמצאים בקו החזית, ולתת להם כלים למענה בשעת חירום בתחומים כמו פגיעות ראש דחופות, למשל דימום תוך-מוחי, שמחייב שחרור דחוף של הלחץ בגולגולת, או לחלופין פגיעה בבית החזה שמצריכה פתיחה של החזה לצורך הצלת חיים.
2 צפייה בגלריה
yk13671876
yk13671876
בית החולים זיו (צילום: אפי שריר)
"חייל שייפצע ויגיע לבית חולים זיו עם טראומה של הראש, יקבל מענה רפואי מיידי ומהיר לפציעה שממנה הוא סובל, עד שיוחלט אם להעביר אותו למרכז אחר או להשאיר אותו שם. המטרה היא להרחיב את המענה החירומי בתוך בתי החולים שנמצאים בקווי העימות, כדי למנוע מצב שבו אזרחים וחיילים יאבדו את חייהם על רקע מחסור בשירותים רפואיים כאלה".

הבעיה: מי יאייש את התפקידים?

כל זה טוב ויפה בתאוריה, אבל בפועל בתי החולים הקטנים בפריפריה סובלים גם כך ממחסור בכוח אדם רפואי מיומן, ואין להם מספיק מומחים. כעת מבקש המשרד לפתוח בזיו יחידות לנוירוכירורגיה ולניתוחי חזה, שיאפשרו לנתח בדחיפות פצועים הנמצאים בסכנת חיים, אולם בשני בתי החולים אין כרגע רופאים בכירים ומנוסים דיים, שיאיישו את התפקידים הקריטיים והרגישים האלה.
הפתרון המסתמן כעת: שני בתי החולים הונחו להעביר באופן מיידי תוכנית התארגנות והכשרות למשימה, תוך שהם מתבססים על כוח אדם שקיים בבתי חולים גדולים. כעת מחפשים בדחיפות רופאים ומנתחים בכירים, שיוכלו לסייע בהקמת היחידות בצפון ובדרום.
"אם מרכז-על שנמצא במרכז הארץ יוכל לשתף פעולה בהקמת יחידה נוירוכירורגית עם בתי החולים הקטנים, ניתן יהיה לתת בהם מענה יחסית מהיר כבר לאירוע הנוכחי, בסטנדרט מקצועי גבוה", אומרת ד"ר מזרחי. "יש צורך בהכשרה של רופאים ואחיות וברכש ציוד ניתוחי דחוף. אנחנו שוקדים על תוכנית כזו, ונפעל מהר ככל שנוכל כדי לקדם את הנושא, כולל מתן סיוע כלכלי".
פורסם לראשונה: 00:00, 12.11.23