במערכת הבריאות מדווחים על עלייה בתחלואה נשימתית ובמקרים ראשונים של שפעת. במקביל, ההיענות לחיסוני שפעת רושמת ירידה חדה: על פי נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, 12.7 אחוז בלבד מכלל מבוטחי קופות החולים חוסנו – לעומת 16 אחוז בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
נתוני ההתחסנות נכונים לתחילת השבוע. מתוך המתחסנים 46.8% הם בגילי 65 ויותר. בכירים בבתי החולים מזהירים גם כן מעלייה בתחלואת הקורונה וממחלות זיהומיות נוספות בקרב מוקדים של מפונים מיישובי עוטף עזה והצפון, והגעה למיון עם סיבוכים שנובעים מהיעדר טיפול בשבועות הראשונים למלחמה.
על פי נתוני בתי החולים, בקפלן יש יותר מ-100 אחוזי תפוסה, בשיבא 92 אחוז וברמב"ם 90 אחוז. בבתי החולים מעריכים כי בשבועיים הקרובים העלייה בכמות המאושפזים עם וירוסים נשימתיים, ובהם נגיף ה-RSV בקרב ילדים – צפויה להימשך.
1 צפייה בגלריה
עומס במחלקות פנימיות
עומס במחלקות פנימיות
"הווירוסים מסתובבים בכל מקום". מחלקה פנימית
(צילום: טל שחר)
"יש עלייה בכמות המאושפזים עם זיהומים נשימתיים", אומרת ד"ר חפציבה גרין, מנהלת מחלקה פנימית בבית החולים קפלן, "יש גם קצת יותר מחלות חורף ואפילו התחלנו לראות שפעת פה ושם. לא נתקלנו במחלות שמדווחות במלונות של מפונים, כי אנחנו לא באזור של מפונים, אבל גם שם יש עלייה בתחלואה. זה קשור גם לשינוי במזג האוויר וגם לעובדה שאנשים חיכו המון זמן בבית בגלל המלחמה ומגיעים אלינו עם מצבים מסובכים יותר שנובעים מחוסר טיפול".
ד"ר גרין מוסיפה ש"בפירוש ראינו בתחילת הלחימה ירידה בכמות הפניות, ועכשיו אנחנו רואים עלייה ניכרת. אני מעריכה שאנשים כבר לא יכולים להישאר בבית יותר, אז הם יוצאים לטיפולים, חלקם באיחור". לדבריה, "יש גם שיעור התחסנות נמוך יותר ואת זה בהחלט אפשר לקשור למלחמה. העומס נובע לא רק מזה שמאושפזים חדשים מגיעים אלא גם כי יש לנו פחות מקומות לשחרר אליהם, בעיקר שיקומים. אנחנו לפני שיא החורף, ורק התחלנו. המחלקות הפנימיות בקפלן כרגע הן בסביבות 100 אחוזי תפוסה ומעלה בשבוע האחרון. עם 40 חולים במחלקה לא התמודדנו הרבה זמן, ועכשיו כן. פה ושם מתחילים לראות גם שפעת, ונראה יותר".
ד"ר חפציבה גריןד"ר חפציבה גריןצילום: גלעד שעבני שופן
לדברי פרופ' צבי פרידלנדר, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם, ויו"ר האיגוד הישראלי למחלות ריאה, "אנחנו נמצאים בתחילת החורף שזו עונה שגם כך כל המחלות הנשימתיות בעלייה. בזמן מלחמה וסטרס יש עלייה והזנחה מסוימת בטיפול של אנשים בעצמם, אבל בסך הכל העלייה כרגע נובעת מהחורף. אולי קצת יותר מהרגיל, אבל לא הרבה יותר".
פרופ' פרידלנדר מוסיף ש"בעונה הזו רואים הרבה מחלות ריאה, וירוסים נשימתיים, אבל אנחנו עוד לפני גל השפעת שהוא מה שמפחיד אותנו. ב-RSV בילדים יש כרגע עלייה מאוד גדולה. זו מחלה שפוגעת בעיקר בילדים ובמבוגרים עם מחלות רקע. יש גל מאוד גדול, גם תינוקות. הרבה מאוד חולים, כולל קשים. בילדים יש בהחלט תחלואה חריגה כרגע. חשוב לא להיחשף לאנשים חולים ככל שניתן ולעיתים אף מומלץ להסתובב עם מסכה. בסך הכל, הווירוסים הללו מסתובבים בכל מקום".
ממשרד הבריאות נמסר: "על אף המצב, חשוב להמשיך ולקבל טיפולים ושירותים רפואיים שבשגרה. משרד הבריאות קורא לציבור להתחסן מפני שפעת, ובייחוד לבני ולבנות 65 ומעלה ולאנשים הנמצאים בקבוצות סיכון. המשרד מזכיר שמחלת השפעת ניתנת למניעה על ידי חיסון, ובתנאי שהחיסון ניתן לפחות שבועיים לפני החשיפה למחלה. החיסון מומלץ מגיל שישה חודשים ומעלה".
פורסם לראשונה: 00:00, 14.12.23