בית החולים ברזילי באשקלון, שספג ירי ישיר של רקטות במהלך המלחמה, חוזר לשגרה: לאחרונה נפתח הגשר שמחבר בין שניים ממבני בתי החולים, שספג פגיעה ישירה. במקביל נמשך השיפוץ של המכון להתפתחות הילד, שנפגע והפעילות בו הושבתה.
ברזילי וסורוקה היו בתי החולים שקלטו את מספר הפצועים הגבוה ביותר במלחמה. "בלילה שאחרי 7 באוקטובר, בין שבת לראשון, בית החולים נפגע מטיל עם עוצמה אדירה", מספר פרופ' חזי לוי, מנכ"ל ברזילי, "הפגיעה הייתה בגשר שמחבר בין שני חלקי בית החולים, מקום מרכזי במיוחד. נפגעה גם מחלקת נשים והיריון בסיכון גבוה, שלמזלנו הייתה ריקה כי כמה שעות לפני כן העברנו אותה לבית החולים התת-קרקעי שלנו. גם אחד מחדרי הניתוח, שהיה ריק כמובן, נפגע.
2 צפייה בגלריה
הגשר המחבר בין שני מבני בית החולים – בתום השיפוץ
הגשר המחבר בין שני מבני בית החולים – בתום השיפוץ
הגשר המחבר בין שני מבני בית החולים – בתום השיפוץ
(צילום: תומר שונם הלוי)
"קיבלנו באותו יום כ-370 נפגעים והרס התשתיות הנוראי הקשה עלינו. החלטנו לשפץ את המקום מיד ועירבנו את משרד הבריאות. נתקלנו בהתחלה בקושי תקציבי וגם לא מצאנו קבלנים שיש להם פועלי בניין ואנשי מקצוע".
פרופ' לוי, יש לציין, עסק רבות בשנים האחרונות בגיוס כספים עבור בניית מחלקות ממוגנות, בהיעדר תמיכה של המדינה בכך. במקרה הזה נעתר משרד הבריאות לבקשת בית החולים והעביר את התקציב הדרוש. "אני חייב לציין לשבח את מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, ואת חטיבת בתי החולים שיחד קבעו שיסייעו לנו בתקציב, וכך אכן קרה", הוא אמר, "בהמשך מצאנו באמצעות מכרז קבלן, ובנינו את הכל מחדש. נעשה שם בחודשיים משהו שבמקרים אחרים היינו עושים בשנה, וזה היה על מנת לשדר שאף אחד לא ישבור אותנו. אפשר לשבור את האבנים, אבל לא את הרוח שלנו".
במקביל, בית החולים החזיר לאחרונה את הפעילות שלו לשגרה כמעט מלאה. "החזרנו חלק מהפעילות האמבולטורית, שהופסקה לחלוטין, כדי לטפל בחולים המסכנים שהיו ספונים בבתיהם ולא הגיעו", אומר לוי, "החזרנו ניתוחים, מרפאות וטיפולים תוך שמירה על הוראות פיקוד העורף. חלק מהמחלקות עדיין מתחת לאדמה".
2 צפייה בגלריה
הפגיעה בבית החולים ברזילי
הפגיעה בבית החולים ברזילי
הפגיעה בבית החולים ברזילי
(צילום: תומר שונם הלוי)
על רקע התרחיש להתרחבות הלחימה לגבול הצפון, מנתונים שאסף מרכז המידע והמחקר של הכנסת לקראת דיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת הבריאות, אשר נחשפו לראשונה ב-ynet, עולה תמונת מצב קשה לגבי מיגון בתי החולים והמוסדות הגריאטריים. כך, למשל, במרכז הרפואי זיו בצפת רק 182 מתוך 480 המיטות ממוגנות. במרכז הרפואי הגליל בנהריה יש 405 מיטות ממוגנות מתוך 693. במרכז הרפואי לצפון (פוריה) בטבריה יש 280 מיטות ממוגנות מתוך 459. במקרה של מלחמה, בחלק מבתי החולים עלולה להיווצר בעיה.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.01.24