בשיתוף פורום Reboot
למעלה מ-300 יזמים ויזמיות התמודדו השנה בתחרות "יוזמת הבריאות המובילה של השנה" של פורום Reboot, אשר מתקיימת בשיתוף "ידיעת אחרונות" ו-ynet. מתוך עשר היוזמות המובילות שעלו לשלב הגמר, ואחרי בחינה מעמיקה והתרשמות מהמועמדים הכריז חבר השופטים של התחרות על היוזמה הזוכה: "מישהו לחשוב איתו", רובוט למניעת הידרדרות קוגניטיבית בקרב קשישים מאושפזים.
היוזמה הזוכה של השנה, "מישהו לחשוב איתו", פותחה על ידי לימור רייך, מנהלת חוויית המטופל בבית החולים בילינסון, ויושמה על ידי גיא אלתגר, מנכ"ל אנלימיטד רובוטיקס. בפרויקט השתתפו צוות ריפוי בעיסוק של בית החולים בראשות ד"ר פנינה וייס, וצוות מחלקה פנימית גריאטרית בראשות ד"ר ליסה קופר.
2 צפייה בגלריה
פורום ריבוט -  היוזמה הזוכה 2023
פורום ריבוט -  היוזמה הזוכה 2023
מימין לשמאל: פרופ' רן בליצר, ד״ר יצחק ברלוביץ', ד״ר פנינה וייס, לימור רייך, גיא אלתגר ואורן רייס
(צילום: יובל חן)
רייך מסבירה כי עבור קשישים רבים, אשפוז בבית חולים הוא אירוע מלחיץ שעלול להוביל למצב של ירידה בתפקוד הקוגניטיבי. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ־20% מהקשישים בישראל מאושפזים לפחות פעם בשנה, ומתוך המאושפזים – כ־30% מדווחים על ירידה קוגניטיבית לאחר השחרור מבית החולים. הסיבות לירידה קוגניטיבית במהלך אשפוז הן רבות ומגוונות: חוסר פעילות גופנית, מחסור באינטראקציות חברתיות, נטילת תרופות מסוימות, חוסר שינה, דיכאון וגורמים נוספים. הירידה הקוגניטיבית בקרב קשישים מאושפזים עלולה להיות זמנית או קבועה.
"מי שאמון, בעיקר, על האימון הקוגניטיבי של המאושפז, הם המרפאים בעיסוק, אשר עובדים עד שעות אחר הצהריים, כאשר בשעות שלאחר מכן אין מענה בתחום", אומרת רייך. וזה גם היה הטריגר ליוזמה שלה ושל הצוות שעימו עבדה: ניסיון למצוא פתרון המאפשר אימון קוגניטיבי של המאושפז הקשיש לאחר שעות הפעילות של המרפאים, כדי להפחית את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית.
2 צפייה בגלריה
בילי הרובוט, פורום ריבוט
בילי הרובוט, פורום ריבוט
בילי הרובוט, פורום ריבוט
(צילום: דוברות בילינסון)
"סקרנו את הפתרונות הקיימים בשוק, החל ממחשב נייד ועד משקפי תלת־ממד, אך הבעיה היא שכולם דורשים ליווי ותפעול של בן אדם", אומרת רייך, "חיפשנו פתרון שיכול לקבל הנחיות מקצועיות מהמטפלים במחלקה אבל מסוגל לתפקד עצמאית ולהגדיל את שעות האימון הקוגניטיבי למטופל, ללא הגדלת כוח האדם".
בשלב זה פנתה רייך לגיא אלתגר, מנכ"ל אנלימיטד רובוטיקס, חברה ישראלית המייצרת רובוטים למגוון שימושים. "הרובוט שלהם כבר פועל בבתי חולים לצרכים תפעוליים כמו ניקוי מיטות והובלת תרופות", אומרת רייך, "לאור יכולותיו הרבות – זרועות, יכולת תנועה, מצלמות, מסך מגע, חיישנים קוליים ומערכת בינה מלאכותית, ההנחה הייתה שאנחנו יכולים להשתמש ברובוט הזה גם מול מטופלים".
התאמה של רובוט מתוחכם שכזה לפעילות חדשה לגמרי היא כמובן לא דבר פשוט. "כחלק מהפיתוח שיאפשר לו לתת מענה לאימון קוגניטיבי השתמשנו במערכת בינה מלאכותית המותקנת עליו כדי לתת לו יכולת ללמוד את הנתיבים אל המיטה של כל מטופל רלוונטי", אומרת רייך. בנוסף, צוות הריפוי בעיסוק התקין על הרובוט הפעלות המותאמות לאימון קוגניטיבי. ההפעלות מוצגות על המסך שלו ומושמעות על ידי המערכת הקולית שלו.
"בשעות הפעילות, המרפאה בעיסוק מגיעה עם הרובוט 'בילי' (מלשון בילינסון) אל המטופל, עורכת היכרות ביניהם ומסבירה למטופל את אופן השימוש ברובוט", מסבירה רייך, "לאחר מכן היא מעדכנת את הרובוט בפרטים על אודות המטופל, כמו רמת היכולת שלו, סוגי ההפעלות המומלצות והשעה הרצויה לפעילות".
וכך, בשעות השקטות של אחר הצהריים והערב הרובוט מגיע למיטת המטופל במועד שנקבע בתיאום עימו, מברך אותו לשלום, מבצע זיהוי שלו, מזכיר לו את היום והשעה, ומשחק איתו במשחקים שנקבעו מראש. "הרובוט מסוגל לזהות שאכן שוכב מטופל במיטה. הוא לא יישאר לעמוד מול מיטה ריקה", מוסיפה רייך. "ביום שלמחרת המרפאה בעיסוק בודקת את התוצאות ומתאימה למטופל הפעלת המשך".
איך מגיבים החולים? לדברי רייך, צוות המחלקה הפנימית גריאטרית מדווח שהם מתלהבים ומתנהגים בטבעיות מול הרובוט, מה שמגביר את ההיענות לאימון.
רייך מספרת כי יש כוונה לנצל בהמשך יכולות נוספות של בילי הרובוט לטובת תרגילי פיזיותרפיה, כולל מתן משוב למטופל על הביצוע לאחר צילום אונליין של התנועות שביצע, ואף הדגמת תרגילים של הרובוט. עוד מאפיינים הצפויים להתווסף לסט היכולות של בילי: זיהוי הידרדרות קוגניטיבית, נפשית וגופנית והתרעה לצוות המטפל; סיוע בהפגת בדידות באמצעות שיחות קוליות מונחות AI עם המטופלים, ועוד.
אחרי שנים רבות שבהן עולם חוויית המטופל התמקד בשירות, רייך אומרת כי "העולם הקליני משולב כיום בחוויית המטופל, ולכן תפקידי הוא לשפר ולייעל גם את החוויה מהטיפול הקליני ולא רק את מעטפת השירות".
היא מסכמת ואומרת כי "בפרויקט 'מישהו לחשוב איתו' לא המצאנו טכנולוגיה חדשה, אלא התאמנו טכנולוגיה קיימת לצרכים שלנו. המטופלים מתלהבים ומתנהגים בטבעיות מול הרובוט. בעקבות החשיפה של היוזמה בתחרות, אנחנו מקווים שעוד בתי חולים ומרפאות יאמצו יכולות של 'העולם החדש' לטובת המטופל, תוך העצמה ומקסום של יכולות המטפל".
תחרות יוזמת הבריאות המובילה של השנה מקדמת יוזמות שמטרתן לשפר ולייעל את מערכת הבריאות, לסייע לחולים, לבני משפחותיהם או לצוות הרפואי, בעזרת טכנולוגיות חדשות ותוכניות לייעול השירות. היוזמות שמוגשות לתחרות מדורגות על פי מידת ההיתכנות שלהן, התרומה למטופלים ולמערכת הבריאות ומידת ההשפעה שלהן על בריאות הציבור.
התחרות פתוחה לכולם: עובדי מערכת הבריאות, עובדי גופים ציבוריים, עמותות, ארגונים חברתיים וחברות פרטיות. חבר השופטים מורכב מבכירים ממשרד הבריאות, קופות החולים, התעשייה, עמותות חולים וקבוצת "ידיעות אחרונות". בראשו עומדים ד"ר יצחק ברלוביץ', יו"ר פורום ריבוט ולשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ופרופ' רן בליצר, המנהל המדעי של פורום ריבוט, יו"ר החברה הישראלית לאיכות ברפואה וסמנכ"ל וראש מערך החדשנות בכללית. היוזמה הנבחרת מקבלת חבילת סיוע הכוללת תמיכה כספית, היכרות אישית עם בכירים ממערכת הבריאות, האקדמיה והתעשייה, וחשיפה תקשורתית נרחבת.
בשיתוף פורום Reboot
פורסם לראשונה: 00:00, 20.02.24