"שלומית, את מלאכית. את נקודת האור היחידה שיש לי בימים הקודרים והקשים שעוברים עליי ועל המשפחה שלי מאז שעקרו אותנו מהבתים שלנו. תרומת החלב שלך, של כל תורמת למעשה, היא עבודת קודש. והחלום שלי הוא שיקרה נס וגם לי יהיה מספיק חלב לתרומה" – כך, בהתרגשות, אמרה נטלי לולו שמריז (32) לשלומית שקד (31), במפגש בין שתי האמהות הטריות שהתקיים בשבוע שעבר במלון של מפוני קיבוץ כפר עזה בשפיים. תורמת חלב אם ומי שקיבלה תרומת חלב. קשר נשי חזק ומפעים.
1 צפייה בגלריה
נטלי שמריז לולו
נטלי שמריז לולו
מימין: שלומית שקד ונטלי לולו שמריז."נקודת האור היחידה שלי"
(צילום: שאול גולן)
גם האירוע הזה, איך לא, קשור לשבת השחורה. "באזעקה הראשונה של 7 באוקטובר, בעלי, יהלי שלנו בת השנתיים, שתי הכלבות ואני נכנסנו לממ"ד", מתארת נטלי, "הייתי אז בשמירת היריון, בשבוע ה-26. נשארנו 22 שעות בממ"ד – בלי מים, בלי אוכל, בלחץ עצום מהצעקות בערבית ששמענו קרוב לחלון, מהירי הבלתי פוסק, מרעש הטנקים. כשחלפו עוד ועוד שעות ולא פינו אותנו, כבר דמיינתי את הסוף. אמרתי לבעלי שאם נצא משם בחיים, לכפר עזה לא נחזור".
רק בשתיים לפנות בוקר, כשהם עדיין לא יודעים את גודל האסון – שבמתקפת הפתע נטבחו 72 מבני המקום ונחטפו 18 – הם פונו למלון בשפיים. שם, שבועות אחר כך, התבשרו הוריו של בעלה שבנם אלון, שנחטף לעזה, נורה מאש כוחותינו כשנמלט משבי חמאס, ונהרג.
ב-4 בינואר, רחוקה מביתה, ילדה נטלי את בנה, לביא. "את יהלי ילדתי בניתוח קיסרי ובבית החולים לניאדו התאמצו שהפעם אלד בלידה רגילה", היא מספרת. הלידה עברה באופן תקין, אבל בסיומה השליה לא יצאה. "כשניסו להוציא אותה איבדתי ליטר דם וההמוגלובין שלי צנח בהתאם", מספרת נטלי, "התאוששתי קצת, ביום הראשון והשני הצלחתי להניק את לביא, אבל מהיום השלישי, שבו חלב האם כבר אמור להיות עשיר ודשן, התינוק שלי ירד במשקל ונחלש".
כך פועל בנק החלב הלאומי. צפו:

מבדיקות שעבר אובחן שהתינוק התייבש. "הדם שאיבדתי, המתח, החרדה, האבל, אובדן החיים שהיו לנו, העתיד שאני לא מצליחה אפילו לדמיין אותו – כל אלה החלישו והמעיטו את החלב", היא מספרת.
האחיות בפגייה עידכנו את נטלי שיש אפשרות לקבל תרומה מ"בנק חלב", גוף שלא ידעה על קיומו. "כשהשתחררנו חזרה למלון שינעו אליי 15 ליטר חלב, שהם אספקה לשלושה שבועות", מספרת נטלי, "הכמות חולקה למנות של 100 מ"ל. כדי לשמר את אפקט ההנקה אני מניחה את התינוק על השד ומכניסה לפיו צינורית מהבקבוק".
עשרה חודשים קודם לכן. שלומית שקד ילדה את בתה הבכורה, בת שבע. שלומית (31), מהנדסת, נשואה, תושבת ראש-העין, מגלה שבורכה בשפע של חלב ומחליטה לתרום ממנו לפגיות. "חיפשתי באינטרנט ומצאתי את בנק החלב של מד"א", היא מספרת, "את התרומה הראשונה נתתי לבנק לפני חצי שנה, ואז התחילה המלחמה, בעלי, שריונר במילואים, גויס, ומצאתי את עצמי לבד בבית עם תינוקת כשאני עדיין בחופשת לידה. רציתי לתרום למאמץ המלחמתי ובהתחלה הגעתי עם התינוקת למקום שבו הכינו כריכים לחיילים, אבל זה היה מסובך מדי וגם עדיין היו אזעקות ופחדתי לנסוע. לכן החלטתי להתמקד בתרומת חלב".
לדבריה, "מנגנון ההנקה הוא מערכת משוב הכי משוכללת אולי בעולם: ככל שמפעילים אותה יותר, היא מניבה יותר. התינוקת שלי גדלה, היא זקוקה לכמות פוחתת והולכת של חלב, אבל אני שואבת ושולחת את העודפים אל הבנק".
ד"ר שרון ברנסבורג צברי, מנהלת בנק החלבד"ר שרון ברנסבורג צברי, מנהלת בנק החלבצילום: דוברות מד"א
הבנק הלאומי לחלב אם, שהוקם בשנת 2019, פועל בחסות ובאחריות מד"א. הוא נועד לספק חלב אם מפוקח, ללא עלות, למי שעומדות בקריטריונים שקבע משרד הבריאות. ד"ר שרון ברנסבורג־צברי, מנהלת בנק החלב הישראלי, מספרת כי "במהלך המלחמה קיבלנו פניות רבות לקבלת תרומות חלב, אבל גם מנשים שרצו לתרום. מאמצע אוקטובר גייסנו 450 תורמות חדשות, שנוספו למאגר של 700 תורמות שכבר גיבשנו".
בכמה חלב מדובר בעצם? מאוקטובר 2023 ועד סוף דצמבר סיפק הבנק 950 ליטר של חלב אם. בינואר סופקו 250 ליטר ובמהלך פברואר סופקה כמות זהה.
איזו דרך עובר החלב משד האישה התורמת לתינוק הנתרם? "זה מתחיל עם אישה מיניקה שמתקשרת למד"א ומבקשת לתרום חלב. היא עוברת בדיקת דם וממלאת שאלון אורח חיים, כשעישון, צריכת אלכוהול ודברים דומים פוסלים אותה מתרומה. אחר כך היא חותמת על טופס הסכמה מדעת. לחלקן אנחנו מספקים שקיות עבות ייעודיות לאחסון החלב ואחרות מקפיאות בבקבוקונים שמתאימים להקפאה.
"כשנאספת כמות של ארבעה ליטר, החלב משונע לבנק כשהוא קפוא ועובר שם תהליכים שונים. כל שקית או בקבוקון חלב נבדקים בהקפדה ונשלחים להקפאה עמוקה במינוס 30 או במינוס 80 מעלות, ונשמרים בין תשעה ל־12 חודשים. שלבי עיבוד החלב כוללים מדידות שונות, פסטור, שיבטיח חלב מעוקר וללא פתוגנים, ועוד, והחלב שמגיע לנתרמים מורכב למעשה מחלב של ארבע תורמות".
מאז תחילת הלחימה, כאמור, הגיעו לבנק פניות רבות ומגוונות. "פנו אלינו סבא וסבתא שנשארו לשמור על התינוק כי הוריו גויסו; היו קצינות בקבע שנאלצו להפסיק את חופשת הלידה ולחזור לצבא; היה מקרה של אב שאשתו נרצחה; של משפחה של יולדת שנורתה, נפצעה ואושפזה; קיבלנו פניות מרופאות שנאלצו לעבוד 18 שעות בבתי החולים; ולצד אלה יש פניות רבות מאזרחיות שפונו מיישובי העוטף, ובגלל המתח הרב נוצר כישלון בייצור החלב שלהן", מספרת ברנסבורג־צברי.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.02.24