בבית העלמין בקיבוץ שפיים הובא בצהריים (ראשון) למנוחות אלון לולו שמריז (26) מקיבוץ כפר עזה, אחד משלושת החטופים שנורו למוות בשוגג על-ידי כוח צה"ל בשכונת שג'אעיה בעזה. "אלוני שלי, ילד גיבור של אמא - הפכנו עולם למענך", ספדה מעל הקבר האם דיקלה. "היית גיבור, שרדת 70 יום בתופת, עוד רגע היית אצלי בידיים. העצב אין לו סוף, אוהבת אותך אמא". על הקבר הטרי הונח דגל קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב, שאותה אלון אהב.

5 צפייה בגלריה
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
הלווייתו של אלון לולו שמריז
(צילום: יאיר שגיא)
מאות בני אדם, רבים מהם אנשי קיבוץ כפר עזה וגם השר ניר ברקת והרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, חלקו כבוד אחרון לאלון שנחטף ב-7 באוקטובר. ההורים דיקלה ואבי והאחים יונתן, עידו ורוני מיררו בבכי. "רק לפני כמה ימים אמרתי לעצמי כמה קשה בלעדיך", ציינה האחות רוני. "באחת השיחות שלנו סיפרת לי שצריכים לקחת סיכונים, לצאת מהקופסה. משל סוקרטס.
"לא ידעת מה זה אור יום מחוץ למנהרה, ואז ניסיתם לברוח. ניסיתם לצאת החוצה וגיליתם עולם שלם בחוץ. יצאת מהמנהרה והחלטת שאתה הולך על זה. אלון, זה היה אמור להיגמר אחרת. היית אמור להיות בחיים. אלון שלי, אני ממש מצטערת על מה שעברת. אין דרך לתקן את האסון שקרה, אני מתגעגעת אליך. אתה גיבור אחרי 70 יום בגיהינום. תנוח אח שלי".
5 צפייה בגלריה
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
הזמרת ריטה בהלוויה
(צילום: יאיר שגיא)
האח עידו אמר בדברי ההספד: "תודה לעם שעטף אותנו בתקווה. אחי, במותך תצווה חיים, שיבינו שצריכים לשחרר את החטופים מהר. הלכתי להגן על הקיבוץ ולא הגנתי עליך. הוחזקת על-ידי מפלצות בלי מים. באמת ברחת מכולם, חיכית לגאולה. ראית כבר את האור מסכן שלי, מי שהפקיר אותך גם רצח אותך. עשית הכול נכון. חשבתי שהנורא מכל היה, חשבתי שנגמרו לי הדמעות ושוב זה קרה. אני עדיין מחכה לך, אוהב אותך".
עידית אטינגר, חברת המשפחה ונציגת קיבוץ כפר עזה, אמרה בהלוויה: "חייו של אלון היו תמיד שזורים בחברים ומשפחה. הוא שירת בהנדסה קרבית, הוא היה חכם, הסוף שלו לימד אותנו על התושייה והאומץ האדיר שלו. כמו שאמר הרמטכ"ל - הם עשו את הכול נכון - נעו ללא חולצה עם דגל לבן. הסוף כל כך טרגי, אלון היה צריך לחזור הביתה. אנחנו קוראים להחזיר מיידית את כל החטופים עתה".

"נרדוף אחרי האחראים"

האח יונתן, שהתקשה לדבר, ספד ישוב על כיסא בקול חנוק: "אלון אח שלי, אתה גיבור. ככה אתה שמור אצלי בטלפון. ברור לי שאתה ניהלת את מבצע החילוץ, עשית הכול נכון ובקור רוח. עשית הכול נכון מול שרשרת פיקודית מגוחכת וממשלה חסרת אחריות. זה היה כל כך קרוב. אחי, אתה האדם הכי מיוחד שיש. אני כל כך מתגעגע אליך.
"המוות שלך לא היה לחינם, נרדוף אחרי האחראים. השם שלך יהיה סמל לכולם, לא ננוח כי 'שמריז' תמיד מנצחים ואתה אחי ניצחת. אני רוצה לחבק אותך אח קטן שלי, רק אלוהים יודע מה עברת. אני אדבר איתך בחלומות. נכשלתי כאח גדול, לא שמרתי עליך. לא חשבתי שההודעה ששלחתי לך תהיה האחרונה, אוהב אותך כל כך אחי".

עלאא טלאלקה, בן דודו של סאמר טלאלקה מהיישוב חורה שגם הוא נורה למוות בתקרית, אמר ל-ynet Live כי נראה שההתנהלות בשטח לא הייתה כנדרש, ובלעדיה "היינו במקום אחר". לדבריו, "התקווה שלנו הוא שיהיה עכשיו תחקיר ויפיקו לקחים קדימה בנוגע לשאר החטופים. אנחנו את סאמר כבר איבדנו, אבל הלב שלנו עם שאר החטופים והמשפחות שכרגע ממתינות לחזרת יקיריהם".
הוא הוסיף: "לא היינו ערוכים ברצינות שתימסר לנו הודעה שסאמר איננו בין החיים, במיוחד שאנחנו מדברים על הגוף שהיה אמור להחזיר אותו - וזה הגוף שגזל והרג אותו בשוגג. הם כבר יצאו לחופשי, היו מעל האדמה ועשו הכול כדי לחזור בחיים. יש לי כעס מלווה בתסכול, ציפינו שגורמי הביטחון יחזירו אותם ולצערי זו התוצאה. זה כעס שמוכפל פי ארבעה".
5 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה
תחקיר האירוע הטרגי העלה כי הכוח שהרג בשוגג את שלושת החטופים - אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה, פעל בניגוד להוראות הפתיחה באש. התחקיר נערך עם כוחות גדוד 17 מביה"ס למ"כים שפועל בשכונה העזתית בימים האחרונים.
לפי התחקיר שהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ליווה באופן אישי עולה כי קלע בכוח שהיה בתוך מבנה זיהה באור יום שישי שעבר ובראות טובה את שלושת החטופים כחשודים, הגם שלא היו חמושים כלל. הם צעדו ללא חולצה עליהם, ברחובות השכונה, כמה עשרות מטרים מהמבנה שבו שהו החיילים.
אחד החטופים החזיק דגל לבן ובכל זאת הקלע ירה לעברם אש מדויקת. הוא פגע בשניים מהם באמצעות כוונת הטריג'יקון שלו, שמגדילה פי ארבעה את מה שהעין רואה. חטוף שלישי הספיק לרוץ למבנה סמוך. מיד לאחר הירי הלוחם-קלע צעק "מחבלים". במבנה של הכוח היה גם מפקד הגדוד, קצין בדרגת סגן-אלוף, שחדל את הירי כי החליט לצאת להסתערות לעבר המבנה אליו ברח החטוף השלישי, שעדיין היה בחזקת חשוד כמחבל בעיני הכוח.