בשיתוף אסטרהזניקה
לפני כ-19 שנים, אלי בן-זיקרי (72) ניהל מספרת נשים מצליחה במרכז הארץ, עד שיום אחד חשך עליו עולמו. "אני מתעסק בתחום השיער קרוב לארבעים שנה ואוהב כל רגע בעבודה", מספר בן-זיקרי. "כמעצב שיער ותיק תמיד היה ברור לי שנשים קשורות מאוד לשיער שלהן ושיש לו השפעה רבה על הדימוי החיצוני, אבל רק אחרי שהתחלתי את מיזם 'פאה לכל אישה' – הבנתי את גודל החשיבות שלו".
בשנת 2001 החל בן-זיקרי להתלונן על כאבים בלתי פוסקים בכל חלקי הגוף, ועל ירידה דרסטית במשקל. "לא ייחסתי חשיבות גדולה לתסמינים הללו. אני גם לא אדם שנוהג ללכת לרופאים כל כך מהר", מספר בן-זיקרי. לאחר שהכאבים הלכו והתעצמו החליט לפנות לרופא המשפחה.
"בשלב מסוים התחלתי לדאוג מהכאבים ובעיקר מהירידה במשקל'' מספר בן-זיקרי ומוסיף:" הרופא הפנה אותי הפנה לסדרת בדיקות ואני לתומי חשבתי שהכול יהיה בסדר ושלא מדובר במשהו מסוכן. למרבה הצער – טעיתי".
2 צפייה בגלריה
סרטן שד גרורתי אלי בן זיקרי
סרטן שד גרורתי אלי בן זיקרי
תרומת שיער. אלי בן זיקרי

האבחנה: סרטן מסוג לימפומה

לאחר שהגיעו תוצאות הבדיקות התברר שאלי חולה בסרטן מסוג לימפומה. "השמים נפלו עליי. לא האמנתי שזה קורה לי", נזכר בן-זיקרי. "הייתי צעיר, בשנות ה-50 לחיי והאבחנה הרפואית הייתה כמו פטיש של 50 קילו שהוטח על ראשי. הייתי בהלם. הרופאים הסבירו לי שהמחלה מפושטת ושלא מדובר בלימפומה קלאסית. הבנתי שאני עומד בפני מאבק ארוך ולא פשוט", הוא מוסיף.
מרגע הגילוי משפחתו של אלי עטפה אותו ללא הרף. "כשאדם חולה בסרטן, לא רק הוא חוֹלֶה, אלא כל המשפחה שלו חוֹלָה. התברכתי במשפחה מדהימה שלא נתנה לי ליפול ודחפה אותי להילחם ולנצח", מספר בן-זיקרי. "רעייתי הפכה ל'פרויקטורית' ולקחה על עצמה לדאוג לתיאום הבדיקות, התורים והטיפולים. זה תפקיד לא קל שכן יש המון בירוקרטיה שהופכת את המשימה לסבוכה ומורכבת"
לאחר האבחון, החליט בן-זיקרי לצאת למאבק במחלה. "עברתי שמונה ניתוחים קשים וארוכים. אלו היו פרוצדורות רפואיות לא נעימות בכלל", נזכר בן-זיקרי. "אבל למרות כל האתגרים, היה לי ברור שאני לא מוותר".
במסגרת הפרוטוקול הרפואי, החל בן- זיקרי סדרה של טיפולי כימותרפיה. "בפעם הראשונה שקיבלתי את הטיפול, חששתי מאי-הוודאות. לא ידעתי מה יקרה לי ואיך הגוף יגיב", הוא מספר. הצוות הרפואי בבית החולים חיבר את אלי לעירוי לטיפול שנמשך מספר שעות. "בזמן ההמתנה הבחנתי באישה צעירה שממררת בבכי, ומסרבת לקבל את הכימותרפיה", נזכר בן-זיקרי. "כשהתעניינתי בשלומה ותהיתי מדוע היא חוששת, היא טענה שלעולם לא אצליח להבין מפני שאני גבר", מוסיף בן-זיקרי.
2 צפייה בגלריה
סרטן שד גרורתי אלי בן זיקרי
סרטן שד גרורתי אלי בן זיקרי
תרומת שיע. אלי בן זיקרי עם תורמת שיער

החשש מאובדן השיער

לאחר כמה ניסיונות שכנוע סיפרה המטופלת לאלי שהיא חוששת מתופעות הלוואי של הכימותרפיה. "היא בכתה וסיפרה שהיא מפחדת לאבד את השיער שלה", מספר בן-זיקרי שבאותם ימים היה הנציג הישראלי של חברה אירופית גדולה לייצור פאות ותוספות שיער. רק כמה שבועות קודם לכן הוא שב מנסיעת עבודה בצרפת עם מלאי חדש של פאות איכותיות לנשים.
"באותו הרגע ביקשתי מרעייתי שתשאיר אותי לבד בבית החולים, תיסע הביתה ותביא כמה פאות שמתאימות לשיער של אותה מטופלת על מנת שתוכל לבחור. קיוויתי שכך היא תסכים להתחיל את הטיפול שיכול להציל את חייה", נזכר בן-זיקרי.
כשרעייתו של אלי הביאה את הפאות, הוא הציג אותן למטופלת והסכים לתת לה כל פאה שתבחר בחינם רק אם תעמוד בתנאי אחד שהציב לה. "אמרתי למטופלת שהיא תקבל כל פאה שתבחר במתנה רק אם היא תבטיח להילחם בסרטן ולהתמסר לטיפול הרפואי" נזכר בן-זיקרי. "היא הסכימה ללא היסוס ותוך דקות התחברה לעירוי והחלה לקבל את הכימותרפיה".
אמנם עלות פאה איכותית מסכמת באלפי שקלים אבל בן-זיקרי בטוח שעשה את המעשה הנכון. "באותם ימים חשבתי שאין טעם לשמור את הפאות הללו לטובת העסק שלי מפני שחששתי שזמני קצוב ושלא אשרוד את המחלה הארורה", נזכר בן-זיקרי.
לאחר שנוכח לראות את האופן שבו סייעה הפאה למטופלת לקבל את הכימותרפיה, החל אלי לסייע לנשים נוספות. "בכל פעם שהגעתי לטיפול בבית החולים, הבאתי איתי בתיק כמה פאות וכשהייתי מבחין בחולָה במצוקה שהייתה זקוקה לעידוד, הייתי שולף את הפאה ומציע את עזרתי", מספר בן-זיקרי.
לאחר מספר שבועות נקרא אלי לשיחה עם הרופאים בבית החולים. "בתחילה חשבתי שהם רוצים לשוחח על מצבי הרפואי", הוא נזכר. "אבל הם דווקא ביקשו לדבר על היוזמה החברתית החדשה", הוא מוסיף. הצוות הרפואי ומנהלי המחלקות חיזקו את בן-זיקרי ונתנו לו את ברכתם להמשיך ולהגדיל את היקף הפעילות.
"הרופאים הבכירים אמרו לי שהם בחיים לא ראו דבר כזה. חולות שבעבר סרבו להתחבר לכימותרפיה בשל הפחד מאובדן השיער, מסכימות להתחיל את הטיפול לאחר שהן מקבלות פאות יקרות ללא עלות", מספר בן-זיקרי "לא חיפשתי פרסום או תשלום, אלא לסייע לנשים בשעתן הקשה ללא תגמול או תמורה", הוא מוסיף.
לאחר אותה שיחה החליטו בבית החולים בילינסון להקצות עבור היוזמה של בן-זיקרי חדר ייעודי בו יערכו המדידות והתאמות של הפאות לנשים החולות. "זה היה מדהים בעיניי, למרות שידעתי מהי החשיבות של השיער עבור נשים רבות, לא האמנתי עד כמה המיזם הזה נותן להן כוח", הוא מספר.
במקביל לפרויקט החברתי שהחל לרקום עור וגידים, החל מצבו הבריאותי של אלי להשתפר. "אני באמת ובתמים מאמין שהנתינה נתנה לי כוח להילחם בסרטן. ידעתי שגם כשאחלים, לא אפסיק לעזור ולסייע. הבנתי שיש ביכולתי לתת אנרגיה ומוטיבציה גם לחולים נוספים להילחם ולהחלים", מספר בן-זקרי.

הבנתי שלא הגעתי בטעות לעולם הזה

כיום, עוסק בן-זיקרי בפרויקט החברתי במסגרת עמותה שהקים – עמותת פ.ל.א (פאה לכל אישה). הפרויקט התרחב ומקיים במספר בתי חולים ברחבי הארץ.
במספרות שהקים מעניק בן-זיקרי טיפול בשיער, התאמת פאות וייעוץ מקצועי למטופלים שההתמודדות עם בעיית השיער לאורך תקופת הטיפולים מהווה עבורם עומס רגשי ונפשי נוסף. בנוסף, הוא גם הוזמן למספר בתי חולים בסין ובמדינות נוספות על מנת לספר על פרויקט חייו.
בשיתוף אסטרהזניקה