בשיתוף אסטרהזניקה סוכרת היא מחלה כרונית המתרחשת כתוצאה מחוסר בהורמון האינסולין או מעמידות לפעילותו של האינסולין. אינסולין הוא הורמון שאחראי על וויסות רמת הסוכר בדם. ערכים גבוהים של סוכר בדם (כמו במקרה של מחלת סוכרת שאינה מאוזנת) לאורך זמן, עלולים לגרום לפגיעה חמורה במערכות רבות בגוף, בעיקר על ידי פגיעה בכלי דם קטנים של האיברים השונים (עיניים, כליות, רגליים) וכן פגיעה בעצבים הקטנים שמעצבבים את כפות הרגליים והידיים. בנוסף לכך עולה הסיכון לפגיעה בלב ו/או בכליות.
על פי ארגון הבריאות העולמי בשנת 2019, סוכרת הייתה אחראית ל-1.5 מיליון מקרי מוות ו-48% מכלל מקרי המוות כתוצאה מסוכרת היו בקרב אנשים מתחת לגיל 70. בנוסף, 460,000 מקרי מוות ממחלות כליה נגרמו על ידי סוכרת, ועלייה בערכי הגלוקוז בדם גרמה לכ-20% ממקרי המוות הקרדיווסקולריים.
אלו סוגי סוכרת קיימים?
ישנם שני סוגי סוכרת עיקריים – הסוג השכיח יותר הוא סוכרת סוג 2 (שכונתה גם בעבר "סוכרת מבוגרים" על אף שיש יותר ויותר ילדים וצעירים שמאובחנים עם סוג זה של המחלה). בסוכרת סוג 2, הבעיה העיקרית היא התפתחות עמידות של התאים והאיברים בגוף לפעילות האינסולין מה שגורר עלייה מתמדת בהפרשת האינסולין מהלבלב עד ל"התעייפות" שלו ובסוף התהליך ירידה בהפרשת האינסולין. במצב זה רמת הסוכר בדם עולה. סוכרת סוג 2 היא השכיחה ביותר ומהווה כ-95% ממקרי תחלואת הסוכרת. הגורמים העיקריים לסוכרת סוג 2 הם השמנת יתר ואורח חיים יושבני, אבל בחלק מהמקרים קיימת גם נטייה גנטית לחלות במחלה.

3 צפייה בגלריה
מזרק אינסולין לחולי סוכרת
מזרק אינסולין לחולי סוכרת
מזרק אינסולין לחולי סוכרת
(צילום: shutterstock)
בשלב המוקדם של המחלה ברוב המקרים החולים בסוכרת מסוג 2 אינם מבחינים בתסמינים כלשהם, לכן חשוב לבצע בדיקת ערכי סוכר בדם באמצעות בדיקות דם תקופתיות, בעיקר עבור אוכלוסיות בסיכון (סובלים מהשמנת יתר, עישון, מחלות לב ויתר לחץ דם, סוכרת במשפחה מדרגה ראשונה סוכרת הריון בעבר וכו') .קיימת חשיבות רבה לגלות אותה בזמן, מפני שסוכרת מסוג 2 ניתנת למניעה או לדחייה באמצעות שינויים באורח חיים בריא.
הסטטיסטיקה מלמדת כי בישראל ישנם כ-560 אלף חולים בסוכרת. אחד מכל שלושה בני אדם מעל גיל 65 מאובחן עם סוכרת סוג 2 ושיעורי התחלואה רק עולים בכל שנה. זו מגפה של ממש. הציבור צריך לדעת שסוכרת היא הגורם המרכזי בעולם המערבי לעיוורון, צורך בדיאליזה ולקטיעת גפיים, והיא מהווה את גורם התמותה השלישי בישראל (לאחר סרטן ומחלות לב). אחוז הפטירות מסוכרת בישראל, שלא בבתי החולים, עלה בין השנים 2010-2020 מ-51% ל-68%.
סוג נוסף של סוכרת שמהווה בין 5%-10% מהמקרים, הוא סוכרת מסוג 1, מחלה שנקראה בעבר גם 'סוכרת נעורים'. מדובר בכינוי שגוי, כיוון שזו מחלה שעלולה להתפרץ גם בגיל המבוגר. סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית (תקיפה עצמית של מערכת החיסון את הגוף) שנובעת מהרס של תאי הלבלב המפרישים אינסולין על ידי מערכת החיסון עצמה עד לאובדן מלא של יכולת הפרשת האינסולין. כתוצאה מכך הסוכר אינו יכול להיכנס אל תאי הגוף, והוא מצטבר בדם. בדומה לסוכרת סוג 2 אנחנו רואים בשנים האחרונות עלייה גם בשכיחות של סוכרת מסוג 1 – עלייה שעדיין חוקרים את הגורמים לה.
סוכרת זו מגפה עולמית
מחלת הסוכרת היא המגפה של המאה ה-21 בעולם המערבי. על פי ארגון ה IDF - International Diabetes Federation, בשנת 2021 10.5% מכלל המבוגרים בעולם אובחנו עם סוכרת וכמחצית מהם אינם יודעים עליה בכלל. הצפי הוא שעד שנת 2045 , 1 מכל 8 אנשים מעל גיל 20 יסבול מסוכרת ו-1 מכל 3 מעל גיל 65.

3 צפייה בגלריה
סוכרת בדיקה רמות סוכר בדם
סוכרת בדיקה רמות סוכר בדם
סוכרת בדיקה רמות סוכר בדם
(צילום: shutterstock)

חשוב להדגיש, במקרים רבים סוכרת סוג 2 אינה גזירת גורל. זו מחלה שקשורה לאורחות החיים. בניגוד ל'מגפות" אחרות, על מנת למנוע סוכרת אין צורך בחיסונים, במסכות או באמצעים טכנולוגיים חדישים, ואנחנו לא מחכים לבינה המלאכותית שתציל אותנו. בשלב הראשון והשקט של מחלה, הסוכרת, אינה גורמת לפגיעה משמעותית בעצבים ובכלי הדם ובאמצעות טיפול נכון, ניתן למנוע את מרביתם המוחלט של סיבוכי המחלה וההשלכות החמורות שלה על הבריאות. שינוי מוקדם באורחות החיים ושינוי לתזונה מותאמת ובריאה שמלווה בפעילות גופנית יאפשרו האטה משמעותית ואף עצירה של מהלך המחלה ללא כל שימוש תרופות. אולם במקרים בהם לא נעשה שינוי באורח החיים והסוכרת אינה מטופלת, יהיה הרבה יותר קשה, עד בלתי אפשרי, להחזיר את הגלגל אחורה.
אילו טיפולים קיימים למחלת הסוכרת?
הטיפול לסוכרת מסוג 1 מבוסס על מתן אינסולין חיצוני בזריקות או באמצעות משאבת אינסולין. לרוב, בעת השימוש בזריקות, יש צורך בשני סוגי אינסולין: אינסולין שמעניק כיסוי לצורך הבסיסי של ההורמון לאורך היום – אינסולין 'ארוך טווח', ואינסולין 'קצר טווח' שניתן לפני הארוחות כדי לענות על הצורך המוגבר באינסולין לאחריהן. חלק מהמטופלים בוחר בטיפול באמצעות משאבת אינסולין, שמזרימה באופן קבוע אינסולין לדם וכיום יש גם אפשרות למשאבות היברידיות משולבות עם מדי סוכר רציפים שמאד עוזרים בשיפור באיזון במטופלי סוכרת סוג 1 .
אנשים החיים עם סוכרת סוג 2 לרוב לא יקבלו אינסולין, אלא רק במקרים חמורים בהם נגרם נזק משמעותי ללבלב והוא מתקשה ליצר אינסולין בכמות מספקת בעצמו. לכן על פי רוב הטיפול הוא באמצעות תרופות שנועדו להפחית את כמות הסוכר בדם. בשנים האחרונות נכנסו לארסנל הטיפולי שתי קבוצות תרופות ששינו את עולם הסוכרת: הקבוצה הראשונה – תרופות ממשפחת האגוניסטים לקולטנים ל-1־GLP, שבעצם גורמות להעלאת כמות האינסולין שהלבלב מפריש כתגובה לסוכר גבוה בדם אבל גם מביאות לירידה בתחושת הרעב ובמשקל. הקבוצה השנייה – תרופות ממשפחת מעכבי 2SGLT שפועלות על ידי העלאת הפרשת הסוכר בשתן וסילוקו מזרם הדם ובכך גם גורמות בנוסף לירידה בלחץ הדם ובאיבוד קלוריות שמוביל לירידה במשקל. מעכבי SGLT2 ראויים לציון מפני שהוכיחו שמעבר להורדת הסוכר הן גם יעילים בהפחתת תחלואה ואף תמותה בקרב מטופלים עם אי ספיקת כליות ו/או אי ספיקת לב. חשוב לדעת שכל הזמן נוספות עוד ועוד תרופות חדשות, וכדאי מאוד להתייעץ עם הרופא/ה על טיפולים חדשים.

3 צפייה בגלריה
דר רועי שליט
דר רועי שליט
דר רועי שליט
(אסף הירש)

מאז ומתמיד, הטיפול הטוב ביותר – מניעה
סוכרת מסוג 2 היא לא מחלה ש'נדבקים' בה ביום בהיר אחד. מדובר במחלה שניתן למנוע או לעצור את ההתפתחות שלה באמצעות תזונה נכונה ומותאמת והקפדה על פעילות גופנית וישיבה מומעטת. במדינות אחרות השכילו להכניס חקיקה שעוזרת במניעת סוכרת כמו מיסוי משקאות ממותקים ומאכלים עתירי סוכר (שלצערי בישראל לא החזיקה זמן רב), סימון מאכלים בריאים ולא בריאים (באמצעות מדבקות אדומות וירוקות) וסבסוד מוצרי מזון בריאים. שורש השינוי צריך לבוא כבר בגיל הרך. כולנו מכירים את גן השעשועים או מסיבות הכיתה שמלאים במשקאות ומאכלים עתירי סוכר שנחשבים "כפינוק" אך בעצם מזיקים מאד לבריאות.
אני מציע לכל מי שקורא עכשיו את הכתבה הזו במשרד או על הספה בבית, לקום ולצאת להליכה קצרה. ובכלל, אם אפשר – תמיד עדיף להגיע לעבודה או לפזר את הילדים למסגרות ברגל או על אופניים. במפגש הבא עם חברים מהגן או מבית הספר נסו להגיש ירקות חתוכים. זו הדרך הטובה ביותר למנוע את המגפה הגדולה של המאה ה-21.
הכותב הינו מומחה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהל מכון סוכרת מכבי שירותי בריאותבעלים של מיזם meducate.co.il לאיזון סוכרת הריון מהבית.
בשיתוף אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 13:00, 13.11.23