נגיף הקורונה עלול לשרוד על משטחים במשך שבועות ארוכים: מחקר חדש שנערך באוסטרליה מגלה כי הנגיף עלול להימצא גם חודש על גבי משטחים חלקים הכוללים שטרות כסף, מסכי סלולרי ופלדת אל חלד. עם זאת עדיין לא ברור מה יכולת ההדבקה של הנגיף והאם הוא אכן גורם למחלה.
את המחקר ערך המרכז האוסטרלי למוכנות למחלות במשך יותר מחודש. החוקרים בידדו את נגיף הקורונה שוב ושוב ממשטחים שונים בטמפרטורות שונות עד 40 מעלות צלזיוס. החוקרים מצאו שככל שהטמפרטורה הייתה גבוהה יותר, כך זמני ההישרדות פחתו.
החוקרים מצאו כי נגיף הקורונה הצליח לשרוד בטמפרטורה של 20 מעלות צלזיוס עד 28 יום על משטחים חלקים כמו זכוכית על מסכי הטלפון הסלולרי ושטרות פלסטיק. כאמור, ככל שהטמפרטורה הייתה גבוהה יותר, כך נמצאו פחות נגיפים בעלי אלימות נמוכה יותר.
1 צפייה בגלריה
המחקר מחזק את הצורך בשטיפת ידיים
המחקר מחזק את הצורך בשטיפת ידיים
המחקר מחזק את הצורך בשטיפת ידיים
(צילום: shutterstock)
עוד נמצא כי אור שמש ישיר הופך את הנגיף לבלתי פעיל. ד"ר דבי איגלס, סגנית מנהלת המרכז, אמרה: "עדיין לא ברור מה כמות נגיפי הקורונה הנדרשת להדבקה, אולם הממצאים מדגישים את הצורך בשמירה על היגיינה ושטיפת ידיים טובה". היא הוסיפה כי לצורך ההשוואה, ניסויים שלהם בנגיפי שפעת מזן A, הראו כי הוא שורד על משטחים במשך 17 ימים. "עובדה זו מדגישה עד כמה עמיד נגיף הקורונה".
קראו עוד:
הממצאים החדשים סותרים ממצאים קודמים, חלקם מצאו כי הנגיף אינו שורד זמן רב על משטחים, אחרים מצאו כי הנגיף שורד לא יותר משלושה ימים על משטחים מסויימים. בחודש מאי קבע המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, כי סיכוי ההדבקה בקורונה ממגע במשטחים נמוך מאוד.
עם זאת, מסקירות בספרות הרפואית נמצאו ממצאים סותרים. באחד הדיווחים, נמצא כי ניתן לאתר את נגיף הקורונה עד שלוש שעות מאוחר יותר באוויר, עד ארבע שעות על נחושת, עד 24 שעות על קרטון ועד שלושה ימים על פלסטיק ופלדת אל חלד. תוצאות דומות התקבלו מבדיקות שנעשו על נגיף הקורונה שגרם להתפרצות ה-SARS בשנת 2003.
האם ניתן להידבק בקורונה ממשטחים? צפו: