בשיתוף חדשות הבריאות

יתר לחץ דם מכונה הרוצח השקט היות ובמקרים רבים החולה לא מרגיש בתסמינים. "ישנם כיום בישראל כמיליון אנשים צעירים ומבוגרים הסובלים מיתר לחץ דם, חלקם לא מאובחנים", אומר פרופסור יונתן שרעבי, מנהל היחידה ללחץ דם במרכז הרפואי שיבא, תל השומר "בעולם מדובר בכמיליארד אנשים, זה המון".
איך מאבחנים יתר לחץ דם?
"מכיוון שאין תסמינים", מסביר פרופ' שרעבי "הדרך היחידה לאבחן היא למדוד את לחץ הדם, מספר פעמים במרפאה או במדידות ביתיות, שהן הדרך הטובה ביותר. או במה שנחשב, בעיקר בצעירים כאבחנה האולטימטיבית, על ידי הולטר לחץ דם. ברגע שיש הגדרה של לחץ דם מתחילים טיפול לא תרופתי, שבו השלב הראשון הוא התאמה של תזונה".
"הסיבה שאמרתי שאנו רואים גם צעירים הסובלים מיתר לחץ דם", מחדד פרופ' שרעבי "היא בגלל השימוש ההולך ומתרחב לצערנו במזון מעובד. הצעירים אוכלים מזון מעובד העשיר במלח, סוכרים ושומנים לא נכונים מה שעלול לגרום ליתר לחץ דם".
"ברגע שנעשת אבחנה אנחנו מדברים על הנושא של פעילות גופנית נכונה ותזונה מתאימה אבל אנחנו יודעים שלא תמיד קל ליישם את ההמלצות הללו, כי קשה לשנות הרגלים. במקרים שהפעילות הגופנית והתזונה לא משתנים או לא מאזנים את מדדי לחץ הדם אנחנו נעזרים בטיפול תרופתי".
"לא צריך לפחד מטיפול תרופתי" מרגיע פרופ' שרעבי "אני אומר למטופלים שלי, התרופות הן החברות הכי טובות שלכם. הן שומרות עלכם וכל מה שהן מבקשות בתמורה זה חצי כוס מים".
גם אם מדובר בכמות רבה של כדורים מסוגים שונים ובאופן כרוני?
"כל התרופות ללחץ דם נמצאות כי התועלת שלהן עולה בהרבה על הסיכון שבהן. ודווקא בגלל שזה רב מערכתי, לפעמים תרופות שפועלות במספר מערכות אנחנו מקבלים הרבה יותר תועלת עם הרבה פחות רעילות, והרבה פחות תופעות לוואי".
כדי לדעת כי "בסופו של דבר, בגלל שיש אפשרויות רבות לטיפול תרופתי אנחנו יכולים למצוא את השילוב התרופתי היעיל ביותר עבור אותו אדם ספציפי, עם הכי הרבה יעילות והכי פחות רעילות".
מה הנזק שיכול להתרחש אם אנחנו מזניחים ולא פונים לייעוץ וטיפול?
"כשלחץ הדם בכלי הדם גבוה מתרחש לחץ על דפנות כלי הדם", מסביר פרופ' שרעבי "אם אני מדמה בידיים שלי צינור, הלחץ על הדופן עלול לגרום לשינויים שבכלי הדם עשויים לגרום לטרשת עורקים, סתימה בעורקים, מה שמכונה הסתיידויות. ולאורך זמן ההסתיידויות הללו יכולות להפוך גם לסתימות בכלי דם גדולים או בכלי דם קטנים".
"אם זה בכלי דם גדול, למשל בכלי דם שבצוואר זה חלילה עלול לגרום לאירוע מוחי, שבץ מוחי, שיתוק וכל ההשלכות הנוראיות של הדבר הזה. אם זה בלב אנחנו יכולים לראות התקפי לב ואם זה פוגע בכלי דם קטנים אנחנו מקבלים שיטיון לפני הזמן, אי ספיקה של הכליות ושל הלב כך שלאורך זמן יש בהחלט איברים שניזוקים ובאופן משמעותי מיתר לחץ דם".
"יתר לחץ דם נחשב בעצם לגורם סיכון מספר אחת למחלות שהזכרנו, וארגון הבריאות העולמי הגדיר את לחץ הדם כמחלה שאם נצליח לטפל בה טוב נחסוך הכי הרבה תחלואה ותמותה שקשורים במערכת הלב וכלי הדם", מסכם פרופ' שרעבי ומבקש להמחיש "אם ניקח כמשל זוג תאומים זהים הסובלים שניהם מיתר לחץ דם, האחד מטופל והשני לא. לזה שלא מטופל יש סיכון מוגבר פי-4 לאירוע מוחי, כמו כן סיכון של פי-2 לחלות במחלת לב איסכמית, אי ספיקה של הלב, ויש לו סיכון מוגבר של פי-2 למצוא את עצמו בדיאליזה הרבה לפני הזמן שצריך".
ובכל מקרה, חשוב לציין ולהזכיר, שלא עושים שום שינוי על דעת עצמנו כמובן במידה ויש איזשהו חשד מתייעצים עם הרופא המטפל.

בשיתוף חדשות הבריאות
פורסם לראשונה: 16:23, 25.01.22