בשיתוף מדטרוניק
טאבי הינו הליך רפואי המאפשר החלפה של המסתם האאורטלי בלב באמצעות צנתור מבלי להזדקק לניתוח לב-פתוח. המסתם האאורטלי ממוקם במוצא הלב, ודרכו זורם דם עשיר בחמצן, מהחדר השמאלי לאבי העורקים ומשם לכמעט כל מערכות הגוף בכל אחת מפעימות הלב. היצרות במסתם היא אחת ממחלות הלב הנפוצות ביותר, והיא שכיחה בעיקר בקרב מבוגרים מעל גיל 75.
כשההיצרות חמורה, היא גורמת להורדת נפח הדם המוזרם בכל פעימת לב, מה שמקשה על הלב לספק דם מחומצן למערכות הגוף השונות, ולאחרונות לעבוד באופן תקין. הסובלים מבעיה במסתם מדווחים על קשיי נשימה, עייפות וחוסר יכולת לבצע פעולות פשוטות עד רמה של סיכון חייהם.
הליך של השתלת מסתם בצנתר Transcatheter aortic valve implantation - TAVI, המוחדר לגוף דרך עורק המפשעה ומשם מובל דרך אבי העורקים ישירות ללב, ללא צורך בפתיחת בית החזה, נותן מענה לחולים רבים הסובלים מפגיעה אנושה באיכות חייהם בעקבות המחלה המסתמית.
"לפני כעשר שנים קיבלתי התקף לב", מספר היום גיורא אברך שעבר את ההליך "אז הגעתי לבית החולים נכנסתי להליך של צנתור, ושמו לי סטנט. הרגשתי טוב במשך שנים רבות ובמהלכן הקפדתי על ביקורת שנתית אצל הקרדיולוג שלי".
"חייתי חיים מלאים, עסקתי בספורט, עבדתי במקצועי כמטפל ברפואה משלימה והרגשתי מצויין. ככה התנהלתי במשך עשר שנים".
אז מה השתנה?
"התחלתי להרגיש עייפות", מספר גיורא "קשיי נשימה, בטיולים שעשיתי, בעבודה ובחדר כושר. הרגשתי שאני מתעייף באמצע היום דבר שלא היה לי לפני כן".
"במטרה לברר את הסיבה לכך הגעתי לקרדיולוג שלי שעשה לי אקו לב ושם ראה שיש לי חסימה במסתם האאורטלי בלב".
מה היו אפשרויות הטיפול שהוצגו לבחירתך?
"האפשרויות היו שתיים. ניתוח לב פתוח או הליך צנתורי שנקרא טאבי. החלטתי שאני מעדיף צנתור כי החיים שלי מאוד דינמיים וידעתי שהחלפת מסתם בניתוח לב פתוח זו פרוצדורה הרבה יותר ארוכה, מסובכת יותר ובעלת שיקום מאוד ארוך".
"ידעתי שהלב שלי יהיה מסוגל לעמוד בהליך הצנתורי, ואין טעם לפתוח, ולכן החלטתי על צנתור".
חששת לקראת הפרוצדורה החדשה?
"ממש לא" אומר גיורא בלי ספק.
מה כולל התהליך?
"ראשית עברתי מהקרדיולוג שלי לרופא מצנתר, והוא שלח אותי לבדיקות. אקו לב, מיפוי לב ו-C.T לב, עם תוצאות הבדיקות נקבע לי תאריך להליך, הגעתי לבית החולים, זה היה במוצאי שבת, התאשפזתי וביום ראשון בבוקר עברתי על הצנתור. למחרת כבר ירדתי מהמיטה ויום אחרי כבר יצאתי הביתה".
כמה זמן נדרשה התאוששות בבית, עד שחזרת לעבודה ופעילות?
"תוך שלושה-ארבעה ימים התחלתי לעשות הליכות לפי הוראת הרופא, כ-20 דקות ביום, לעבודה חזרתי בסוף אותו שבוע".
והיום, איך אתה מרגיש?
"היום אני נושם הרבה יותר טוב", מספר גיורא בחיוך "הקושי בנשימה עבר לי, אני עושה פעילות גופנית, מטייל, עובד, שוחה, מתאמן בחדר כושר ועושה הליכות. אני מרגיש טוב".

בשיתוף מדטרוניק