בשיתוף אסטרהזניקה
"אני רוצה להמשיך לדאוג לילדים שלי. אין לי כל רצון להגיע למצב שאני אזדקק לטיפול בדיאליזה. אני מקפיד על אורח חיים בריא וחשוב לי להמשיך לעשות הכול מנת לא להימנע ממצב של השתלת כליה", כך מספר שלומי נעמן, עורך דין מצליח מצפון הארץ. נעמן, הורה יחידני לשני ילדים מתבגרים בגילי 15, 16 אותם הוא מגדל בגפו עוד מהיותם בגיל 5, מתמודד בשנים האחרונות עם מחלת כליות כרונית.
הכליות הן למעשה ה"מסננת של הגוף" – הן אחראיות על סינון נוזלים וחומרים מהדם והוצאתם החוצה. בנוסף, אחראיות הכליות על ייצוב לחץ הדם בגוף ופינוי רעלים. פגיעה בתפקודי הכליות עלולה לגרום להצטברות של חומרי פסולת בגופנו, וממילא לסיבוכים רפואיים שונים. מחלת כליות כרונית היא מחלה מורכבת המאופיינת באובדן התפקוד הכלייתי לאורך זמן, מה שעלול להוביל לצורך בדיאליזה או השתלת כליה ויכולה לסכן חיים.
במחלה מוגדרים חמישה שלבים. בשלבים המוקדמים הפגיעה בתפקוד הכלייתי קלה יחסית, ולא תמיד החולה אפילו יודע שיש לו נזק כלייתי. ככל שהמחלה מתקדמת הפגיעה נהפכת לקשה יותר עד הידרדרות למחלת כליות סופנית.
1 צפייה בגלריה
שלומי נעמן
שלומי נעמן
שלומי נעמן

"אורח החיים שומר עליי מפני הידרדרות המחלה"

כבר מגיל צעיר סבל שלומי מלחץ דם גבוה. כיוון שהערכים עלו ללא הפסקה הוא נאלץ לקחת בקביעות כדורים לאיזון לחץ הדם. "הבעיה הייתה שהרופאים לא ידעו להסביר לי מדוע הערכים הולכים וגדלים", משחזר שלומי. המצב החמיר כשהתגלו חומצות בשתן ובעקבות חוסר איזון בלחץ הדם וחומצות השתן נאלץ שלומי להתאשפז פעמיים לבדיקת מקור הכשל בכליות.
בנוסף, שלומי סובל ממחלת הגאוט. גאוט (שיגדון) היא מחלה דלקתית-מטבולית הקשורה בחילוף החומרים בגוף ופוגעת בכמה מערכות בגוף – בעיקר במערכת השלד, במפרקים ובכליות. השכיחות של גאוט בעולם יכולה להגיע ל־6.8% מהאוכלוסייה הבוגרת, ולעיתים – כמו במקרה של שלומי – יש עליה בהסתברות לתחלואה כשיש היסטוריה משפחתית. "התחלתי לקחת כדורים אנטי-דלקתיים במינון גבוה", מסביר שלומי, "כל יום נאלצתי ליטול שלושה כדורים על מנת להצליח לתפקד ביום יום עם הגאוט. בדיעבד השימוש בכדורים השפיע מאוד על תפקודי הכליות".
לאחר סדרת של בדיקות התברר ששלומי סובל ממחלת כליות כרונית (המכונה גם CKD) והוא נאלץ להפסיק מיידית את השימוש בכדורים האנטי-דלקתיים ולעשות שינוי באורח חייו במיוחד שמירה על תזונה בריאה המסייעת לשמור על משקל גוף תקין, מפחיתה את לחץ הדם ומונעת התפתחות של סוכרת, מחלות לב ומצבים אחרים הקשורים עם מחלת כליות כרונית. מומלץ להפחית בצריכת מלחים ולהפחית את כמות החלבון בדיאטה לאחר התייעצות עם הרופא, להימנע ממזונות מעובדים ולהשתמש במרכיבים טריים.
לאט לאט ובתהליך ארוך למד שלומי להתאים את התזונה למצבו הרפואי. "אהבתי בטירוף בשר, אבל היום אני חייב להימנע מזה", הוא מספר. שלומי הבין שצריכת מזון מהחי מעלה את החומציות בגוף וממילא גורמת לדלקות להופיע שוב, לכן הוא נזהר מאוד ומקפיד לשמור על תזונה מאזנת. לאחר ששלומי הפך למעשה לצמחוני נעלמו דלקות הגאוט כבר מזה למעלה מחצי שנה והחומציות בשתן ירדה באופן ניכר. בנוסף, מקפיד שלומי על פעילות גופנית, למרות הלחץ והעומס בעבודה. הוא מתעקש לשלב בכל יום פעילות גופנית שתסייע לו בשמירה על אורח חיים בריא מתוך מטרה לא להגיע למצב של אי ספיקת כליות שעלולה להוביל לטיפולי דיאליזה או אפילו להשתלת כליה.
קבוצות הסיכון העיקריות למחלת כליות כרונית הן חולי סוכרת, חולי יתר לחץ דם וחולי לב, אנשים הסובלים מהשמנת יתר ואנשים עם סיפור משפחתי של מחלת כליות כרונית. "הרופאים עצמם אינם יודעים בדיוק מה גרם למה – האם לחץ הדם הגבוה פגע בכליות, או שהפגיעה בכליות הובילה לעלייה בלחץ הדם", מספר שלומי.
ישנן כמה דרכים להתמודדות עם מחלת כליות כרונית. שלומי משתדל להקפיד על תזונה נכונה ועל פעילות ספורטיבית, כדי להימנע עד כמה שניתן מסיבוכים רפואיים שונים. כיום ישנן מספר קבוצות תרופות אשר רשומות בישראל להאטת התדרדרות כלייתית והפחתת הסיכונים הנלווים, למשל, מעכבי SGLT2, חוסמי ACE ומעכבי מערכת רנין-אנגיוטנסין (ARB). קבוצות אלו זמינות דרך סל התרופות לאוכלוסיות רבות של חולים.
ללא טיפול מתאים, מחלת כליה כרונית עלולה להחמיר עם הזמן, עד כדי התפתחות של אי ספיקת כליות סופנית, המצריכה טיפול בדיאליזה ו/או השתלת כליה. בישראל מדי שנה כ-1,500 איש נאלצים להתחיל טיפול בדיאליזה ואחוזי ההישרדות של חולים אלו נמוכים משל מחלות קשות אחרות כמו סרטן. "אני רוצה להמשיך לדאוג לילדים שלי. כרגע אורח החיים הבריא שומר עליי, וחשוב לי להמשיך להקפיד על הבדיקות התקופתיות על מנת לוודא שאין הידרדרות במחלה".
לפני כמה חודשים שלומי גילה שיש בית נוסף עבור חולי הכליות בישראל. הוא נחשף במקרה להרצאה של אורלי מיכה, רכזת ההסברה והתרבות של העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליות בישראל (INKF). עמותה זו מסייעת לחולים לממש את זכויותיהם הרפואיות ללא עלות, ויוזמת אירועים ופעילות חברתיות עבור קהילת החולים.
  • על מנת ללמוד עוד על מחלת כליות כרונית לחץ כאן
  • להצטרפות לעמותה לקידום ושמירה על זכויות חולי הכליות בישראל לחץ כאן
בשיתוף אסטרהזניקה

פורסם לראשונה: 07:00, 20.10.22