בשיתוף medpage
מה זה בית מאזן?
אם תשאלו על משמעות המונח "בית מאזן" – בכל הנוגע לפוליטיקה ארגונית, שנמנעת מלהשתמש במונח חלופה לאשפוז, ההתייחסות היא למניעת אשפוז. אך מזווית ראייה אחרת, עולות הרבה שאלות: מה זה איזון? מי יצא מאיזון? ביחס למה נוצר איזון ואת מי צריך לאזן? אולי אפשר היה לכנות את המודל "בית קהילתי לניהול משברים".
הבתים המאזנים הם כבר חלק מרכזי בתחום הטיפול בבריאות הנפש בארץ . כיום פועלים בישראל כ-25 בתים מאזנים בכל רחבי הארץ, רובם באישור ופיקוח של משרד הבריאות, שירותי בריאות הנפש.
בית מאזן הוא בית הממוקם בקהילה ומהווה את הטיפול האינטנסיבי ביותר בקהילה, המיועד לאנשים במשבר נפשי אקוטי, הזקוקים לאשפוז ומעוניינים לקבל טיפול במסגרת בית בקהילה במקום במסגרת אשפוז. הטיפול מיועד לאנשים שאינם נמצאים בסיכון מידי לפגיעה עצמית או לפגיעה בסביבה, שמצבם הנפשי אינו כתוצאה מבעיה אורגנית, שאינם מכורים לסמים ו/או אלכוהול ושאין להם בעיות פיזיות נלוות הדורשות ניטור קבוע.
מאחר והפרעות אכילה דורשות מענה פיזי ונפשי, לא ניתן היה לקבל אנשים שמתמודדים עם הפרעת אכילה בבית מאזן רגיל. על מנת לתת מענה לצורך זה, הוקם הבית המאזן השלישי שלנו, בישוב מכמנים שמיועד לאנשים המתמודדים עם הפרעת אכילה.
2 צפייה בגלריה
בית מאזן
בית מאזן
בית מאזן
(קרדיט צילום: אורן ארבל)
צעד אחר צעד: יציאה מאזור הנוחות אל השינוי המיוחל
שינוי חיצוני או פנימי דורש מהאדם הרבה אומץ, ויתור על נוחות, ביטחון ועל כל מה שישן ומוכר. גם כשאנחנו בוחרים לעשות שינוי, הוא לא קורה ביום אחד. תחילה, אנחנו מזהים שהמוכר והקיים כבר לא מתאים לנו - ומקבלים החלטה לפעול אחרת. לאחר שהתחלנו, נדרשת תוכנית פעולה עם שלבים שמתאימים לכל אחד ואחת, תוכנית שאין לה נוסחה אחת נכונה לכולם. בהמשך, כשמתחילים ממש לחוש את השינוי זה עלול להיות מפחיד, אך בו זמנית גם מרגש ומלהיב. ואז כשהשינוי כבר ממש כאן, נדרש תהליך של השלמה, קבלה וחיזוק של ההרגלים החדשים.
הפרעת אכילה, היא הפרעה נפשית המאופיינת בתסמינים שונים, שסובבים סביב התנהגויות אכילה ופיצוי, דימוי גוף ותפיסה עצמית. פעמים רבות מלווים תסמינים אלה גם בדיכאון וחרדה.

קיימות ארבע אבחנות מרכזיות של הפרעות אכילה:

אנורקסיה נרבוזה:
מאופיינת בצמצום אכילה, פחד אינטנסיבי מפני עלייה במשקל( גם כשנמצאים בתת משקל) , הפרעה בתפיסת הגוף או הכחשה של המשקל הנמוך הקיים. אצל נשים הפסקת המחזור לשלושה חודשים לפחות.
בולימיה נרבוזה:
אפיזודות חוזרות של התקפי אכילה אכילת כמויות גדולות של מזון במשך פרק זמן קצר, לצד תחושה של אובדן שליטה).
התנהגויות חוזרות של פיצוי לא תואם כדי להפחית עלייה במשקל כתוצאה מהתקפי האכילה כגון הקאות יזומות, ספורט אינטנסיבי , נטילת משלשלים וכדומה.
הפרעת אכילה התקפית (BED):
אפיזודות חוזרות של התקפי אכילה המאופיינות באכילה מהירה, עד לתחושת מלאות לא נוחה, ללא תחושת רעב נלויית לצד תחושות של אשמה וגועל. קיימת מצוקה סביב התקפות האכילה. ההתקפות הללו מתקיימות לפחות פעמיים בשבוע למשך ששה חודשים. לצד התקפות האכילה, אין התנהגויות מפצות לא תואמות.
הפרעת אכילה לא ספציפית(ED NOS):
הימצאות של מאפייני הפרעת אכילה , ללא עמידה מלאה בקריטריונים של אחת האבחנות. למשל כאשר מופיעים כל הקריטריונים של אנורקסיה , אך המשקל נמצא בטווח התקין.
מאחר ומדובר בהפרעה בעלת ביטויים גופניים ונפשיים, טיפול בהפרעת אכילה דורש טיפול משולב הכולל טיפולים רגשיים, מעקב תזונתי וטיפול פסיכיאטרי.
נמצא קשר מובהק בין התמודדות עם פוסט טראומה מורכבת והפרעות אכילה , לעיתים בנוסף לתסמינים של התמכרות.
מעורבות המשפחה בטיפול חיונית ביותר שכן המשפחה מהווה פעמים רבות את רשת התמיכה החברתית של האדם.
״תקווה על ההר״, משלב במקום אחד, את כל המענים הנדרשים להתמודדות עם הפרעת אכילה.
הטיפולים כוללים: ליווי של צוות רפואי( פסיכיאטר, רופא משפחה, דיאטנית קלינית מומחית בהפרעות אכילה ואחות), טיפול פסיכותרפיה( טיפול רגשו, טיפול מכוון טראומה ), טיפול קבוצתי ( בין היתר טיפול באומנות, פסיכודרמה, גינון טיפולי, dbt,
12 הצעדים ויוגה) , בניית תכנית אישית לזמן הטיפול בבית המאזן ולתקופה שלאחר הטיפול ומפגשים שבועיים עם המטופל והמשפחה( בגישת דיאלוג פתוח).
מודל הבתים המאזנים, שהתפתח בארץ לפני כשבע שנים, מייצג שינוי חשוב ומרגש בתחום הטיפול בבריאות הנפש בישראל.
2 צפייה בגלריה
בית מאזן
בית מאזן
בית מאזן
(קרדיט צילום: אורן ארבל)

בתים מאזנים להתמודדות בהפרעות אכילה:

הבית המאזן במכמנים
הבית החדש במכמנים, המיועד למתמודדים עם הפרעת אכילה בדגש פוסט טראומה, נותן מענה על שילוב מצב פיזי ונפשי, מעצם המהות של הפרעת האכילה שמשלבת מרכיבים אלה.
מדוע להעדיף בית מאזן? סיבה אחת היא מתן המענה בשעת משבר בקהילה או בסביבת ביתו של המטופל, שמאפשר לזהות ולשנות גורמים סביבתיים וחברתיים שהובילו אליו. בנוסף, הבית המאזן תורם לפיתוח כישורי התמודדות רלוונטיים להקשר החברתי ולשגרת החיים של האדם.
בנוסף, המענה בקהילה מאפשר לפתח מערכת יחסים שווה יותר ומבוססת על שיתוף פעולה בין הצוות וצרכני השירות, שלא כמו המענה במערכת האשפוז הפסיכיאטרי המסורתי – מערכת המבוססת על יחסי כוח והיררכיה בין הצוות לבין האדם המאושפז, שבה לעיתים לאדם המאושפז יכולת להשפיע על אופן הטיפול בו.
הבית המאזן מעניק מענים שיכולים להוות חלופה לאשפוז פסיכיאטרי מסורתי והצעת מגוון של מענים לזמן משבר, הם העדפה ברורה ונחושה של צרכני השירות בימינו. למעשה, ישנם מענים בקהילה שמחקרים כבר הוכיחו את יעילותם והמהווים חלופה הולמת לאשפוז פסיכיאטרי Lloyd-Evans) & Johnson, 2019).
ט', אחת הבוגרות של "בית של תקווה", מספרת על החוויה שלה והיתרונות של הטיפול בבית המאזן: "בבית המאזן מדריך מוצמד לכל דייר חדש שנכנס", היא מספרת. "יש כתובת מדויקת, זה מרגיע". זו רק חלק מההכנה מראש עבור הדיירים: "ההכנה הופכת את הדברים לברורים והגיוניים ואז כל מיני מחשבות, שלפעמים לא הכי מחוברות למציאות, מתפוגגות".
היבט נוסף הוא הנגישות של העזרה כשיש בה צורך: "אם אתה בוחר לקבל עזרה, היא נמצאת בבית". ט' מספרת על תחושת החופש: "נותנים מרחב להכל. יש הרבה גמישות וזה נותן ביטוי לטווח רגשות גדול. נותנים כוח לעצמי שלך".
יתרונות נוספים שט' משתפת, מהחוויה שלה – הן "איזון גדול בין דרישות לבין מה שנותנים", וקודם כל – יחס אישי, שווה ומחבק: "האווירה מאוד טובה. יש תחושה שלצוות כאינדיבידואלים באמת איכפת, נושא השיוויון בבית בין דיירים לצוות הוא משמעותי. יחס אישי ולא רק מקצועי נטו".
"בתים של תקווה" – מכינה לחיים
"בתים של תקווה" פועלים בפיקוח ואישור משרד הבריאות, כאשר שני הבתים בכרמיאל הינם במימון מלא של קופות החולים, משרד הביטחון ואגף הרפואה בצה"ל. הבית החדש בישוב מכמנים עדיין פרטי.
השהות בבתים המאזנים בכרמיאל נמשכת בין חודש לחודשיים ומיועדת לגברים ונשים בני 18 ומעלה, שאינם במצב מסכן חיים לעצמם ולסביבה. הטיפול בבתים מבוסס על ראייה הוליסטית ומודל קהילתי חברתי, המאפשר לאדם התבוננות במשבר כבצומת דרכים לצמיחה והעצמה.
המטופל ומשפחתו מקבלים התערבות ראשונית במשבר, כל אחד לפי צרכיו, כלים להתמודדות וניהול המשבר וכן ליווי למיצוי זכויות והכנה לשיקום. העבודה מתמקדת באדם ובמשפחה.
הבית הוא מעין מכינה לחיים ומרכז מאזן, בגישת ההחלמה והדיאלוג הפתוח. ההתערבות מאפשרת לאדם ולגורמים הסובבים אותו, הגעה לאיזון מחודש ותקשורת פתוחה ומקרבת.
בכל בית עד 12 דיירים, כאשר הצוות כולל עובדים מקצועיים ומיומנים, מלווים/מדריכים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאים, תרפיסטים, מרפאות בעיסוק, מתאמי טיפול, עובדים סוציאליים, אחות מוסמכת וכן משולבים סטודנטים ומתנדבים מתחום תרפיה באמנות, ביבליותרפיה, מיינדפולנס וליווי רוחני.
מטרת הטיפול בבית המאזן, מעבר לטיפול במשבר, הינה החזרת מיומנויות התמודדות שנפגעו כתוצאה מהמשבר הנפשי, ניהול מצבי חיים ורצף של מצבים, רכישת מיומנויות, שליטה ומיומנויות של תקשורת בין-אישית ובהמשך השתלבות בקהילה ובניית תוכנית מכוונת ומותאמת אישית לפי הצרכים, הרצונות והבחירה של האדם.
ה"בית המאזן" השלישי נפתח
לפני חודשיים וחצי, נפתח הבית השלישי מקבוצת "בית של תקווה" ביישוב מכמנים. כל היתרונות שהובאו בכתבה, גישת ההתערבות וראיית האדם במרכז, ממשיכים להוות נר לרגלי הצוותגם בבית החדש המיועד למתמודדים עם הפרעת אכילה. הבית מיועד לעשרה מטופלים המלווים ע"י אנשי מקצוע מקצועיים ובעלי ניסיון בטיפול בפוסט טראומה מורכבת והפרעות אכילה.
כפי שכבר הדגשנו, הבית מביא מודל התערבות אינטגרטיבי הכולל ליווי צוות רפואי, פסיכותרפיה פרטנית וקבוצתית, תוכנית מותאמת אישית, תוכנית להמשך לאחר סיום הטיפול בבית ודיאלוג פתוח עם רשת התמיכה החברתית, המשפחתית והקהילתית של האדם.
לפרטים ניתן להיכנס לאתר האינטרנט של הבית או לקרוא עלינו באתר של "בית של תקווה".
ליצירת קשר: ד"ר יעל עדן ברוך: 058-6607677 | אליעד מנור - רכז פניות: 050-3983888
בשיתוף medpage

פורסם לראשונה: 18:59, 11.03.24