בשיתוף medpage
לימפומה היא סוג של גידול ממאיר שמקורו במערכת הלימפה, חלק ממערכת החיסון הטבעית של הגוף אשר עוזרת להגן על הגוף מפני מזהמים שונים. המחלה נגרמת בשל התרבות בלתי־מבוקרת של סוג של תאי דם לבנים המכונים לימפוציטים במערכת הלימפה. סוג הלימפומה השכיח ביותר נקרא לימפומה שאינה הודג'קין (Non-Hodgkin Lymphoma). המחלה נחלקת לסוגים שונים, חלקם נוטים להתפתח באיטיות ולא בהכרח מצריכים טיפול (לימפומות בדרגת ממאירות נמוכה), בעוד שסוגים אחרים מתפתחים באופן מהיר ודורשים טיפול מיידי (לימפומות בדרגת ממאירות גבוהה).
פרופ' תמר תדמור, מנהלת המכון ההמטולוגי במרכז הרפואי בני ציון, מדברת על הסוגים השונים של לימפומה שאינה הודג'קין, הגישות הטיפוליות והעתיד בתחום.
"אם בלוטת הלימפה גדלה או לא נעלמת, צריך לפנות לרופא"
״המחלה מתייצגת בדרך כלל עם הגדלה של בלוטת הלימפה. ברוב המקרים הבלוטות גדלות כחלק מתהליך התגוננות מפני זיהום, אבל אם הבלוטה הולכת וגדלה או לא נעלמת, צריך לפנות לרופא״, היא אומרת, ״התייצגות נוספת זו ירידה לא רצונית ומשמעותית במשקל. גם הזעות בלילה וחום בלתי מוסבר״.
לגבי אבחון המחלה, פרופ׳ תדמור מסבירה כי צריכים לעשות מהבלוטה ביופסיה כדי לראות האם מדובר בלימפומה, איזה סוג והאם צריך לתת לה טיפול. ״אחרי שעשינו את האבחנה, אנחנו קרוב לוודאי נפנה לעשות פט-סיטי או סי-טי, כדי לראות איפה המחלה נמצאת ועד כמה היא מפושטת״, אומרת פרופ׳ תדמור.
"הגישה הטיפולית תלויה בסוג הלימפומה: בלימפומה בדרגה ממאירות נמוכה, שאפשר לחיות איתה לאורך שנים - אנחנו לא בהכרח נטפל. בלימפומה אגרסיבית, שללא טיפול תתקדם, אך ניתנת לרוב לריפוי - אנחנו נטפל״, אומרת פרופ׳ תדמור, ״בלימפומה אגרסיבית אנחנו מרפאים כשני שליש מהמטופלים בטיפול קו ראשון שבנוי ב-2 חלקים: החלק הראשון הוא טיפול כימותרפי, והחלק השני הוא טיפול ביולוגי- נוגדן שמכוון להיקשר ספציפית לתאי הלימפומה, והם ניתנים במשולב.
יש חידושים בטיפול: "נוגדן, שנקשר לתא הלימפומה ומוביל תרופה שהורגת אותו ישירות, וטיפולים שמשפעלים את מערכת החיסון"
הרפואה מנסה להמשיך ולשפר את הטיפול, ופרופ׳ תדמור מציגה שתי בשורות משמעותיות: ״יש עוד נוגדן שהוא מיוחד כי הוא מקושר לתרופה״, היא מסבירה, ״גם נקשר לתא הלימפומה וגם מוביל תרופה שהורגת ישירות. לכן אפשר לשלב גם אותו, ולתת אותו יחד עם הפרוטוקול המקובל״.
בשורה נוספת היא לגבי חולים שהמחלה נשנית אצלם או שהמחלה עמידה לטיפול, ״היום הולכים לטכנולוגיה שמשפעלת את התאים של מערכת החיסון להילחם בלימפומה״, אומרת פרופ׳ תדמור.
יש להדגיש כי בחירת הטיפול האפשרי הינה להחלטת המטפל הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל. המידע נכון לספטמבר 2023. למידע נוסף ,יש לפנות לרופא המטפל. שירות לציבור. מוגש בחסות חברת רוש פרמצבטיקה (ישראל) בע"מ.
בשיתוף medpage

פורסם לראשונה: 13:29, 09.11.23